جشنواره‌ای به رنگ مستندهای اجتماعی
در نشست خبری هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند عنوان شد

جشنواره‌ای به رنگ مستندهای اجتماعی

نگاهی به ویژه برنامه‌هاى سیما در سومین سالگرد شهادت حاج قاسم

پاییز ۵۰سالگی در ملک‌سلیمان

در آستانه سومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شبکه‌های مختلف صداوسیما ویژه‌ برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند و حتی شبکه رادیویی مقاومت در معاونت صدا مدتی است کار خود را آغاز کرده است. همچنین برنامه‌های روزانه شبکه‌ها هم همسو با این ایام روی آنتن می‌روند.
کد خبر: ۱۳۹۲۷۹۱
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

در این راستا، مستندها و ویژه‌برنامه‌هایى به منظور تبیین مکتب شهید سلیمانى در قاب جادو تدارک دیده شده است که در مجموع با ۱۰۰عنوان برنامه در بیش از ۱۴هزار دقیقه در کنار مردم این مناسبت را گرامی می‌دارد. در ادامه برنامه‌های شبکه‌های سیما به تفکیک معرفی شده‌اند.

از پویش تا مستند

شبکه یک سیما در این ایام ویژه برنامه‌هایی دارد که از جمله آنها پویش #به_نیت_حاج_قاسم است که هر روز در ساعات ۱۰ و ۳۰ دقیقه و ۱۵ و ۱۹ پخش می‌شود. این برنامه پویش خانوادگی به نیت حاج قاسم و با هدف بازنمایی عشق و علاقه مردم به حاج قاسم و اقدامات خیرخواهانه‌ای که به نیت ایشان انجام می‌دهند. دوستداران شهید حاج قاسم سلیمانی برای شرکت در این پویش می‌توانند از فعالیت‌های محبت‌آمیز و خیرخواهانه‌ از نذر نان و شربت و نصب پرچم گرفته تا حفظ قرآن، نذر صلوات، آزادی زندانیان، سرکشی به آسایشگاه‌ها، اطعام نیازمندان، بخشش دیگران و ... که به نیت حاج قاسم انجام می‌دهند، دل‌نوشته، عکس، صدا و تصویر ویدئویی تهیه کنند.برنامه «یک و بیست» سه‌شنبه ۱۳ دی ماه در سالروز شهادت حاج قاسم از ۳۰ دقیقه بامداد پخش می‌شود. این ویژه برنامه که به صورت زنده از مزار شهید حاج قاسم سلیمانی پخش می‌شود شامل گفت‌و‌گو با افراد مرتبط با جبهه مقاومت است.مسابقه «سرباز حاج قاسم» هر شب ساعت ۱۸پخش می‌‌شود. این مسابقه با تکیه بر اسم بزرگ سپهبد شهید و توجه به ویژگی‌ و خصلت‌های حاج قاسم، روح جوانمردی و مقاومت را در مخاطبانی که بیشتر آنها جوان هستند، تقویت کرده و به شناخت بهتر او در بُعد نظامی، فرماندهی و عملیاتی کمک می‌کند.مستند «پاییز پنجاه سالگی» که بر مبنای کتابی به همین نام ساخته شده است، دوشنبه ۱۲ دی ساعت ۲۳ پخش می‌شود. همچنین مستندهای «سلفی با ابومهدی» و «بوسه‌ای از ابومهدی» امشب و فرداشب ساعت ۲۴ نیز از این شبکه پخش می‌شود.برنامه «ملک سلیمان» تا پنجشنبه ساعت ۲۰ و ویژه برنامه‌ای به نیت حاج قاسم تا چهارشنبه ساعت ۱۹ نیز از این شبکه روی آنتن می‌رود.

روایتی از کسی مثل پدر

شبکه دوی سیما هم ویژه‌ برنامه‌هایی دارد. مثل برنامه «مردم‌نگار» که در ۵ قسمت تهیه شده با اجرای فاطمه افشاریان ساعت ۱۹ و ۱۵ دقیقه روی آنتن می‌رود و به بازخوانی روایت‌های مردمی درباره حاج قاسم اختصاص دارد. مینی سریال «بچه زرنگ» در ۸ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای به زندگی شهدای مدافع حرم اختصاص دارد که در ایام شهادت حاج‌قاسم پخش می‌شود. این مجموعه مستند درام ساعت ۲۱ و ۱۵دقیقه از شبکه دوی سیما روانه آنتن می‌شود.برنامه «مثل پدر» که از چهارم دی هر شب ساعت ۲۲ و ۱۰ دقیقه راهی آنتن شبکه دو شده است، با اجرای فاطمه افشاریان در یک گفت‌وگوی صمیمانه با فرزندان شهدا به خاطرات و ویژگی‌هایی از حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد که کمتر شنیده شده‌اند.

قرار دل‌ها در وعده دیدار

ویژه برنامه «قرار» یازدهم تا سیزدهم دی ماه ساعت ۲۱ با اجرای امینیان به طور زنده از مزار حاج قاسم با رویکرد محافل زنانه و با دعوت از همسران، دختران شهدا و شخصیت‌هایی که با حاج قاسم در ارتباط بودند، از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.ویژه برنامه «وعده دیدار» هر شب ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه از همین شبکه تقدیم مخاطبان می‌شود. این برنامه به تبیین شخصیت و ویژگی‌های حاج قاسم اختصاص دارد.

قصه شیدایی در عصر نادر

مستندهای «سردار دل ها» امروز تا پنجشنبه ساعت ۱۱ و ۲۵ دقیقه، «روایت شیدایی» شنبه تا جمعه ساعت ۸ و «حاج قاسم» شنبه تا جمعه ساعت ۱۴ و ۲۵ دقیقه روی آنتن شبکه قرآن می‌رود. برنامه «عصر نادر» به صورت زنده از محل شهادت حاج قاسم در فرودگاه بغداد با موضوع سردار سلیمانی و عرصه بین‌الملل سه‌شنبه ساعت ۲۱ پخش می‌شود.پوشش مراسم سالگرد سردار سلیمانی در سراسر کشور و پخش ۶ تلاوت قرآن‌کریم در مراسم یادبود سردار سلیمانی از دیگر برنامه‌های این شبکه در سالگرد شهادت این سردار بزرگ است.

قهرمان ملت در میدان

برنامه «یک و بیست» هر شب ساعت۲۱ از شبکه افق پخش می‌شود. این برنامه با موضوع حاج قاسم در حوزه‌های مختلف اقتصاد، وطن و ... تهیه شده است.برنامه «قهرمان ملت» هم تا روز پنجشنبه ساعت ۲۰ پخش می‌شود.«مرد میدان» دوشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۳و۳۰ دقیقه و۱ و ۲۰ دقیقه بامداد ویژه شب شهادت حاج قاسم پخش می‌شود.تولیدات کوتاه با محوریت «مردم در تشییع» از مزار حاج قاسم (نگین سلیمانی) تا چهارشنبه ۱۴ دی ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۸ از مزار حاج‌قاسم روی آنتن می‌رود.

پنجره باز رو به سلامت

«پنجره باز» برنامه‌ای ترکیبی است که با کارشناس پزشکی هم‌رزم حاج قاسم گفت‌و‌گو می‌کند. این برنامه به مدت ۴۵ دقیقه ۱۲ و ۱۳ دی روی آنتن شبکه سلامت می‌رود.«دوربین سلامت» در ۱۰ برنامه گزارشی از پزشکان مرتبط با سپاه قدس و فعالیت های حاج قاسم از امروز تا ۱۵ دی از شبکه سلامت پخش می‌شود.«مثبت سلامت» گفت‌و‌گو کارشناس با همرزمان و دوستان حاج قاسم و پوشش برنامه‌ها و مراسم در کرمان پخش می‌شود. «مادر، کودک»، «ضربان» و «نماهنگ»‌های مرتبط با شهادت از جمله ویژه‌های شبکه سلامت است. دو مستند تامینی و مستند «دست حبیب» هر کدام به مدت ۲۵ دقیقه پخش می‌شود.

شناخت نسل قاسم در صبحی دیگر

در شبکه سه سیما برنامه «روایت حبیب» دوشنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت ۱۸ پخش می‌شود. اجرای این برنامه را رسالت بوذری بر عهده دارد که در آن با همرزمان حاج قاسم گفت‌و‌گو می‌شود.
در شبکه چهار سیما برنامه «زاویه» روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۲ و ۱۳ دی ماه با موضوع معرفی جنبه‌های فکری و نظری رویداد شهادت حاج قاسم روی آنتن می‌رود.

در شبکه امید ویژه برنامه «نسل قاسم» ویژه ایام شهادت حاج قاسم با محوریت معرفی گروه‌های جهادی نوجوان محور، مربیگری این گروه‌های جهادی، معرفی ظرفیت‌ها، انجام کارهای خیر و جهادی به نیت حاج قاسم سلیمانی و برگزاری پویش نوجوانانه مرتبط با حاج قاسم هر شب از ساعت ۱۹ تا۲۰‌ و ۳۰ دقیقه روی آنتن است.

مستند «آورتین» بهترین فیلم جشنواره تلویزیونی مستند روز سه‌شنبه ۱۳ دی ماه روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

«نسیما» دوشنبه و سه‌شنبه ۱۲ و ۱۳ دی و «دیدی نو» منعطف به آثار مکتوب حاج قاسم و تشریح شخصیت او از شبکه نسیم پخش می‌شود.

برنامه‌های «شناخت» سه‌شنبه ۱۳ دی ساعت ۲۴، «ما زنده به آنیم» تا ۱۳ دی ساعت ۲۱ و ۵۵ دقیقه و «جان فدا» از ۱۱ تا ۱۳ دی ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه از آنتن شبکه جهانی جام‌جم پخش می‌شود.
برنامه «صبحی دیگر» تا پنجشنبه ساعت ۹ با اجرای نیما کرمی منطبق با سالگرد شهادت سردار دل‌ها از شبکه آموزش روی آنتن می‌رود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها