نفوذ در زمستان
به بهانه پخش مجدد مجموعه «برف بی‌صدا می‌بارد» نفوذ در زمستان

نفوذ در زمستان

نگاهی به پویش تازه تلویزیون در گفت‌وگو با طراح آن

خواهرم «هواتو دارم!»

خواهر و برادری رابطه شیرینی است که می‌تواند فضای دراماتیکی برای خلق قصه‌ها و آثار نمایشی فراهم کند اما احتمالا قبول دارید که از این رابطه متفاوت آن‌طور که باید و شاید گفته نشده است؛ رابطه‌ای که در صورت تقویت آن و هر چه بیشتر دوستانه‌تر شدنش کانون خانواده گرم‌تر می‌شود و فرزندان به‌ویژه در برهه حساس نوجوانی با سلامت بیشتری عبور خواهند کرد.
خواهر و برادری رابطه شیرینی است که می‌تواند فضای دراماتیکی برای خلق قصه‌ها و آثار نمایشی فراهم کند اما احتمالا قبول دارید که از این رابطه متفاوت آن‌طور که باید و شاید گفته نشده است؛ رابطه‌ای که در صورت تقویت آن و هر چه بیشتر دوستانه‌تر شدنش کانون خانواده گرم‌تر می‌شود و فرزندان به‌ویژه در برهه حساس نوجوانی با سلامت بیشتری عبور خواهند کرد.
کد خبر: ۱۴۰۷۷۴۴

اگر حلاوت خواهر و برادری را چشیدید یا فرزندان دختر و پسر کودک و نوجوان دارید، می‌دانید چه می‌گوییم و شاید برای شرکت در یک پویش تلویزیونی در این مورد هم رغبت داشته باشید.
محمدرضا فرزادمهر، پویش «هواتو دارم» را طراحی کرده و چند هفته‌ای می‌شود که آثار ارسال شده با این محتوا راهی شبکه نهال می‌شود. برای اطلاع بیشتر از جزئیات این رویداد صمیمانه با محمدرضا فرزادمهر گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
محمدرضا فرزادمهر، تهیه‌کننده مجموعه پویانمایی «ماجراهای نوید» و طراح پویش هواتو دارم در گفت‌وگو با جام‌جم درباره ارتباط این اثر با همدیگر توضیح می‌دهد: این پویش امتداد قسمت سوم سریال انیمیشن ماجراهای نوید است. در سریال ماجراهای نوید برای هر قسمت یک پویش داریم تا بتوانیم امتداد هدف قصه را با پویش مطرح کنیم. در واقع میان پخش هر قسمت، چهار ماه زمان وجود دارد که در این مدت سعی می‌کنیم با تعریف یک‌سری چالش و پویش، مخاطبان را با خود همراه کنیم. نوید، شخصیت کنجکاو و مردم‌دوستی است و در هر قسمت یک مسأله را حل می‌کند که ما می‌توانیم برای آن مسأله یک پویش طراحی کنیم. از آنجا که تا قسمت بعدی مجموعه چهار ماه زمان داریم قصد داریم برای همین قسمت چالش‌های دیگری مثل دوبله را هم تعریف کنیم. برای چالش بعدی از بچه‌ها می‌خواهیم قسمت سوم را دوبله کنند و برای ما بفرستند که در تلوبیون قابل رویت خواهد بود.
او در مورد چالش فعلی بیان می‌کند: فضای کار ما قهرمانی و الگوسازی است؛ پی‌رنگ اصلی قصه در قسمت سوم دفاع از حریم خانواده است. می‌خواهیم بچه‌ها و نونهالان یاد بگیرند نسبت به اعضای خانواده به‌ویژه مادر و خواهر مسئولیت دارند و باید نقش خود را به‌درستی ایفا کنند. نوید در این قسمت در برابر خطری که نسبت به خواهر و مادرش وجود دارد وارد عمل می‌شود، از آنها دفاع می‌کند و نمی‌گذارد گزندی به خانواده‌اش برسد. ما از این ایده کلی استفاده کردیم و موضوع خواهر و برادری را پیش کشیدیم. در آستانه ولادت حضرت معصومه(ع) و آغاز دهه کرامت قرار داریم و در ادبیات دینی ما رابطه حضرت معصومه(س) و حضرت رضا(ع) از یک سو و رابطه حضرت زینب و حضرت سیدالشهدا(ع) از سوی دیگر نمونه جامع و کاملی از رابطه خواهر و برادری است که می‌تواند الگو باشد. اما اگر سبد محصولات فرهنگی و رسانه‌ای را دنبال کنید، متوجه فقر تولید آثاری که به این رابطه می‌پردازد، خواهید شد. یعنی دست‌مان از آثاری با مضمون تقویت و تحکیم رابطه خواهر و برادر پر نیست.

یادآوری یک مسئولیت
فرزادمهر درباره ارتباط این پویش با موضوعات روز جامعه هم بیان می‎کند: متاسفانه این رابطه، امروز مثل بسیاری از روابط خانوادگی دیگر با هجمه مواجه است و رابطه غیراخلاقی و معکوس آن پررنگ می‌شود. پس باید به برادرها یادآوری کنیم در هر سنی که هستند نسبت به خواهرشان مسئولیت دارند. در این پویش از بچه‌ها خواستیم هوای خواهرشان را داشته باشند. این کار مصادیق مختلف دارد؛ می‌تواند بند کفش‌هایش را ببندد، به او املا بگوید، اگر کوچک‌تر است سرگرمش کند یا به او غذا دهد و... . از این موقعیت برای ما فیلم و عکس می‌فرستد و در پویش شرکت می‌کند. این تهیه‌کننده و طراح توضیح می‌دهد: تیزر و آثار منتخب پویش اعم از ویدئوها و عکس‌ها بعد از انیمیشن ماجراهای نوید از ساعت ۱۵تا۲۲ به صورت پرتکرار از شبکه نهال سیما پخش می‌شود. هر روز ۱۰عکس و فیلم جدید روی آنتن می‌رود. در کانال شاد که طی ۱۰روز به ۱۰۰هزار عضو رسیده است؛ به انضمام کانال سروش و کانال تلوبیون آثار را دریافت می‌کنیم. در نهایت در یکی از روزهای دهه کرامت رویداد هواتو دارم (جشن خواهر و برادری۱) را در تهران برگزار می‌کنیم و به آثار برگزیده جایزه می‌دهیم.

قاب‌های تماشایی
اگر با شنیدن نام این پویش یا خواندن درباره چند و چون آن دل‌تان می‌خواهد یکی از شرکت‌کنندگان باشید، خوب است کمی هم درباره شرایط آن بدانید. به گفته فرزادمهر تا امروز آثار بسیاری دریافت کرده‌اند که برآمده از توجه و لطف مخاطبان بوده اما شرایط شرکت در رقابت را نداشته است. می‌پرسید چرا؟ او می‌گوید: بسیاری به ما پیام دادند که تک فرزند هستند یا سن خواهرشان خیلی بیشتر است و... اما شرط ما برای شرکت در پویش این است که برادر باید نهایتا در رده سنی نوجوان باشد. همچنین همان‌طور که اشاره کردم این پویش به رابطه خواهر و برادری منحصر است، پس متاسفانه نتوانستیم خیلی از آثار را بپذیریم. این پویش از ابتدای ماه آغاز شده و تا ۳۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. روزی بالای ۵۰۰ عدد پیام و بازدید داریم و به همین دلیل امیدواریم این فرصت تمدید شود. فرزاد مهر عنوان می‌کند: ما یک کار معمولی از بچه‌ها نخواستیم. پیوستن به این پویش و دیده شدن در آن نیازمند خلاقیت و طراحی موقعیت‌های بکر است. مثلا کسی به خواهرش نماز خواندن یاد می‌دهد، موهای خواهرش را شانه می‌کند و... . مبنای انتخاب برگزیده‌ها هم همین خلاقیت و بدیع بودن موقعیت‌هاست. به‌جرأت می‌گویم تا امروز عکس‌هایی را دریافت کردیم که واقعا تماشایی هستند و همین الان قابلیت نصب روی بیلبورد را دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها