گفت‌وگو با تهیه‌کننده سریال شبکه‌۳

جنایت و مکافات با «چشم‌بندی»

گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده «کافه‌گپ»

گپ‌وگفت در باب خانواده

گفت‌وگو نیاز انسان است و هرکجا راه آن بسته شود، سوءتفاهم راهی به سمت روابط باز می‌کند. گفت‌وگو اگر دو فاکتور اصلی یعنی گفتن و شنیدن را داشته باشد، می‌تواند مثل درمان اثر کند. نیاز به گفت‌وگو در خانواده و مسائل مرتبط با این حوزه بیشتر از دیگر بخش‌ها احساس می‌شود. بسیاری از کارشناسان هم معتقدند که راه اصلی برای حل مشکلات خانواده، بازکردن فضایی برای گفت و شنود است.
کد خبر: ۱۳۹۴۶۲۱
نویسنده ​​​​​​​سپیده اشرفی - گروه رسانه

کافه‌گپ برنامه‌ای است که تلاش کرده همین نیاز به گفت‌وگو را به میان خانواده ببرد تا فرهنگسازی آن بیشتر از قبل برای مخاطبان ایجاد شود. این برنامه در واقع برنامه‌ای ترکیبی برای بیان و گفت‌وگو پیرامون مسائل حوزه خانواده است. کافه‌گپ تلاش کرده در همین ۱۳ قسمت، سهم خود را در ایجاد فرهنگ صحبت‌کردن و بیان مشکلات خانواده ایفا کند. تهیه‌کننده کافه‌گپ معتقد است که این برنامه تلاش کرده همه تولیدمحتوای خود را حول مسائلی قرار دهد که برای خانواده اهمیت یا دغدغه دارد. داشتن یک اتاق فکر قوی برای تولید محتوای بکر و تازه، تنها یکی از مواردی است که توانسته کافه‌گپ را به موفقیت برساند. در عین حال، حضور چهره طنزپردازی مثل علی غریب که با مقوله اجرا هم آشناست، کافه‌گپ را برای مخاطبان مقبول کرده است. به بهانه پخش این برنامه با علی علیزاده، تهیه‌کننده کافه‌گپ گفت‌وگو کردیم.

علی علیزاده، تهیه‌کننده برنامه کافه‌گپ درباره رویکرد اصلی این برنامه به جام‌جم می‌گوید: «کافه‌گپ» یک کار اجتماعی و تقریبا طنز است که در فصل اول ۱۳ قسمت برای پخش تولید شده است. اگر بازخوردهای ارائه‌شده به برنامه مثبت باشد، ممکن است سراغ ساخت فصل‌های بعدی هم برویم. به طور کلی محور اصلی این برنامه خانواده است و حول مسائل خانواده مثل ازدواج، تربیت فرزند و فرزندآوری متمرکز شده است. در واقع تلاش کردیم چالش‌های مربوط به خانواده و زوج‌ها را مطرح کنیم که شامل چالش‌های تربیت فرزند و ارتباط زوجین می‌شود. البته اصل مساله ازدواج هم شامل موضوعات برنامه ما می‌شود.

به گزارش جام‌جم، از آنجا که برنامه کافه‌گپ ترکیبی است، نیاز به محورهای مشخصی برای اتصال بخش‌های مختلف به یکدیگر دارد. آن طور که علیزاده بیان می‌کند، تلاش شده مسائلی در این برنامه محوریت قرار گیرد که مربوط به خانواده‌هاست. وی درباره محورهای موردنظر در تولید برنامه کافه‌گپ عنوان می‌کند: سهل یا سختگیری خیلی از خانواده‌ها در ازدواج هم مساله ما در تولید برنامه بوده است. برخی خانواده‌ها ازدواج را راحت می‌گیرند و با یک دوستی و مشورت نابجا، فرزندشان را روانه خانه بخت کرده و برخی دیگر هم سختگیری بیجا و خرج‌های نابجایی را به مراسم اضافه می‌کنند. این مساله را می‌توان در آمارهای ازدواج و طلاق به خوبی مشاهده کرد. در عین حال آنقدر گفت‌وگو در خانواده‌ها کم شده که خوراک موردنیاز فرزندان بیشتر از شبکه‌های اجتماعی و مجازی تامین می‌شود. به دلیل همه این موارد بود که به سمت ساخت چنین برنامه‌ای رفتیم تا به این دغدغه‌ها بپردازیم و مواردی را مطرح کنیم که برای بسیاری از خانواده‌ها جای سوال و دغدغه است.

معرفی کتاب‌های مورد نیاز زوجین

علیزاده به مساله مخاطب‌سنجی اشاره کرده و می‌گوید: مخاطب‌سنجی و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که در قالب برنامه ترکیبی بیشتر می‌توان خوراک موردنیاز مخاطب را ارائه کرد. ما تلاش کردیم در کافه‌گپ هم بحث جدی داشته باشیم و هم با طنز برخی مسائل را بیان کنیم. در کنار بخش‌های مختلف برنامه تلاش کردیم معرفی کتاب داشته باشیم تا مخاطب را به سمت مطالعه کتاب سوق دهیم. با جلساتی که همراه تیم محتوایی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که این برنامه ترکیبی می‌تواند مخاطب را به خود جذب کند. طرح موضوع برنامه به صورت طنز و از زبان علی غریب، مجری برنامه صورت می‌گیرد.

کافه‌گپ بخش‌های مختلفی دارد که همین تنوع توانسته مخاطب را پای برنامه ماندگار کند. علیزاده درباره بخش‌های مختلف برنامه کافه‌گپ عنوان می‌کند: علاوه بر بخش طرح موضوع، یک بخش گفت‌وگو با زوج‌های مختلف - جوان و پیر- داریم. بخش دیگر، مربوط به مسائل کارشناسی است که مشاور و روان‌شناس در آن صحبت می‌کند. بخش کتابخوانی هم یک بخش دیگر از کافه‌گپ است که به معرفی کتاب‌های موردنیاز زوجین و خانواده‌ها می‌پردازد. در واقع تلاش کردیم در بخش کتابخوانی هم مثل دیگر بخش‌ها، دغدغه خانواده‌ها را در نظر بگیریم.

مخاطب‌سنجی‌های خاص برای تولید برنامه

به طور قطع هر برنامه موفقی، یک تیم کامل دارد که محتوای آن را پشتیبانی می‌کنند. کافه‌گپ هم یک اتاق فکر دارد که ترکیبی از افراد مختلف در آن حاضر هستند تا محتوای غنی روی آنتن برود. تهیه‌کننده کافه‌گپ در خصوص اتاق فکر این برنامه صریح می‌کند: این برنامه در مرکز آفرینش‌های هنری بسیج مازندران شکل گرفته و همین مرکز اتاق فکری دارد که با توجه به برنامه‌ای که قرار است تولید شود، به برنامه کمک می‌کنند. برخی اعضای آن ثابت و برخی متغیر هستند. در همین اتاق فکر بحث و گفت‌وگو صورت می‌گیرد و نیازسنجی برای مسائل مطرح‌شده در برنامه هم انجام می‌شود. یک تیم تولید هم در این اتاق فکر در کنار برنامه حضور داشت که قالب برنامه را پیشنهاد می‌کند و طبق آن، تحقیقات اولیه برنامه انجام می‌شود و بر اساس پژوهش‌های صورت‌گرفته، دغدغه مخاطبان مشخص می‌شود. بخش مهمی از نیازسنجی مخاطبان برای تولید محتوای برنامه کافه‌گپ، از طریق نظرسنجی و بخشی هم از طریق پژوهش‌های جانبی انجام می‌شود. در نظرسنجی تلاش می‌کنیم هم علایق مخاطب عادی را بررسی کنیم و هم موارد موردنیاز برای تولید محتوا و ارائه به مخاطبان خاص را مدنظر قرار دهیم. در این میان، مسئول مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری بسیج مازندران همیشه پای کار تولید برنامه‌های نو و خلاق است و خودشان در تولید برنامه، طرفدار نوآوری هستند. بازخوردهای ارائه‌شده به برنامه به نسبت مثبت بوده و در کنار آن برخی انتقادها هم مطرح شده است. به گزارش جام‌جم، برنامه کافه‌گپ در فصل اول خود در ۱۳ قسمت تولید شده است. علاوه بر علی علیزاده به عنوان تهیه‌کننده و تدوینگر کار، می‌توان به حر قلی‌زاده کارگردان، نازنین میرزایی مجری بخش کتابخوانی، مهدی غلامی، سیدمحمد میرعماد و میثم معافی از کارشناسان برنامه اشاره کرد.

تولید محتوای طنز در برنامه ترکیبی

ساخت یک برنامه ترکیبی کار ساده‌ای نیست. به خصوص وقتی کارنامه برنامه‌های موفقی همچون حالا خورشید، خندوانه یا پایش در نظر گرفته شود، ساخت برنامه‌ای که بتوان آن را با این برنامه‌ها مقایسه کرد قطعا سخت است. برنامه کافه‌گپ تلاش کرده در کنار دیگر برنامه‌های ترکیبی، سراغ موضوع موردنیاز خانواده‌ها یعنی مسائل مرتبط با زوجین و خود بحث ازدواج برود. این برنامه در یک بخش که با حضور علی غریب طنزپرداز تلویزیون مطرح می‌شود، سراغ طرح موضوع رفته و تلاش می‌کند آن را با زبانی طنز بیان کند. شاید مساله اصلی که برنامه‌های ترکیبی را به یک موفقیت نسبی می‌رساند همین باشد که محتوای موردنظر با زبانی نرم به مخاطب ارائه شود. کافه‌گپ تنها برنامه ترکیبی تلویزیون نیست اما با زمان اندکی که در اختیار دارد تلاش کرده در ادامه برنامه‌های موفق سیما قرار گیرد. این برنامه طی ۱۵ دقیقه‌ای که پخش می‌شود، تلاش می‌کند محتوای نیازسنجی‌شده و موردنظر خود را به زبانی خاص بیان کند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها