نگاهی به برنامه‌ای با محوریت ادبیات در گفت‌وگو با تهیه‌کننده آن

تناول قندپارسی از «قندون»

نگاهی به مجموعه «عشق گمشده» که از آی‌فیلم پخش می‌شود

حکایت تقابل ۲ نسل

مجموعه تلویزیونی «عشق گمشده» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده چندی است از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود. این سریال، اثری است که هم از وجوه تاریخی و بازگشت به گذشته برخوردار است و هم بخشی از آن در زمان کنونی می‌گذرد. همین مسأله سریال را از وجوه مختلفی برخوردار کرده است.
کد خبر: ۱۳۹۴۸۱۳
نویسنده مهدیه رضایی - گروه رسانه

فیلمنامه این سریال را مینو کریم‌زاده براساس نوشته‌ای از فرهاد علیزاده‌آهی به نگارش درآورده و داستان زندگی زنی جوان به‌نام سیما را روایت می‌کند که پس از چند سال زندگی مشترک احساس می‌کند به بن‌بست فکری و روحی رسیده است. او به خانه پدری بازمی‌گردد تا دوباره خودش را بازیابد. در خانه پدری اتفاقاتی برای سیما به وقوع می‌پیوندد که وی ریشه آنها را در گذشته‌ها می‌داند. برای همین تصمیم می‌گیرد رجعت و سفری به گذشته داشته باشد تا ریشه مسائل و مشکلات امروز خود را بیابد و به حل آنها بپردازد.
اتفاقاتی که سیما در گذشته به آنها رجوع می‌کند به حدود سال‌های ۱۳۴۰ برمی‌گردد و دوره‌ای از زمان را به تصویر می‌کشد که روابط اجتماعی و رفتاری افراد در جامعه با یکدیگر تفاوت قابل‌توجهی نسبت به مردم امروز دارد.

حسین سهیلی‌زاده، کارگردانی این اثر را به عهده داشت. وقتی مخاطب بیننده این سریال است در شروع احساس می‌کند مضمون محوری سریال، هویت است و سیما به‌عنوان شخصیت محوری در پی هویت گمشده خود است اما درنهایت مسائل به سمت دیگری سوق می‌یابد. همین موضوع در سریال نشان می‌دهد که مسأله اصلی این داستان هویت گمشده نیست، بلکه سیما در گذشته به‌دنبال سردرآوردن از راز پدر و مادرش است. رازی که براثر یک اتفاق به بخشی از آن برخورد می‌کند. او در این جست‌وجو در پی شناخت بیشتر خود و خانواده‌اش است. در واقع گروه سازنده سریال عشق‌گمشده به دنبال این بود که تقابل اندیشه و رفتار بین دو نسل را به تصویر بکشد. ضمن این‌که سیمای قصه تصور می‌کند با مشکلات عدیده و زیادی در زندگی مواجه است، درحالی‌که وقتی با گذشته مادرش (هما) آشنا می‌شود، به این نتیجه می‌رسد که مادرش به‌مراتب مشکلات پیچیده‌تر و حتی دشوارتری پیش‌رو داشته است.در ادامه مخاطب می‌بیند که سیما با سردرآوردن از سرنوشت مادرش به این نتیجه می‌رسد که او با همه مسائل و مشکلاتی که داشته است، استوار در برابر ناملایمات مقاومت و ایستادگی می‌کند، درحالی‌که سیما در برابر دشواری‌های به‌مراتب کوچک‌تر مقاومت و توانایی خود را از دست می‌دهد. این مسأله فقط به سیما مربوط نمی‌شود، بلکه مشکل نسل امروز است که نسبت به گذشتگان خود از تحمل کمتری برخوردار است.با توجه به این‌که طی چند سال گذشته آمار طلاق در بین زوج‌های جوان تا چه اندازه بالا رفته است و وقتی دلیل این طلاق‌ها بررسی می‌شود، محققان به این نتیجه می‌رسند که دلایل آن بسیار پیش‌پاافتاده و بی‌اهمیت بوده است و در بسیاری از مواقع فقط لجبازی باعث طلاق شده است.

این مسأله درحال‌حاضر یک مشکل جدی در جامعه ما به‌شمار می‌رود. سیما هم با همین مشکل مواجه است. او در حالی خود را در بن‌بست می‌بیند که از مشکل جدی و حادی برخوردار نیست. در مجموعه تلویزیونی عشق‌گمشده، جمشید مشایخی، بهنوش طباطبایی، فرهاد مهادیان، آتیلا پسیانی، بهناز توکلی، داریوش اسدزاده، ستاره اسکندری، رامین پرچمی، حمیدرضا پگاه و فرهاد بشارتی به ایفای نقش پرداختند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها