«جام‌جم» زیان رژیم‌صهیونیستی از جنگ با حماس را بررسی می‌کند

اقتصاد صهیونیست‌ها در مسیر فروپاشی

افزایش تصاعدی تعداد معترضین در تل‌آویو، حیفا و حتی شهرک‌های صهیونیستی از یک سو و منازعات جدید به وجود آمده پس از تصویب یک مرحله از اصلاحات ساختاری -قضایی نتانیاهو در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) بر شدت و عمق منازعات در اراضی اشغالی افزوده است. در چنین شرایطی حتی نتانیاهو ناچار شد به علت بسته‌بودن راه‌ها، با بالگرد تا فرودگاه محل پرواز خود به ایتالیا مشایعت شود وحتی دیدار خود با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا را در فرودگاه و به دور از چشم معترضان صورت دهد!
کد خبر: ۱۴۰۰۷۸۵
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

معترضان در ادامه حضور خیابانی علیه «دیکتاتوری در اسرائیل» برنامه موسوم به اصلاحات قضایی کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، ورودی فرودگاه بن‌گوریون را به طور کامل بستند و عملا این فرودگاه را به تعطیلی کشاندند و در فرودگاهی دیگر موجب تاخیر در پرواز نتانیاهو شدند.شبکه الجزیره روز پنجشنبه گزارش داد: اعتراضات در اطراف فرودگاه اللد در منطقه‌ای به همین نام در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر بیت‌المقدس نیز منجر به تأخیر در پرواز نتانیاهو به ایتالیا تا ساعت ۲ بعدازظهر شد و وی را وادار کرد با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در فرودگاه ملاقات کند.

اعتراضاتی که ادامه دارد

برخی مشاوران نتانیاهو به وی اطمینان داده بودند که پس از تصویب نخستین مرحله از اصلاحات قضایی در کنست، اعتراضات در اراضی اشغالی فروکش خواهد کرد اما اکنون شاهد وقوع پدیده دیگری در تل‌آویو و حیفا هستیم. تظاهرکنندگان در سراسر سرزمین‌های اشغالی بسیاری از معابر و خیابان‌های تل‌آویو را همچنان بسته‌اند و ترافیک سنگین در بسیاری از مناطق ایجاد شده است. همچنین نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی وارد عمل شدند چرا که اعتراضات علیه برنامه تضعیف قوه قضاییه در اسرائیل به اوج خود رسیده و معترضان در مراکز شهرها حضور یافته‌اند.ادامه‌داربودن اعتراضات و عدم محدود بودن آن به یک منطقه یا شهر معین، کار را برای نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر قدس و عوامل موساد دشوار ساخته است. رسانه‌های صهیونیستی گزارش کردند که حدود ۳۰۰۰ پلیس در سراسر سرزمین‌های اشغالی گسترش یافته است و همزمان نشستی امنیتی به ریاست بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم اشغالگر به منظور بررسی اوضاع برگزار شده است.بن‌گویر در این جلسه تاکید کرد که اجازه بستن ورودی‌های بنادر و فرودگاه و معابر به معترضان داده نخواهد شد.وی پیش از پرواز نتانیاهو در ورودی فرودگاه با تظاهرکنندگان به مشاجره پرداخت و معترضان با الفاظ توهین‌آمیز با وی برخورد کردند. آفی بیتون، یکی از فرماندهان ارشد پلیس رژیم اشغالگر نیز با ابراز نگرانی از رخدادهای جاری گفت که بستن خیابان‌ها به‌ویژه در اطراف فرودگاه بن‌گوریون اتفاق مهمی بوده و ممکن است به یک فاجعه تبدیل شود.نتانیاهو که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، بنا دارد با همین طرح موسوم به «اصلاح نظامی قضایی» از محاکمه فرار کند.

یک برکناری جنجالی توسط بن‌گویر

پس لرزه‌های اعتراض گسترده صهیونیست‌ها علیه اصلاحات قضایی نتانیاهو محدود به خیابان‌ها نمی‌شود. این اختلافات اکنون به داخل کابینه چندتکه نتانیاهو کشیده شده است. غالی بهارف میارا، مشاور قضایی کابینه بنیامین نتانیاهو تصمیم بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم در مورد برکناری رئیس پلیس منطقه تل‌آویو را متوقف کرده است. بر سر این موضوع اختلافاتی بین مشاور قضایی کابینه این رژیم با وزیر امنیت داخلی آن به وجود آمده است. ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب با این ادعا که رئیس پلیس منطقه تل‌آویو در کنترل تظاهرات ناتوان است، تصمیم گرفت وی را از این سمت برکنار کند.بن‌گویر در بیانیه‌ای مشترک با یعقوب شبتای، بازرس کل پلیس رژیم صهیونیستی از تغییرات در بین فرماندهان پلیس از جمله برکناری فرمانده منطقه تل‌آویو به دلیل آنچه آنها مدارای پلیس با اعتراضات گسترده علیه کابینه نتانیاهو که در مخالفت با طرح تغییرات قضایی انجام شده است توصیف کردند، خبر داد.پیش از این شماری از افسران اسرائیلی از جمله یعقوب شبتای، رئیس پلیس اسرائیل به بن‌گویر به خاطر آن که وی از پلیس خواسته بود با معترضان با خشونت و شدت برخورد کنند، اعتراض کرده بودند.

پتک مقاومت بر سر صهیونیست‌ها

در آشفته‌بازار داخلی اراضی اشغالی، گروه‌های مقاومت همچنان بر آرمان و هدف اصلی خود یعنی آزادی قدس شریف از چنگال اشغالگران متمرکز هستند. پلیس رژیم صهیونیستی از مرگ دو صهیونیست به علت شدت جراحات وارده ناشی از عملیات ضد صهیونیستی در تل‌آویو خبر داده است. این در حالی است که پیش از این نظامیان صهیونیست به منزل عامل عملیات ضدصهیونیستی در شهرک «نعلین» در کرانه باختری حمله‌ور شده بودند. مجری عملیات تیراندازی پنجشنبه شب، «معتز الخواجا» نام دارد که از اعضای جنبش حماس است که قبلا دو بار به اسارت گرفته شده بود. الخواجا فرزند شیخ صلاح الخواجا از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس است.این عملیات استشهادی در پاسخ به جنایت اخیر صهیونیست‌ها در شهر جنین صورت گرفته است. نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه به شهر جنین در کرانه باختری حمله کردند که با مقاومت نیروهای مقاومت فلسطین مواجه شدند. در این درگیری‌ها، شش فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و ۲۶ تن دیگر زخمی شدند.در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف کرانه باختری رود اردن، عملیات ضد صهیونیستی در طول ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که سران سیاسی و نهادهای نظامی و امنیتی این رژیم به ناتوانی خود در مقابله با این عملیات‌ها اذعان کرده و درباره گسترش آن هشدار می‌دهند.

بر باد رفتن رویای نیل تا فرات

نکته حائز اهمیت این که راهی برای خروج از جهنمی که در آن قرار دارند، وجود ندارد. حتی سقوط کابینه نتانیاهو یا استعفای اجباری وی از قدرت نیز این بار اعتراضات خیابانی را با محوریت طرفداران وی رقم خواهد زد. ضمن آن که افرادی مانند لاپید و گانتز محبوبیت چندانی به لحاظ اقتصادی و سیاسی در بین ساکنان اراضی اشغالی ندارند. در چنین شرایطی اصرار نتانیاهو بر اصلاحات قضایی یا عقب‌نشینی وی در این خصوص، هر دو برای صهیونیست‌ها حکم یک شکست را دارد . و باید گفت رویایی که زمانی صهیونیست‌ها با عنوان "نیل تا فرات" در سر داشتند این روزها جای خود را به تلاش‌های ناموفق برای بقای بیشتر داده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها