پیش بینی قیمت انواع میلگرد (ساده و آجدار) در سال 1402

کد خبر: ۱۴۰۶۱۴۸

پیش بینی قیمت انواع میلگرد (ساده و آجدار) در سال 1402

 

به گزارش آهن ملل، از جمله فعالیت هایی که باید برای خرید محصولات فولادی در نظر داشت، مراجعه به پیش بینی های در نظر گرفته شده برای این بازار است. با توجه به اهمیت بازار فولاد و از آن مهم تر اهمیت میلگرد به عنوان کالای اساسی در این بازار، پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ می تواند فرآیند خرید و فروش آن را آسان سازد و به دنبال آن از هر گونه ضرر و زیان به خریداران جلوگیری کند.


پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ به دلیل تاثیر آن بر هزینه های ساخت و ساز، اهمیت بسیاری دارد. در واقع با پیش بینی قیمت میلگرد می توان تا حدود زیادی هزینه ساخت مسکن و پروژه های عمرانی را نیز پیش بینی کرد. به همین دلیل است که یکی از سوالات پرتکرار همه خریداران و مصرف کنندگان مقاطع فولادی و همچنین متقاضیان مسکن در ماه های اخیر، مربوط به قیمت میلگرد در سال جاری می باشد.


قیمت میلگرد و اهمیت آن در بازار فولاد و آهن 


قیمت میلگرد به عوامل مختلفی بستگی دارد. متریال ساخت، کیفیت، قیمت سازه و رشد صنایع گوناگون بر قیمت میلگرد اثرگذارند.
 
در صورتی که هر کدام از عوامل گفته شده نوسان داشته باشند، قیمت میلگرد نیز تغییراتی چشمگیر یا جزیی پیدا می کنند. همچنین کارخانه های تولیدکننده میلگرد بر قیمت میلگرد نقش مهمی دارند و می توانند بسته به شرایط اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، قیمت متریال اولیه، بر قیمت محصول خروجی مثل میلگرد اثرگذار باشند.


همچنین قیمت های درب کارخانه، بنگاه های فروش محصولات فولادی، بورس کالا قیمت های متفاوتی از میلگرد را نیز ارائه می دهند. از طرفی استانداردهای میلگرد، نوع پوشش، آلیاژهای به کار رفته برای ساخت آن ها و بسیاری از عوامل دیگر باعث بروز اختلاف قیمت این محصول می‌ شوند.


قیمت میلگرد چه ساده و چه آجدار برای صنایع مختلفی از اهمیت بسیاری برخوردار است. هر کدام از انواع میلگرد می توانند به نوبه خود در صنایع نقش پر رنگی را ایفا کنند اما نکته مهم در این موارد کیفیت و از آن مهمتر قیمت تمام شده میلگرد است. میلگرد آجدار به جهت انواع مختلفی که بر اساس آنالیزهای آن رقم می خورد، بیشتر در صنعت ساخت و ساز به کار گرفته می شود. چرا که از آن برای قسمت های اصلی و بنیادین سازه به کار می گیرند تا استقامت آن قسمت ها را افزایش دهند و از ایجاد تنش های موجود در آن قسمت ها همچون فونداسیون و ستون ها جلوگیری کنند.


اما نقش میلگرد ساده را نیز نمی توان نادیده گرفت چرا که قیمت میلگرد ساده در بازار می تواند بر تجهیزات اساسی همچون تولید خرپا، خرک و از این دست تجهیزات تاثیر چشمگیری دارد. البته از میلگرد ساده در مواردی با وسعت بیشتری همچون تولید ستون پل ها نیز به کار گرفته می شود.


در نهایت می توان گفت قیمت میلگرد می تواند بازار ساخت و ساز که از جمله مهم ترین بازارهاست را تغییر دهد و با کسادی نیز همراه سازد. حال اهمیت پیش بینی قیمت میلگرد مشخص می شود که چطور و بر چه اساسی باید قیمت چنین محصولاتی را پیش بینی نمود.


نوع میلگرد انتخابی و تاثیر آن بر قیمت نهایی


میلگردها بر اساس نیاز صنایع مختلف دارای چندین نوع می باشد که می توان آن به ساده و آجدار تفکیک نمود اما با این حال می توان میلگردها را بر اساس جنس و مواد اولیه به کار گرفته شده به چند نوع مختلف نیز تفکیک نمود. میلگرد ها دارای انواع استیل، کربنی، آلیاژی و … است که قیمت هریک به نسبت دیگری متفاوت خواهد بود.


بررسی مداوم فاکتورهای موثر بر قیمت میلگرد 


عواملی که بتوانند بازار فولاد را دستخوش تغییرات کنند کم نیستند که هر کدام به صورت جداگانه می توانند بازار فولاد و البته قیمت روز میلگرد را متغیر سازد. البته باید گفت میزان عرضه و تقاضا میلگرد در بازار فولاد می تواند به صورت مستقیم بر قیمت این محصول اثر بگذارد. اما با این حال عوامل زیر می توانند به صورت مستقیم بر آخرین قیمت روز میلگرد در بازار اثر بگذارد.


●       قیمت روز دلار و نوسانات ارز
●       میزان تورم بازار
●       قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت
●       هزینه های حمل و نقل
●       قیمت جهانی نفت و حامل های انرژی
●       وضعیت واردات و صادرات
●       شرایط اجتماعی حاکم بر بازار
●       رخدادهای سیاسی و اقتصادی کشور
●       و …


به گفته کارشناسان این بازار باید بر اساس روند نوسان این موارد تصمیم به خرید و یا فروش گرفت؛ چرا که تجربه نشان داده است بازار فولاد، بازار ثابتی نیست و می تواند بسته به هریک از این موارد دچار تلاطم های کوچک و بزرگ شود. از این رو بسیاری از تحلیلگران بازار فولاد در تلاش اند قیمت میلگرد ساده و آجدار را با تکیه به این موارد پیش بینی کنند اما به این راحتی ها امکان پذیر نخواهد بود.


  برندهای مختلف تولیدکننده و قیمت تمام شده محصولات


در ایران کارخانه های بسیاری به تولید میلگرد مشغول هستند و هر کدام نیز از کیفیت و آنالیز مختلفی برای تولید استفاده می کنند. یکی از عواملی که باید در پیش بینی قیمت میلگرد در نظر داشت، همین کارخانه های تولید کننده هستند. چرا که برخی از این کارخانه به سبب استفاده از تجهیزات با کیفیت برای تولید، در میان خریداران بسیار شناخته تر هستند؛ از این رو قیمت تمام شده محصولات آن ها نیز بیشتر خواهد بود. از جمله این کارخانه ها می توان به کارخانه ذوب آهن اصفهان اشاره داشت که محصولات این کارخانه همواره از استانداردهای بین المللی بهره گرفته اند.


نوسانات گسترده بازارهای مختلف 


در سال گذشته (سال 1401) بازار فولاد همزمان با بحبه نوسانات دلار و طلا،دچار نوسانات شدیدی شد به گونه که قیمت میلگرد از 17000 تومان به 28000 تومان در پایان سال رسید. این نوسانات شدید نشان دهنده نا به سامان بودن بازار فولاد است؛ بنابراین تکیه کردن به رخدادهای آینده و کم بینی حوادثی این چنینی می تواند برای خریداران آسیب های گزافی به همراه داشته باشد. از این رو برای خرید میلگرد ساده و آجدار حتما با کارشناسان این حیطه صحبت کنید و به محض اطمینان خرید خود را نهایی کنید.


 کاهش شدید بودجه خرید در جامعه 


با توجه به میزان گرانی های اخیر، بودجه افراد برای خرید و فروش مقاطع فولادی و دیگر محصولات به شدت کاهش پیدا کرده است. در سال آینده وضع اقتصادی همچنان تاریک پیش بینی می شود و نمی توان به طور حتم به یقین بیان کرد که معجزه ای آشکار رخ خواهد داد و میزان خرید افزایش پیدا می کند. از این رو با توجه به نکته بیان شده، میزان تقاضا در بازار داخل رو به افت و کاهش پیش خواهد رفت. در نهایت هر چه میزان تقاضا کاهش پیدا کند به میزان به شدت محدودی بر روی قیمت میلگرد ساده بر بازار اثر داشته باشد.


در نهایت برای پیش بینی بازار فولاد و قیمت روز انواع میلگرد در سال 1402، باید اینگونه بیان کرد که نوسانات رخ داده در سال 1401 آنقدر وسیع و ریشه ای بودند که به شدت باعث رکود در بازار خرید و فروش محصولات فولادی شد. از سوی دیگر آنقدر قیمت انواع محصولات فولادی افزایش پیدا کرد، که صنایع وابسته ای همچون ساخت و ساز با روند به شدت کندی همراه شدند. از این رو در نهایت باید گفت با توجه به قیمت های نجومی دلار و طلا احتمال صعودی بودن قیمت مقاطع فولادی در سال 1402 نیز وجود دارد و باید بر همین اساس به صورت دقیق حرکت نمود و در صورت بروز هرگونه تغییرات، منتظر زلزله های گسترده در بازار فولاد باشیم.


منبع : آهن ملل


https://ahanmelal.com/rebar/ribbed-rebar-price


https://ahanmelal.com/blog/پیش-بینی-قیمت-میلگرد-در-سال-1402 
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها