برخی از این سوالات را در ادامه آوردهایم:
۱- میخواهید چه مشکلی را با AI حل کنید؟
مشکل خود را تعریف کنید. از خودتان بپرسید شرکت به دنبال چه چیزی است؟ آیا هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین میتواند آن را حل کند؟ آیا مشخص است که سیستمهای هوش مصنوعی در چه مواردی کاربرد دارند؟
۲- برنامه شرکت برای تبدیل هوش مصنوعی به یک فرصت چیست؟
برنامهریزی شرکت شما برای حل مشکل و پیادهسازی راهحل چیست؟ در این مرحله باید بدانید چگونه مساله را در یک روند یادگیری خودکار قرار دهید. پیادهسازی راهحل باید به گونهای باشد که از هر نوع کندی یا از دست دادن ارزش طی فرآیند تحول جلوگیری شود.
۳- آیا شرکت به راهحل موقت یا دائمی هوش مصنوعی نیاز دارد؟
فناوریهای هوش مصنوعی باید بخشی از مشاغل اصلی شرکت شوند و با تغییر ذهنیت تیم مدیریت همراه باشند. آیا از مدل هوش مصنوعی برای «اقدامی خاص» استفاده میکنید یا برای «فرآیندهای روزانه شرکت»؟ با توجه به پاسخ خودتان یک محصول سفارشی، یک راهحل استاندارد یا یک سرویس موقت خریداری کنید.
۴- آیا شرکت، دادههای لازم را برای تغذیه مدل هوش مصنوعی در کسب و کار دارد؟
کیفیت مدل AI به کیفیت و کمیت دادههای موجود در شرکت بستگی دارد. باید بپرسید که آیا شرکتتان اطلاعات کافی دارد؟ آیا منابع دادهای که هوش مصنوعی استفاده میکند، قابل اعتماد هستند؟ آیا این شرکت معماری داده قوی دارد؟ بهتر است چارچوبی محکم از اهداف و KPI (شاخصهای کلیدی عملکرد) داشته باشید.
۵- آیا این دادهها دیجیتالی شدهاند؟ یکپارچگی هوش مصنوعی در crm با سایر نرم افزارهای سازمانی چگونه انجام میشود ؟
آیا دادههای ذخیرهشده در سیستمهای دیجیتال را در اختیار دارید؟ دادهها باید در ابزارهای دیجیتالی مختلف(مانندCRM ،ERP و SCADAS) یا در پایگاه دادهها، پروندههای CSVوExcel، متمرکز، سازمانیافته و یکپارچه شوند تا مدیریت درستی انجام شود. درغیر این صورت دیجیتالیشدن و استفاده از هوشمصنوعی این دادهها مدتها طول میکشد و گاهیاوقات یک سرمایهگذاری غیرقابل حل است.
۶- آیا شرکت منابع لازم را برای اجرای هوش مصنوعی در کسبو کار دارد؟
شرکت شما باید در مورد منابع لازم در سطح سرمایههای انسانی و مالی برای جذب تغییرات، واقعبین باشد. باید بدانید متخصص هوش مصنوعی را از کجا پیدا کنید و بودجه شرکت برای دستیابی به مدل ML را محاسبه کنید. بهتر است با یک تیم فنی که شرکت، توسعهدهنده و دانشمند داده را بشناسد، کار کنید.
با توجه به این سوالات و پاسخهای خودتان به عنوان مدیر و صاحب کسب و کار حالا وقتش است که تصمیم بگیرید چگونه هوش مصنوعی را به شرکت وارد کنید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: