علی لطیفی از سبک بازی انگلیس مقابل ایران می‌گوید

رهایی از قیدوبند دفاعی

علی لطیفی هشدار می‌دهد و می‌گوید که انگلیس از جنس تیم‌هایی مثل پرتغال، آرژانتین یا اسپانیا نیست که در جام‌های جهانی گذشته مقابل آنها بازی کردیم. عضو تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی98 فرانسه می‌گوید انگلیس شرایط جداگانه‌ای دارد و مقابل این تیم، سبک بازی ما باید متفاوت باشد.
کد خبر: ۱۳۸۷۵۶۶
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
 امروز ساعت 16 و 30 دقیقه یکی از مهم‌ترین بازی‌های‌مان در تاریخ جام‌جهانی را برگزار می‌کنیم. ارزیابی شما چیست؟
از لحاظ فنی تیم‌ملی انگلیس یکی از برترین تیم‌های فوتبال جهان است. ما در جام‌های جهانی قبل با تیم‌های قدرتمندی مثل اسپانیا، پرتغال و آرژانتین بازی کردیم. اما باید بدانیم و آگاه باشیم که سبک بازی این تیم‌ها با انگلیس متفاوت است. این تیم‌ها مالکانه بازی می‌کنند و در ارائه فوتبال مستقیم تخصصی ندارند. به همین دلیل وقتی تیم‌ملی فوتبال ایران در ادوار گذشته مقابل این تیم با دفاع چند لایه و به اصطلاح اتوبوسی بازی می‌کرد تقریبا موفق بود و گاهی اوقات اجازه نمی‌داد تیم‌ها به نتیجه لازم برسند. اما انگلیس با تیم‌هایی مثل اسپانیا، پرتغال و آرژانتین تفاوت دارد. 

 این تفاوت چگونه است؟
ابتدا باید بگویم تیم‌های انگلیس، ولز و آمریکا به‌طور کل با اسپانیا، پرتغال و آرژانتین تفاوت دارند. البته انگلیس یک سر و گردن بالاتر از ولز و آمریکاست. انگلیس تیمی است که فوتبال مالکانه را خوب ارائه می‌دهد و خوب بلد است که چطور بازی را به عمق ببرد. این تیم در بازی مستقیم هم تخصص دارد، تخصصی که در دهه 70 و 80 میلادی آغاز شد. پس به این نتیجه می‌رسیم آنها دو پلن A و B برای دیدار با ما دارند. 

 با این اوصاف، تیم ما امروز مقابل انگلیس چطور باید بازی کند؟ 
باید تاکید کنم اگر تیم ما بخواهد به سبک جام‌های جهانی قبل بازی کند و گمان کند سبک انگلیس همانند اسپانیا و پرتغال است آسیب می‌خورد. من اعتقاد دارم اگر با بینش گذشته وارد جام‌جهانی شویم تیم به شدت آسیب می‌بیند. انگلیس تخصص و تبحر بالایی در ارائه بازی مستقیم دارد ضمن این‌که روی ضربات ایستگاهی و ارسال از جناحین نیز ماهر هستند. تیم ما اگر در دیدار با انگلیس به دروازه بچسبد آن گاه شاگردان گرت ساوت‌گیت با ارسال از جناحین، شوت‌های از راه دور و همچنین ضربات ایستگاهی وارد عمل می‌شوند که من پیش‌بینی می‌کنم اگر چنین اتفاقی بیفتد تیم ما آسیب می بیند. بنابراین توصیه اکید من این است که کی‌روش فوتبالی بینابینی ارائه  دهد. 

 یعنی چه؟
خوب می‌دانیم فوتبالی که تیم‌های تحت هدایت کی‌روش ارائه می‌دهند تهاجمی نیست و بیشتر دفاعی است. من فکر می‌کنم کی‌روش باتوجه به پتانسیلی که بازیکنان ایران دارند باید کمی خلاقیت به خرج بدهد و فوتبال بینابینی و به عبارتی 50-50 ارائه دهد. یعنی این‌که هم دفاعی باشیم و هم هجومی. ما مقابل انگلیس می‌توانیم هجومی هم بازی کنیم. 

 فوتبال یک بازی گروهی است اما با این حال تصور می‌کنید کدام یک از بازیکنان ایران مقابل انگلیس نقش کلیدی را ایفا کنند؟ 
ما شگردهای فوتبالی کی‌روش را خوب می‌دانیم و نوع فوتبال او را درک می‌کنیم بنابراین اگر بازیکن شاخصی در برابر انگلیس بخواهد قد علم کند قطعا از بین خط دفاعی یا حتی دروازه‌بان تیم خواهد بود. انگلیس موقعیت‌های زیادی خلق خواهد کرد و به نظر من مدافعان می‌توانند نقش کلیدی را ایفا کنند. 

 گلزنی به انگلیس را تصور می‌کنید؟
در فوتبال چیزی به نام غیرممکن نداریم. ما از این توانایی برخورداریم که گل بزنیم، چرا که نه؟ البته کی‌روش باید به بازیکنان ما جرات بدهد که هجومی باشند و راحت‌تر بازی کنند. باید در دیدار با انگلیس از قید و بندهای دفاعی رها شویم. 

 در نهایت این‌که انتظار چه فوتبالی از تیم‌ملی ایران مقابل انگلیس دارید؟
امیدوارم تمام طرفداران فوتبال یک نمایش بسیار زیبا ببینند. واقعا آرزوی من این است که ایران زیبا بازی کند. هر کسی که پای گیرنده می‌نشیند و هر کسی که عاشق فوتبال باشد واقعا فارغ از نتیجه دلش می‌خواهد یک بازی زیبا ببیند. ما هم انتظار یک بازی زیبا از تیم‌ملی فوتبال ایران داریم. 

منبع:‌ ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها