قیمت ورق گالوانیزه عامل قیمت های میلیاردی خودرو در ایران

کد خبر: ۱۴۰۵۹۰۰

قیمت ورق گالوانیزه عامل قیمت های میلیاردی خودرو در ایران

 

به گزارش آهن ملل ( مرجع به روز قیمت آهن آلات ) امروزه صنعت خودروسازی به صورت گسترده تحت تاثیر نوسانات متعدد بازار قرار گرفته است. با توجه به این که ورق گالوانیزه از جمله ورق های پر کاربرد در این صنعت است، بسیاری، بالا رفتن قیمت روزانه ورق گالوانیزه را عامل افزایش های میلیاردی قیمت خودروها می دانند. اما آیا این گمانه زنی درست است یا تنها دستاویزی است برای گریز از رفع نمودن عامل های اصلی گرانی های اخیر خودرو؟!

ورق گالوانیزه پرکاربردترین ورق در صنعت خودروسازی


در صنعت خودروسازی برای تولید انواع خودرو از ورق های مختلفی بهره گرفته می شود که هریک بسته به ویژگی و کاربردی که دارند، برای ساخت خودرو استفاده می شوند. در بین این ورق ها، ورق گالوانیزه به گونه ای دیگر به مذاق صنعت خودروسازی خوش آمده است و توانسته از همه نظر، وزن، انعطاف پذیری، استحکام و مقاومت بالا برای این صنعت چاره ساز باشد و محصول تولیدی را در نهایت ایمنی، پرکاربرد سازند. ورق گالوانیزه به سبب داشتن ویژگی همچون مقاومت بالا در برابر خوردگی، به وفور در ساخت خودرو استفاده می گردد و خودروهای تولید شده می توانند عمر بسی طولانی را سپری کنند به گونه ای که بدون آن در برابر عوامل و شرایط جوی دچار فرسودگی شدید می شوند. از سوی دیگر برای ساخت خودرو نیاز به ورق هایی است که دارای سطحی صاف و براق و یک دست دارند تا جلوه گاه خوبی برای خریداران و مصرف کنندگان خودرو داشته باشند. ورق گالوانیزه نیز با داشتن سطحی صاف و یکدست، جوابگوی این نیاز از صنعت خودروسازی است.

از سوی دیگر ورق گالوانیزه نیز دارای ویژگی هایی چون جوش پذیری و شکل پذیری بالاست که می تواند فرآیند تولید را در حین بهبود، تسریع بخشد.

قیمت ورق گالوانیزه


قیمت ورق گالوانیزه به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:
●       ضخامت ورق گالوانیزه
●       نوع ورق گالوانیزه
●       نوسانات ارزی
●       کارخانه تولیدکننده و کیفیت برند
●       تحولات اقتصادی و سیاسی در داخل و خارج از کشور
●       قیمت مواد اولیه
●       قیمت نفت
●       هزینه های حمل و نقل

در زمانی که بنا به دلایل اقتصادی، صادرات ورق‌ های گالوانیزه رونق گیرد، در بازارهای داخلی تقاضا از عرضه پیشی گرفته و به دنبال افزایش قیمت دلار، هزینه مواد اولیه نیز بیشتر می‌شود. چنین سناریوهایی به طرز قابل ملاحظه‌ای، قیمت ورق گالوانیزه را افزایش خواهند داد.


همچنین در برخی از کاربردها مانند صنایع خودروسازی، نیاز به ورق گالوانیزه با کیفیت بهتری است به همین خاطر در این مورد نوع ورق گالوانیزه مهم می شود و در نتیجه این عامل می تواند بر قیمت ورق اثرگذار باشد.


قیمت ورق گالوانیزه بسته به کارخانه تولید کننده و ضخامت تولید متغیر خواهد بود. کارشناسان مدعی هستند که ضخامت ورق گالوانیزه و و عرض موجود در آن می تواند به صورت مستقیم بر قیمت نهای محصول خریداری شده تاثیر بگذارد و با توجه به این که صنایع خودروسازی از ورق گالوانیزه برای قسمت های مختلف خودرو استفاده می کنند، بنابراین کیفیت و ضخامت ورق مهم می باشد. در این بین باید گفت این صنعت بیشتر از ضخامت 1 و 1.2 ورق گالوانیزه برای تولید خودرو استفاده می کند. از این رو می توان نتیجه گرفت قیمت ورق گالوانیزه در این ضخامت ها برای این صنایع از ارزش متفاوتی برخوردار است.


از سوی دیگر، برندهای تولید کننده ورق که شامل کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان، تاراز چهارمحال، خودرو شهرکرد، هفت الماس می شوند از جمله بهترین ورق گالوانیزه را تولید می کنند که صنایع خودروسازی نیز محصول اولیه مورد نیاز خود را نیز از این کارخانه ها تامین می کنند؛ چرا که استانداردها و آنالیز تولید آنها تضمین شده است و همین امر بر قیمت نهایی ورق گالوانیزه موثر خواهد بود.


اما حال باید بررسی کرد که آیا واقعا گمانه زنی های بیان شده در مورد اثرگذاری قیمت ورق گالوانیز بر قیمت خودرو درست است یا خیر؟ به همین خاطر در ادامه نوسانات قیمت ورق گالوانیزه را در سال اخیر بررسی می کنیم.

نوسانات قیمتی ورق گالوانیزه


نوسانات قیمتی ورق گالوانیزه برای برندهای مختلف تولید کننده اندکی متفاوت بود. اما با توجه به اینکه خرید ورق گالوانیزه برای این صنعت می بایست از برندهای معتبر صورت گیرد، رنج قیمتی آن ها قطعا مهم خواهد بود. فقط نکته ای که باید به آن دقت داشت این است که صنعت خودروسازی اغلب به دنبال خرید با کمترین قیمت است. از این رو برای پاسخ به سوال مطرح شده بهتر است این نوسانات قیمت ورق گالوانیزه را برای برند کاشان به صورت دقیق در بازه زمانی اواخر تیرماه تا پایان بهمن ماه 1401 را بررسی کنیم.


همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید نوسانات قیمت ورق گالوانیزه بسیار شدید بوده است به گونه ای که از 27000 تومان به 49900 تومان رسیده است.  نمودار زیر، مجموعه تغییرات قیمت ورق 1 میل گالوانیزه است که در صنعت خودروسازی به کار گرفته می شود.

 

قیمت ورق گالوانیزه عامل قیمت های میلیاردی خودرو در ایران
این نوسانات قیمتی خود گویای تغییرات شدید در بازار هستند که از تغییرات گسترده تری از عوامل دیگر نشات می گیرند. اما در صنعت خودروسازی تنها این نوسانات به تنهایی نمی توانند این چنین باعث رقم زدن چنین قیمتی هایی برای خودرو باشند. بنابراین باید گفت اتکا کردن به این موارد کاملا اشتباه است و خود این صنایع باید به عنوان یک کنترل گر قیمتی عمل کنند که اصلا چنین رفتاری ندارند.


بنابراین درست است که قیمت بروز ورق گالوانیزه به  عنوان مواد اولیه مورد نیاز صنعت، خود می تواند تاثیر زیادی بر قیمت خودرو داشته باشند، اما این تغییرات رخ داده برای این محصول بیش از نوسانات موجود برای ورق گالوانیزه است. بنابراین باید به دنبال عوامل دیگری بود و جلوی افزایش های شدید خودرو گرفته شود.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها