گزارش «جام‌جم» از یک برنامه باسابقه رادیویی

تریبون نخبگان سیاسی

برنامه گفت‌وگوی سیاسی از قدیمی‌ترین برنامه‌های تخصصی رادیو گفت‌وگوست. درست مانند آنچه از ابتدا برای این رادیو در نظر گرفته شده بود تا فضای تحلیل و گفتمان سیاسی-انقلابی شکل بگیرد.
کد خبر: ۱۳۹۲۴۰۵

برنامه گفت‌وگوی سیاسی تلاش می‌کند تا در فضای رسانه‌ای فعلی که جنگ ترکیبی دشمن از همه طرف فضای رسانه‌ای را احاطه کرده، گامی به جلو بردارد. در همین رابطه با برخی از مدیران و دست‌اندرکاران برنامه گفت‌وگوی سیاسی صحبت کردیم تا میزان تاثیرگذاری این برنامه را از نظر آنها جویا شویم.

رضا کوچک‌زاده تهمتن، مدیر رادیو گفت‌وگو در خصوص میزان تاثیرگذاری برنامه گفت‌وگوی سیاسی به جام‌جم می‌گوید: رادیو گفت‌وگو در ۱۶سال گذشته سعی کرده با سپردن تریبون سخن به همه سلایق و رویکردهای سیاسی در جامعه، فصل مهمی از تضارب آراء را رقم بزند و در جهت نهادینه کردن «گفت» و «گو» در جامعه ایرانی، خاصه در میان نخبگان قدم بردارد. ماموریت دیگر و مهم رادیو گفت‌وگو، جریان سازی رسانه‌ای و تعمیق گفتمان‌های انقلاب اسلامی است. چراکه رسانه‌ای با این سطح از ارتباط با نخبگان و بدنه کارشناسی جامعه، واجد ظرفیت مهمی در جریان‌سازی است.

وی ادامه می‌دهد: از جمله برنامه‌های مهم شبکه، برنامه گفت‌وگوی سیاسی است. برنامه‌ای که به صورت روزانه (شنبه تا چهارشنبه) روی آنتن می‌رود و تلاش دارد تا اتفاقات و رخدادهای عرصه سیاست داخلی، سیاست خارجی و منطقه که مرتبط با امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است را به بحث بگذارد. این برنامه تلاش می‌کند تا به خلق رویه‌ای رسانه‌ای بپردازد که از یک سو به همه سلایق خانواده انقلاب که اصول نظام را قبول دارند در چارچوب میزگردهای گفت‌وگویی فضای نقد را فراهم کند و از طرف دیگر به تبیین درست و به موقع واقعیت بپردازد.

اتاق فکر، لازمه هر برنامه موفقی در رسانه است

فریدون ماهر، تهیه‌کننده برنامه گفت‌و‌گوی سیاسی در همین رابطه به سختی‌ها و دشواری‌های تهیه برنامه‌هایی مثل گفت‌وگوی سیاسی اشاره می‌کند. او به جام‌جم می‌گوید: گفت‌وگوی سیاسی، برنامه‌ای پژوهش محور است که از شکل‌گیری عنوان مورد بحث تا محورهای گفت‌وگو در اتاق فکر شبکه تدوین شده و سپس با عقبه‌ای علمی روی آنتن می‌رود. تشریح کارآمدی انقلاب اسلامی، توجه به مطالبات عمومی مردم، جریان‌شناسی جریان‌های سیاسی دوران معاصر ایران خاصه پس از انقلاب اسلامی، رخدادهای سیاست خارجی مرتبط با حوزه منافع ملی جمهوری اسلامی از مذاکرات هسته‌ای تا تحولات منطقه‌ای و روابط بین‌الملل در حوزه تمرکز این این برنامه است.

رادیو گفت وگو؛ رسانه نخبگانی همراه با جذب سلایق فکری مختلف

محسن پاک‌آیین، از سفرای با‌سابقه وزارت خارجه که سال‌هاست از کارشناسان این برنامه رادیویی است در همین رابطه به جام‌جم می‌گوید: رادیو گفت‌وگو توانسته در فضای نخبگانی جامعه ایران جای خود را باز کند و با تحلیل و تبیین مسائل روز علی‌الخصوص در حوزه سیاست خارجی، مخاطب را در جریان آخرین تحولات بین‌‌الملل و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد. برنامه گفت‌و‌گوی سیاسی با دعوت از مهمانان مطلع در موضوعات مرتبط سیاسی توانسته سلایق فکری مختلف را مورد استفاده قرار دهد.

تحرک جوانانه

سعد ا... زارعی از کارشناسان شناخته‌شده غرب آسیاهم در این رابطه معتقد است: برنامه گفت‌وگوی سیاسی با بهره‌مندی از طیف وسیعی از کارشناسان و صاحب نظران موضوعات سیاسی توانسته تجمیع خوبی از نظرات و سلایق گوناگون را در کنار هم به مخاطبان ارائه کند، تسلط برنامه سازان رادیو گفت وگو به شبکه عمیقی از تحلیلگران نشانه نگاه تخصصی و نخبگانی این شبکه به مسائل روز و استراتژیک جامعه دارد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها