رئیس جمهور کره جنوبی با درخواست از چین برای مداخله:

پاسخی بی‌سابقه در انتظار کره شمالی است

مقام های ژاپنی به خبرنگاران گفتند که کره شمالی امروز (جمعه) هم احتمالا یک موشک بالستیک قاره پیمای دیگر شلیک کرد که در ۲۰۰ کیلومتری ژاپن فرود آمد و برد کافی برای رسیدن به سرزمین اصلی ایالات متحده را هم داشت.
کد خبر: ۱۳۸۷۱۹۴

به گزارش جام جم آنلاین، این پرتاب که توسط مقام‌های کره جنوبی و ژاپنی گزارش شد، یک روز پس از پرتاب موشکی کوچکتر توسط کره شمالی و هشدار آن در مورد «پاسخ نظامی شدیدتر» به ایالات متحده برای تقویت حضور امنیتی‌اش در منطقه انجام گرفته است.

پس از آن که پیونگ یانگ آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود را برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ از سر گرفت و پرتاب‌های دوربرد خود را مجدد به جریان انداخت، امسال به یک رکوردشکنی برای برنامه موشکی خود دست یافته است.

«یاسوکازو هامادا» وزیر دفاع ژاپن به خبرنگاران گفت که برد موشک آزمایش شده ۱۵ هزار کیلومتر است در حالیکه هیروکازو ماتسونو، دبیر کابینه دولت توکیو گفته، این موشک تا ارتفاع حدود ۶۰۰۰ کیلومتری با برد ۱۰۰۰ کیلومتر پرواز کرد، پیش از آنکه در دریا در حدود ۲۰۰ کیلومتری غرب جزیره «اوشیما-اوشیما» در هوکایدو فرود آید.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن نیز گفته که گزارشی از بروز خسارات احتمالی در دسترس نیست و شلیک‌ های مکرر موشکی از سوی کره شمالی دیگر قابل تحمل نیستند.

روز پنجشنبه نیز کره شمالی یک موشک بالستیک کوتاه برد را شلیک کرد و وزیر خارجه این کشور نسبت به واکنش شدیدتر نظامی علیه اقدامات آمریکا در تقویت حضور نظامی‌اش در منطقه هشدار داد.

شلیک امروز در حالی صورت گرفته که کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا برای نشست همکاری اقتصادی آسی-پاسیفیک (اپک) در تایلند است.

در این میان، کاخ سفید نیز اعلام کرد، آزمایش موشکی امروز کره شمالی بی جهت باعث افزایش تنش‌ها می‌شود و می‌تواند به بی ثباتی امنیتی منطقه منجر گردد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: این آزمایش موشکی از سوی کره شمالی باعث افزایش تنش‌ها شده و خطر بی ثباتی امنیتی در منطقه را تشدید می‌کند. این اقدامات نشان می‌دهند که کره شمالی همچنان به دنبال گسترش تسلیحات کشتار جمعی و برنامه‌های مربوط به موشک‌های بالستیک است. ما به تمامی کشورها تاکید می‌کنیم تا این نقض قوانین و هنجارهای بین‌الملل را محکوم کره و از کره شمالی بخواهند تا برای انجام مذاکرات جدی گام بردارد.

دولت واشنگتن نیز اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز درباره این آزمایش موشکی جدید از سوی کره شمالی مطلع شده و تیم امنیت ملی آمریکا قرار است با متحدان و شرکا رایزنی کند که شامل گفت‌وگو با فومیو کیشیدا و یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی می‌شود.

کاخ سفید در ادامه بیانیه خود همچنین آورده است: راه برای دیپلماسی بسته نشده اما پیونگ یانگ باید سریعا از اقدامات بی ثبات کننده خود دست برداشته و بجایش توافق دیپلماتیک را انتخاب کند. آمریکا اقدامات لازم را برای تضمین امنیت خود، کره جنوبی و ژاپن انجام خواهد داد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها