پیمان جبلی که در جلسه سیزدهم دی ماه این فراکسیون حضور یافتهبود، با اشاره به حمایت و همراهی مجلس شورای اسلامی با رسانهملی و تشریح دیدگاههای رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه صداوسیما، گفت: تصویری که همیشه از رسانهملی تصور میشد دانشگاه بود، رهبر معظم انقلاب سه توصیف دیگر نیز بر این تصویر اضافه کردند؛ نخست اینکه صداوسیما آسایشگاه چشم و روح برای بهرهمندی از زیباییهای هنر است و دوم، رسانهملی بهعنوان قرارگاه پراکندن امید و نشاط در جامعه. رئیس رسانهملی سومین جایگاه را آوردگاه عنوان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب با تأکید بر جایگاه آوردگاهی رسانهملی، آن را فضایی برای مبارزه با امواج تحریف و فتنهگری دانستهاند.
رئیس رسانهملی در این نشست تصریح کرد: رسانهملی این سه جایگاه را در سند تحول بازنمایی و تمام عناصر و ارکان آن را به شکلهای مختلف و قابل تصور در برشهای استانی و منطقهای و بینالمللی تعیین کردهاست تا این نگاه در همه ارکان برنامهسازی دیده شود.
برپایی قرارگاه محتوایی قرآن و معارف
جبلی با اشاره به برپایی قرارگاه محتوایی افزود: برای اولین بار در قالب قرارگاه محتوایی سازمان، سیاستهای برنامهسازی به شکل منسجم براساس این سه جایگاه تعریف شدهاست تا مجموعه تولیدات رسانهملی در این مسیر هدایت شود.
رئیس رسانهملی بخش دیگری از تحول در رسانهملی را در صف اول تولید و ایده بودن دانست و گفت: اکنون با آیندهنگری و بر اساس نقشه راه، اولویتها و نیاز مخاطب سنجیده شده و بر اساس سند تحول در ابتدای خط تولید قرار گرفتهایم. به گزارش روابطعمومی رسانهملی، وی با اشاره به نقش قرارگاهی رسانهملی عنوان کرد: در بخش قرارگاهی، ۱۲ کارگروه محتوایی شکل گرفته که در سند تحول، در مرکز تحول محتوایی قرارگرفته است.جبلی سبک زندگی ایرانی -اسلامی را یکی از این ۱۲محور موضوعی و محتوایی دانست و بیان کرد: ذیل این محور، برنامههایی در قالبهای مختلف نمایشی، مستند، نماآهنگ و برنامههای گفتوگو محور در فضای رادیو و تلویزیون تعریف شده که هماکنون در دست اجراست.رئیس رسانهملی با اشاره به اهمیت برنامههای قرآنی و معارف اسلامی در این کارگروه، افزود: با سپردن قرارگاه قرآن و معارف اسلامی به شبکه قرآن و معارف سیما شاهد اتفاقات رو به رشد و مؤثری در این حوزه هستیم و برنامههای قرآنی در رسانهملی از رشدی قابل توجه برخوردار شدهاست. وی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون شبکههای سراسری رادیویی و تلویزیونی به میزان ۳۶ هزار و ۱۳۷ساعت برنامه قرآنی و معارفی تولید کردهاند که از این میزان سهم شبکههای تلویزیونی ۷۱۵۳ساعت، شبکههای رادیویی ۲۰ هزار و ۹۸۴ساعت، شبکههای استانی رادیویی ۱۱۷۳ساعت و تلویزیونی۶۵۶۶ساعت برنامه قرآنی و معارفی است. در این میان سهم شبکههای برون مرزی نیز ۱۹۵ ساعت و بخشهای خبری رادیو۱۷ و تلویزیون ۴۶ ساعت بودهاست.
توجه به سریالهای فاخر قرآنی و معارفی
جبلی با اشاره به اهتمام رسانهملی برای اثربخشی سند تحول از ابتدای مسیر تولید تا انتهای آن گفت: اکنون که اولویتها برای ما مشخص شده است، سعی میکنیم در نقش تعیینکننده هر آنچه را در پازل موضوعی و محتوایی میبایست به آن پرداختهشود و نیاز جامعه را برآورده میکند، به ثمر برسانیم.رئیس رسانهملی با تأکید بر امکانات تولید برای ارائه کارهای مرتبط با معارف دینی و قرآنی و داستان بزرگان دین و انبیای الهی در قالب سریالهای «الف ویژه» و فاخر بیان کرد: در سالیان پیش فعالیت صداوسیما، شاهد تولید آثاری همچون سریال امامعلی(ع)، مختارنامه، حضرتیوسف(ع) و... بودیم که همگی داستانهای قرآنی و معارفی جذابی را روایت کردند و در همان زمان در جامعه جریانساز فرهنگی شدند.جبلی با بیان اینکه رسانهملی در کنار تولیدات نمایشی مختلف، بهترین کارهای مرتبط با معارف دین و قرآن و داستان بزرگان دین و ادیان الهی را در قالب مجموعههای نمایشی «الف ویژه» و فاخر میبیند، گفت: رسانهملی همزمان افتخار دارد دو سریال بسیار فاخر تاریخی سلمانفارسی و حضرت موسی(ع) را به سرانجام برساند. این دو اثر کارهایی است که سالها در انتظار بودیم تا به تولید و پخش برسند.
حضور برنامههای معارفی در همه شبکهها
جبلی در ادامه درخصوص برنامه معارفی تصریح کرد: برای اینکه تخصصیشدن شبکهها نیاز آنها را به تولید تخصصی کم نکند و این نگاه از تولید برنامههای معارفی در شبکههای دیگر نکاهد، تصمیم گرفتیم محورهای مشخصی را برای همه شبکهها در نظر بگیریم تا آنان نیز خود را در قرارگاههای تخصصی سهیم بدانند.
رئیس رسانهملی تعامل با دستگاههای فرهنگی را امری مهم دانست و رسانهملی را در این فضا پیشگام توصیف کرد و افزود: وقتی صحبت از جریان فرهنگی میشود، باید موفقیت آن را در همافزایی دستگاههای مختلف جستوجو کنیم. اگر کودک و نوجوان ما از دیدن برنامههای تلویزیون یا شنیدن رادیو تأثیر میگیرد، این اتفاق فرهنگی باید همسو با فضای فرهنگی و آموزشی مدارس و دانشگاهها باشد و نباید آنچه یک نوجوان از رسانهملی میبیند، در تعارض با آنچه در مدرسه میشنود، باشد و بالعکس.
مطالبهگری، مأموریت مهم صداوسیما
وی مطالبهگری را بخش مهمی از مأموریتهای خودرسانهملی دانست و گفت: ما به عنوان سازمان صداوسیما تلاش میکنیم با شجاعت و اعتماد به نفس مطالبهگری در موضوعات مختلف جامعه بپردازیم.در ادامه حجتالاسلام نصرا... پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی طی سخنانی گفت: با توجه به شرایط کشور و با تأکید مقام رهبری راهی جز تمسک به قرآن برای برون رفت از مشکلات و بحران نداریم و هر چه میتوانیم باید زمینه ارتقای ارتباط مردم با قرآن در نظام را فراهم کنیم.وی با بیان اینکه برای اولین بار در عمر مجلس، مباحث قرآنی به شکل جدی و در رأس نظام مطرح میشود، بیان کرد: تاکنون مباحث قرآنی در شش برنامه توسعه جایگاهی نداشتند و قرار است در برنامه هفتم توسعه کشور طی بستههای پیشنهادی به این مباحث توجه شود.نماینده مردم مشهد با بیان اینکه حاکمیت و دستگاههای فرهنگی در زمینه قرآن دچار کمکاری شدهاند و آنگونه که باید و شاید به این موضوع نپرداختهاند، افزود: به عنوان مثال در حوزه آموزش و پرورش وظیفه داریم، فضا را برای دانشآموزان به منظور آشنایی با قرآنکریم مهیا کنیم و البته سهم صداوسیما نیز در این موضوع کاملا مشخص و شفاف است.
پژمانفر با تأکید بر اینکه شبکههای رادیو و تلویزیونی باید به شکلی جدیتر به موضوعات قرآنی بپردازند، گفت: برخی از شبکههای رادیویی و تلویزیونی به شکل تخصصی به موضوعات قرآنی و معارفی میپردازند اما باید این فضا در همه شبکهها از جمله شبکههای پربیننده و پرمخاطب هم به شکل خردمندانهای دیده شود.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سهم قرآن در این شبکهها علاوه بر دربرگیری وجه روخوانی، روانخوانی و تلاوت باید در وجه معرفتی و تدبر این حوزه هم دیده شود.
شایان ذکر است در پایان این نشست، برخی اعضای این فراکسیون نظرات خود را بیان کردند.
روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم