رئیس جمهور کره جنوبی با درخواست از چین برای مداخله:

پاسخی بی‌سابقه در انتظار کره شمالی است

پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با پرتاب‌های موشکی اخیر کره شمالی و بازگشت ناو هواپیمابر آمریکا به آب‌های کره جنوبی، کره شمالی مجددا امروز (پنجشنبه) دو موشک بالستیک کوتاه برد را به سمت دریای ژاپن شلیک کرد.
کد خبر: ۱۳۸۲۳۳۱

به گزارش جام جم آنلاین، ظرف ۱۲ روز گذشته، این ششمین آزمایش موشکی کره شمالی است که توسط ستاد مشترک ارتش کره جنوبی و دولت ژاپن گزارش شد و این درحالی است که این کشور روز سه‌شنبه هم یک موشک بالستیک میان برد دیگر به سمت ژاپن شلیک کرده بود.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت: در کوتاه مدت این ششمین پرتاب موشکی کره شمالی محسوب می‌شود. چنین چیزی قطعا قابل پذیرش نیست.

این پرتاب موشکی تقریبا یک ساعت پس از آن انجام شد که کره شمالی، ایالات متحده آمریکا را به خاطر گفت‌وگو با شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با اقدامات متقابل پیونگ‌یانگ علیه رزمایش‌های مشترک کره جنوبی – آمریکا محکوم کرد.

همچنین، وزارت امور خارجه کره شمالی طی بیانیه‌ای واشنگتن را به دلیل استقرار مجدد ناو هواپیمابرش در شبه جزیره کره محکوم کرد و افزود که چنین حرکتی تهدیدی جدی برای ثبات وضعیت این منطقه تلقی می‌شود.

رسانه‌های محلی روز چهارشنبه گزارش دادند که به دنبال اقدام تازه کره شمالی در پرتاب یک موشک بالستیک به سمت ژاپن، آمریکا ناو هواپیمابر یواس‌اس رونالد ریگان خود را که با سوخت هسته‌ای کار می‌کند، مجددا در آب‌های کره جنوبی مستقر می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی امروز کره شمالی، این اقدام را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت ملی سازمان ملل و تهدیدی برای همسایگان منطقه‌ای و جامعه جهانی خواند. با این حال، این سخنگو افزود که واشنگتن نسبت به رویکردی دیپلماتیک متعهد است و از کره شمالی خواست تا وارد گفت‌وگو شود.

یون سوک-یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی که قرار است به صورت تلفنی امروز با کیشیدا گفت‌وگو کند، به خبرنگاران گفت که کشورش از طریق ائتلافش با آمریکا و همکاری با ژاپن امنیتش را تضمین خواهد کرد. وی تاکید کرد که ناو هواپیمابر آمریکایی روز چهارشنبه وارد آب‌های کره جنوبی شد.

شورای امینت ملی کره جنوبی نیز هشدار داد که کره شمالی درخصوص آزمایش‌های موشکی اخیر با پاسخ قاطع بین‌المللی مواجه خواهد شد.

یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن نیز گفت که توکیو از طریق نمایندگانی در پکن نسبت به این اقدام کره شمالی اعتراض شدید خود را مطرح می‌کند.

وی در ادامه گفت که اولین موشک در روز پنجشنبه احتمالا تا ارتفاع حدود ۱۰۰ کیلومتری و برد ۳۵۰ کیلومتری پرواز کرده، در حالیکه موشک دوم دارای ارتفاع حدودا ۵۰ کیلومتری (۳۱.۰۷ مایل) بوده و ۸۰۰ کیلومتر را پوشش داده و احتمالا در یک مسیر نامنظم پرواز کرده است.

هامادا در جمعی از خبرنگاران تصریح کرد: کره شمالی بی‌وقفه و به طور یک‌جانبه‌ای موجب تشدید تحریکاتی به خصوص از ابتدای سال جاری میلادی شده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در گزارش خود عنوان داشت که این آزمایش موشکی از حوالی پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی پرتاب شد.

در بحبوحه تقویت‌های نظامی میان ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن، این ششمین آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ محسوب می‌شود.

همچنین به گفته مقامات رسمی در سئول و واشنگتن، کره شمالی برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ ظاهرا آماده یک آزمایش هسته‌ای می‌شود.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها