خواهرم «هواتو دارم!»
نگاهی به پویش تازه تلویزیون در گفت‌وگو با طراح آن

خواهرم «هواتو دارم!»

گفت‌ و گو با دکتر صدیقه اعتمادسعید، مدیر رادیو سلامت

81 ساله اما حاضر در خط‌ مقدم بحران‌ها

رادیو در هشت سال دفاع مقدس نقش موثری داشت و بعد از آن نقش خودش را در بحران‌هایی اعم از زلزله، سیل و از اواخر سال 98 هم در اطلاع‌رسانی از قاتل سریالی یا همان کووید- 19 نشان داد.
کد خبر: ۱۳۱۲۱۹۳
این رسانه گرچه برای خودش پیرمردی است اما همچنان نفس‌هایش تازه است و قرار هست حالا حالاها در ایران نقش موثری داشته باشد. به همین دلیل با دکتر صدیقه اعتمادسعید، مدیر رادیو سلامت درباره نقش رادیو در بحران‌های اجتماعی به‌ ویژه نقش این شبکه به‌عنوان مرجعی معتبر در اطلاع‌رسانی از کرونا و آگاه‌سازی ذهن مردم به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
81 ساله اما حاضر در خط‌ مقدم بحران‌هادر برخی مقاطع زمانی بعضی‌ها معتقد بودند که رادیو جایگاهش را در سپهر رسانه از دست داده اما بعد از گذشت 81 سال از تولد این رسانه نشان داده شد که رادیو در بحران‌ها نقش موثری دارد. به‌نظرتان این رسانه و به‌ ویژه رادیو سلامت به‌عنوان یک شبکه تخصصی در حوزه آگاه‌سازی ذهن مردم با وجود شیوع ویروس کرونا چه نقشی داشته است؟
در کهکشان رسانه، رادیو یکی از رسانه‌های قدیمی در حوزه اطلاع‌رسانی برای عموم جامعه بوده و هست. گرچه زمانی مورد بی‌مهری قرار گرفت اما بحران‌ها نشان داد که عمر رادیو تمام نشده است، زیرا این وسیله در اطلاع‌رسانی از بحران‌ها و آگاه‌کردن ذهن مردم و این‌که درگیر اضطراب نشوند، نقش موثری داشته است. وقتی ویروسی به نام کرونا شیوع پیدا کرد، قبل از آن‌که وارد ایران شود، رادیو سلامت شروع به اطلاع‌رسانی و آماده کردن ذهن مردم کرد. در واقع این شبکه به‌عنوان یکی از شبکه‌های تخصصی معاونت صدا با شیوع این ویروس و قبل از آمدن به ایران در قالب برنامه‌های متفاوت، اطلاع‌رسانی و افزایش دانش جامعه را به‌عنوان اولویت اصلی در دستور کار خود قرار داد تا مردم نسبت به این ویروس که احتمال اپیدمی جهانی آن وجود داشت بدون آن‌که وحشتزده شوند و رفتارهای هیجانی نشان بدهند به تغییر سبک زندگی توجه کنند و راه‌های پیشگیری در مواجهه با کووید- ۱۹ را بدانند.
همچنان هم این موضوع بعد از گذشت یک سال و چند ماه جزو اولویت‌های ماست و در قالب برنامه‌های متفاوت رادیو سلامت به این موضوع می‌پردازیم. بنابراین می‌توان با نشان دادن نقش موثر رادیو در مقاطع زمانی متفاوت بر نظر کسانی که معتقد بودند رادیو دیگر برای نسل جوان هم ناآشناست، خط بطلان کشید؛ زیرا هر یک از شبکه‌های رادیویی مخاطبان خودش را در رده‌های سنی متفاوت دارد. هدف ما در این شبکه فراهم کردن بستر اطلاعاتی صحیح در حوزه بیماری کرونا بود. رادیو سلامت به‌عنوان رسانه مرجع با شفافیت در انتشار اطلاعات پزشکی و روان‌شناسی باسرعت، دقت و پایداری پیام در تولید و توزیع موضوعات علمی و مقابله با شبه‌علم و اطلاعات غیردقیق وارد عمل شد. مقابله با اینفودمی یک اولویت رسانه‌ای بود و در این راستا برنامه‌سازان مرتب با دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، بیمارستان‌ها و مدافعان سلامت در ارتباط بودند تا تازه‌ترین اطلاعات در حوزه این بیماری در اختیار مردم گذاشته شود.

شما در قالب برنامه‌های متفاوت به ویروس کرونا پرداخته‌اید، به نظرتان باز هم موضوعی در این حوزه وجود دارد که به آن بپردازید؟
همان طور که تاکید کردم رادیو در این سال‌ها نشان داده که می‌تواند از زوایای متفاوت به موضوع بپردازد تا طراوت برنامه‌ها برای شنوندگان حفظ شود و ضمن سرگرم‌کردن‌شان به آنها آموزه‌های متفاوت در حوزه‌های مختلف را ارائه دهد. الان هم بعد از گذشت یک سال و سه‌ماه از شیوع ویروس کرونا، به دلیل خستگی ایجاد شده در جامعه، سعی کرده‌ایم با برنامه‌ریزی مدون به موضوعاتی همچون تاب‌آوری و مهارت تاب‌آوری، نشاط اجتماعی و حمایت از مدافعان سلامت بپردازیم. علاوه بر آن یکی دیگر از محورهای اصلی رادیو سلامت که نسبت به آن اهتمام دارد، موضوع خانواده، فرزندآوری و فرزندپروری است.

از 81 سال ورود رادیو به ایران، رادیو سلامت 18 سال حضور داشته است. به نظرتان این شبکه رادیویی در این سال‌ها چه نقشی در زندگی مردم داشته است؟
ارتقای سواد سلامت مردم جزو ضروریات زندگی است و رادیو سلامت هم تلاش کرده در راستای توسعه انسان سالم قدم‌های موثر بردارد و در حوزه سلامت جسم و روان برای مردم مرجع صحیح باشد. کافی است در این سال‌ها نگاهی به این شبکه رادیویی داشته باشید تا متوجه شوید در هر مقطع زمانی سعی کرده علاوه بر آرامش‌بخشی به مخاطبانش به آموزه‌های آنها در حوزه ارتقای سلامت بپردازد.
به همین دلیل از بهترین پزشکان، متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت برای مهندسی پیام‌های سلامت استفاده می‌کنیم، حتی اکثر کارشناس- مجریان برنامه از متخصصان هستند تا اطلاعات صحیح در حوزه‌های متفاوت سلامت به مردم انتقال داده شود. در مجموع رادیو، رسانه گرمی محسوب می‌شود و شنوندگان هم ارتباط خوبی با رادیو دارند. همچنین رادیو سلامت سومین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث با شعارخط - نشان - سرعت و محوریت مدیریت سرعت را برگزار کرده که امروز - 4 اردیبهشت - در رادیو سلامت مراسم اختتامیه به صورت مجازی ساعت 17 برگزار می‌شود. همچنین در طول این سال‌ها پویش متفاوتی برگزار شده شده و بازتاب خوبی هم در میان مردم داشته است.
 
منبع: فاطمه عودباشی - رسانه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها