واکنش وزارت بهداشت به مسمومیت دانش‌آموزان بروجردی

مسمومیت دانش‌ آموزان قمی از نوع «غیرحاد» بوده است

بررسی مسمومیت‌های سریالی

جولان عامل ناشناخته در مدارس قم

سه ماه از آغاز مسمومیت‌های سریالی در برخی مدارس دخترانه در قم می‌گذرد و ابعاد مختلف این ماجرا همچنان نامشخص است. برخی می‌گویند این اتفاق حاصل خرابکاری یا دخالت یک عامل ناشناخته‌است، اما وزیر بهداشت با اطمینان گفت، عامل میکروبی و ویروسی باعث مسمومیت دختران دانش‌آموز نشده‌است.
کد خبر: ۱۳۹۸۲۴۹
نویسنده لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث

نماینده مردم قم در مجلس هم علت را فوبیای دانش‌آموزان اعلام کرد. این در حالی است که دانش‌آموزان می‌گویند، قبل از مسمومیت بویی شبیه میوه گندیده استنشاق کرده‌اند. درحالی‌که تیم‌های تحقیقاتی از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی قم و تهران سرگرم بررسی این موضوع هستند، روز سه‌شنبه، ۱۱۷ دانش‌آموز دیگر به جمع مسموم‌شدگان اضافه شدند تا این زنجیره مرموز همچنان ادامه داشته‌باشد.

اولین دور مسمومیت‌ها ۹ آذر اتفاق افتاد و ۱۸ دختر دانش‌آموز هنرستان نور یزدان با علائم بی‌حالی، سوزش‌گلو، سرگیجه و بی‌حسی در عضلات دست و پا دچار مسمومیت شدند. دو هفته بعد، ۵۱دانش‌آموز دیگر نیز با مشکلات مشابه روانه بیمارستان شدند. مجید محبی، سرپرست معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی قم در واکنش به این موضوع اعلام کرد مسمومیت دانش‌آموزان ناشی از «مصرف» ماده خاصی نیست و آنچه رخ داده، یک مسمومیت تنفسی است. اما این پایان ماجرا نبود و هشتم بهمن، خبر مسمومیت ۱۵ دانش‌آموز دبیرستان دختران فاطمیه در صفاشهر با تصاویر دخترانی‌که در حال انتقال به آمبولانس بودند، در فضای مجازی منتشر شد. دو روز بعد، این ماجرا دوباره در مدرسه فاطمیه تکرار شد و این بار ۱۸دختر دانش‌آموز در بیمارستان بستری شدند. در حالی‌که والدین همچنان در هراس سلامت فرزند خود بودند، ۱۲ بهمن، هفت دانش‌آموز و یک معلم مدرسه بلقیس برقعی توسط همان عامل ناشناخته مسموم شدند. با تکرار حادثه، اعتراضات والدین شدت ‌گرفت و خواستار رسیدگی به موضوع شدند. جلسه‌ای با حضور دادستان قم، معاون استاندار، برخی مسئولان پدافند غیرعامل، دانشگاه علوم‌پزشکی، آتش‌نشانی، آموزش‌و‌پرورش استان و برخی دیگر در دادسرای قم تشکیل شد و دادستانی از دستگاه‌های مسئول خواست علت را شناسایی‌ کنند. مسئولان هنوز در حال حدس و گمان بودند که خبر رسید سه دانش‌آموز دبیرستان دخترانه قرائتی و مدرسه میثم، طاها و امامی در تاریخ ۱۶ بهمن دچار مسمومیت شده‌اند. یک روز پس از این ماجرا، ۶۴ دانش‌آموز دختر از مدارس فاطمه‌الزهرا، شاهد، رضوی و هنرستان سید‌حسن برقعی باز هم به علت مسمومیت با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند. با شدت یافتن اعتراضات والدین، استانداری قم با حضور احمد حاجی‌زاده معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم، مدیرکل آموزش و پرورش و معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی قم جلسه‌ای تشکیل داد. با گذشت چند روز از این جلسه، این بار نوبت ۳۷دختر دانش‌آموز مدارس شاهد، رضویه و اخوان بود که با همان عامل ناشناخته مرموز مسموم شوند.

شایعاتی‌که جان گرفتند

بازارشایعات به شدت داغ است. یکی می‌گوید برای این‌که جلوی درس خواندن دخترها در مدارس‌گرفته شود، گاز پخش شده و آن یکی هم می‌گوید پخش‌گاز در مدارس برای برگزاری مانور و آمادگی است. یکی دیگر هم بحث سلاح شیمیایی را مطرح می‌کند و بعضی هم می‌گویند گاز خردل پخش شده‌است. یک فعال رسانه‌ای در قم، با انتشار یک فایل ویدئویی درفضای مجازی در واکنش به این شایعات ‌گفت:« این روزها نکاتی‌گفته شده‌است که به روشنگری نیاز دارد. عده‌ای‌گفته‌اند مسمومیت کار مذهبی‌های تندرو است، درحالی‌که بسیاری از والدین دانش‌آموزان مسموم شده مذهبی هستند و برخی مدارسی‌که در آن مسمومیت رخ داده هم مذهبی است. به نظر من این ادعا مضحک است.»

کشف علت مسمومیت؛ مطالبه عمومی

روز سه‌شنبه همین هفته، گروهی از والدین دانش‌آموزان مدارس دخترانه قم، روبه‌روی در فرمانداری تجمع کردند و با شعار« مدارس حضوری، آنلاین باید گردد»، خواستار غیرحضوری شدن مدارس و تضمین سلامت دانش‌آموزان شدند. کشف علت دقیق مسمومیت‌های سریالی حالا تنها خواسته والدین دانش‌آموزان نیست و افکار عمومی هم می‌خواهند مسئولان به سرعت مشخص‌کنند چه عاملی باعث شده تا دو ماه متوالی دانش‌آموزان دچار مسمومیت شوند.

واکنش‌ها به مسمومیت سریالی

عین‌الهی، وزیر بهداشت
تاکنون عامل میکروبی و ویروسی برای مسمومیت دانش‌آموزان اثبات نشده است

امیرآبادی، نماینده قم در مجلس
این مسأله بزرگنمایی شده، این موضوع را می‌توان فوبیا عنوان کرد. این موضوع هنوز در حال بررسی است

ذاکریان، فرماندار قم
تاکنون موردی از آلودگی و مسمومیت در خون و نمونه‌های گرفته شده از دانش‌آموزان مشاهده نشده است

محبی، معاون درمانعلوم‌پزشکی قم
هیچ علامتی در خصوص مسمومیت با آمونیاک در دانش‌آموزان بستری در مراکز درمانی دیده نشده‌است

یکی از دانش‌آموزان مسموم
ابتدا بویی شبیه سیم سوخته یا نارنگی‌ گندیده در فضا پخش شد و بعد همگی دچار سردرد و سرگیجه شدیم

روایت دانش‌آموز دیگر
بچه‌ها حال‌شان بد شده‌بود و همگی دچار فراموشی، تهوع، سرگیجه، تپش قلب، سردرد و سر شدن پاها شدیم

مادر یکی از دانش‌آموزان
بعد از گرفتن انواع آزمایش‌ها مثل سی‌تی اسکن، دکترها به ما گفتند نمی‌دانیم علت این مسمومیت چیست

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها