رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فیروزکوه گفت: کتابخانه‌ها عملاً به عنوان مراکز فرهنگی و اجتماعی فعال انواع خدمات جمعی در حوزه کتاب و مطالعه را پوشش می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۸۶۹۵۷
به گزارش جام جم آنلاین تهران،سید محمدحسن حسینی رئیس اداره کتابخانه های عمومی فیروزکوه در خصوص وضعیت کتابخانه‌های فیروزکوه، اظهار کرد: چهار کتابخانه نهادی در سطح این شهرستان فعال هستند که کتابخانه استاد امیری فیروزکوهی یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های عمومی استان از سال ۱۳۵۱ است که به عنوان کتابخانه مرکزی شهرستان فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: کتابخانه سلمان فارسی از سال ۱۳۷۵ در منطقه ارجمند شروع به فعالیت کرده، کتابخانه حضرت ولیعصر (عج) از سال ۱۳۷۸ در شهرک ولیعصر (عج) افتتاح شد و کتابخانه سیار نیز به عنوان چهارمین کتابخانه فعال در سطح شهرستان از سال ۱۳۹۷ در منطقه دشت ناصر و ۹ روستای شهرستان خدمات ارائه می‌دهد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی فیروزکوه افزود: بیش از یکهزار و ۲۰۰ متر فضای کتابخانه‌ای و حدود ۶۱ هزار نسخه کتاب با ده نفر نیروی انسانی فعال بیانگر وضعیت مناسب شاخص‌های کتابخانه‌ای شهرستان فیروزکوه است که حدود یکهزار و ۳۰۰ نفر عضو فعال در رده‌های سنی مختلف از این امکانات استفاده می‌کنند.

حسینی با اشاره به اینکه امروز فعالیت‌های کتابخانه‌ای تنها در امانت کتاب و استفاده از سالن‌های مطالعه خلاصه نمی‌شود، بیان کرد: کتابخانه‌ها عملاً به عنوان مراکز فرهنگی و اجتماعی فعال انواع خدمات جمعی در حوزه کتاب و مطالعه را پوشش می‌دهند.

وی در خصوص مشکلات کتابخانه‌ها در این شهرستان تصریح کرد: اولین و بزرگترین مشکلی که ساکنان شهرستان فیروزکوه در حوزه کتابخانه‌ها با آن مواجه هستند، عدم توزیع متوازن این مراکز فرهنگی در سطح شهرستان است؛ به دلیل گستردگی جغرافیایی و پراکندگی جمعیتی در سطح شهرستان اهالی تعداد زیادی از روستاها دسترسی به کتابخانه ندارند و این مشکل با راه‌اندازی حداقل یک کتابخانه سیار دیگر مرتفع خواهد شد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی فیروزکوه ادامه داد: از مشکلات دیگر، عدم جذابیت کافی کتابخانه‌ها به دلیل عمر بالای ساختمان‌ها است که همکاران می‌توانند با جذابیت‌بخشی به برنامه‌های فرهنگی و جانبی زمینه جذب بیشتر اعضا را فراهم کنند؛ دوره‌های آموزشی که برای کتابداران کتابخانه‌ها به منظور افزایش مهارت در جذب مخاطب برگزار می‌شود، قطعاً در این حوزه موثر است.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محدودیت‌هایی که در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا در ابعاد مختلف زندگی مردم از جمله در حوزه فرهنگی و فعالیت کتابخانه ‌ها ایجاد شد، خاطرنشان کرد: دو سال خیلی سخت را در حوزه کتابخانه‌ها گذراندیم که قطعاً در همه فعالیت‌های اجتماعی تاثیرگذار بود؛ کتابخانه‌های عمومی نیز از این قاعده مستثنی نبودند؛ به دلیل ممنوعیت حضور فیزیکی افراد در کتابخانه‌ها فعالیت‌ها به صورت مجازی انجام می‌شد.

وی ابراز امیدواری کرد پس از اتمام وضعیت بحرانی به روزهای خوب گذشته برگردیم و روز به روز شاهد استقبال بیشتر شهروندان از فضا و امکانات موجود در کتابخانه‌ها باشیم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فیروزکوه با اشاره به فعالیت کتابخانه‌ها در هفته کتاب و کتابخوانی تاکید کرد: برنامه‌های متنوعی برای این هفته تدارک دیده شد، اعم از برگزاری مسابقات مختلف، پویش‌ها و عضویت رایگان اعضاء که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌ها در این برنامه‌ها مشارکت کرده و بهره ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها