ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

آمریکا دیگر تمایلی به مذاکرات هسته‌ای ندارد

سفیر ایران در اتریش تاکید کرد: ما پهپادی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم.
کد خبر: ۱۴۰۷۵۶۸

به گزارش جام جم آنلاین، عباس باقرپور در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی اتریش (آپا – APA) به سوالاتی درباره آخرین تحولات سیاست خارجی ایران و جهان و نیز برجام پاسخ داد.

متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

آیا ایران از روسیه در جنگ تجاوزکارانه مغایر با حقوق بین‌الملل علیه اوکراین حمایت می‌کند؟ گفته می‌شود که پهپادهای شاهد علیه اهداف غیرنظامی نظیر خانه‌های مسکونی در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند. آیا این مساله از نظر ایران مشکلی ندارد؟

ایران با جنگ و خشونت مخالف است و از تمامیت ارضی کشورها حمایت می‌کند. به همین دلیل، هم مخالف تسلیح روسیه هستیم و هم مخالف تسلیح اوکراین. ما پهپادی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم. در عین حال، آمادگی داریم دومین جلسه فنی بین کارشناسان ایران و اوکراین را برای دریافت اسناد ادعایی آنها برگزار کنیم.

ایران به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین رأی ممتنع داد. چه دلایل مشخصی برای این اقدام وجود داشت؟

موضع ما بر اساس سیاست اصولی مخالفت با جنگ و هم‌چنین غیرمتوازن بودن متون قطعنامه‌ها و نپرداختن به ریشه‌های جنگ از جمله سیاست‌های تهدیدآمیز گسترش ناتو به شرق بوده است.

شما اعتراضاتی که در چند ماه اخیر ایران را تحت تأثیر قرار داده چگونه می‌بینید؟ آیا نارضایتی عمیقی بین مردم ایران وجود دارد؟

اعتراضات مدنی بازتاب فرآیندهای دموکراتیک در کشورهای مختلف از جمله ایران است. برخی از دولت‌های غربی از این اعتراضات مدنی و مشروع سواستفاده کرده و به انحراف آن به طرف شورش و اغتشاش کمک کردند. دولت‌های غربی، با وجود آنکه واقعیت‌ها در ایران را به خوبی می‌شناسند، تلاش می‌کنند تصویری غلط و غیرواقعی از جامعه ایران ارائه کنند.

آیا هنوز شانسی برای احیای توافق اتمی سال ۲۰۱۵ قائل هستید؟

پاسخ: احیای این توافق در درجه اول به اراده و تصمیم سیاسی آمریکا و اصلاح استراتژی غلط و شکست‌خورده‌اش و در درجه دوم به نقش آفرینی مثبت و سازنده اروپا به جای پیروی از تحریم های غیرانسانی آمریکا بستگی دارد.

سال گذشته به ابتکار عمل برخی کشورها از جمله اتریش «معاهده بین‌المللی منع سلاح‌های اتمی» اجرایی شد. چرا ایران به این معاهده نمی‌پیوندد تا شک و شبهه در مورد رفتار خود را برطرف کند؟

بر اساس موضع رسمی، ایران تصویب این معاهده را «گامی درست در مسیر درست» و تکمیل کننده معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای- NPT توصیف کرده و در عین حال تأکید دارد که معاهده بین‌المللی منع سلاح‌های هسته‌ای -TPNW «باید با آغاز فوری مذاکرات و انعقاد کنوانسیون جامع در مورد سلاح‌ های هسته‌ ای» تکمیل شود.

تفاهم بین دو رقیب منطقه‌ای یعنی ایران و عربستان سعودی بسیاری از ناظران را شگفت‌زده کرد. آیا فکر می‌کنید که تفاهمی با سومین قدرت منطقه یعنی اسرائیل امکان‌پذیر باشد؟

هویت رژیم جعلی اسرائیل، از ابتدای خلقت نامشروع خود تاکنون؛ با جنایت، آپارتاید و سابقه شوم در توسعه، تولید و ذخیره سلاح‌های کشتار جمعی و زرادخانه‌های هسته‌ای پیوند خورده است. سکوت دولت‌های غربی و حمایت آنها از جنایات این رژیم مایه شرم است.

در ایران شهروندانی از اتریش هم زندانی هستند آیا آنها شانسی برای آزادی دارند؟

حبس آنها نتیجه فرایند رسیدگی قضایی مبتنی بر قانون بوده است. طبعاً برای هر زندانی امکان آزادی زودتر از موعد، بر طبق مقررات، وجود دارد. امیدواریم شرایط آزادی سریع ایرانیانی که بیگناه در آمریکا و اروپا زندانی شده اند، فراهم شود.

رضا پهلوی، پسر شاه ایران که در سال ۱۳۵۷ سرنگون شد، متعهد به جمهوری دموکراتیک در ایران است و آماده است تا از ادعای خود بر تاج و تخت چشم‌پوشی کند. نظر شما در مورد تعهد او به دموکراسی و حقوق بشر در وطن شما چیست؟

با توجه به سابقه نظام دیکتاتوری پهلوی و سرنگونی آن در یک فرایند دموکراتیک توسط مردم ایران، این سوال ارزش اظهارنظر ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها