در ابتدای برنامه، سرپرست معاونت توسعه بازار و کسب و کار ساترا درخصوص تعریف تنظیمگری اجتماعی گفت: از زمانی که دولت_ملتها پدید آمدند، حجم زیادی از ترافیک کارها به سمت دولتهای بزرگ رفت. دولتها روز به روز بزرگتر شدند و در علوم سیاسی نظریه تنظیمگری بهوجود آمد که دولتها بر مبنای آن از تصدیگری در امور مختلف به سمت تنظیمگری حرکت کنند.
خلعتبری درباره چالشهای تنظیمگری اجتماعی صوت و تصویر فراگیر تاکید کرد: عدم همگرایی نهادی در برخی لایههای دولت، نابالغ بودن برخی بخشهای خصوصی و عمومی و آماده نبودن نسبی بخش فرهنگ عمومی جزو چالشهای جدی تنظیمگری اجتماعی هستند. همچنین در دستگاههای دولتی، زمانی که قرار است تقسیم کار شود، همه طالب شرکت در آن هستند، اما زمانی که به مرحله مسئولیتپذیری و عمل میرسد، برخی دستگاهها از انجام مسئولیت خود سر باز میزنند. ویافزود: امروزه تنظیمگری اجتماعی در اکثر کشورها در حال اجرا است و ساترا هم مبتنی بر آن با نگاه بلندی که ریاست سازمان صداوسیما به موضوع تنظیمگری داشته است، بخشهای ساختاری متناسب با توسعه بازار و همچنین تنظیمگری اجتماعی را در خود دیده و ساختار ساترا مبتنیبر نیازهای بازار، صنعت و کسب و کارها است.
در ادامه این برنامه، فرزاد آذریپور روی خط تلفنی برنامه آمد و درباره موضوع برنامه گفت: علاوه بر سامانه ساپرا (Sapra.ir) که همانطور که اشاره شد برای دریافت شکایتهای مردمی ایجاد شده است اکثر پلتفرمها سامانههایی برای دریافت انتقادات و شکایات دارند که استفاده از این ظرفیت برای پیگیری شکایات و انتقادات، نیازمند یک همکاری بین پلتفرمها و ساترا است. درمجموع باید گفت بحث تنظیمگری با تعامل ساترا و پلتفرمها بهتر پیش میرود.
در ادامه این گفتگو احسان رستگار، منتقد سینما با انتقاد از برخی موضعگیریهای سیاسی دبیر انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدئوی برخط گفت: ساترا باید بتواند در قبال خروجیهایش پاسخگو باشد. اگر در مدیریت فرهنگی شاهد یکپارچگی در امر تنظیمگری نباشیم، قطع به یقین دیگر مدیریت فرهنگی اتفاق نمیافتد و انتقاد من نسبت به موضعگیریهای سیاسی دبیر انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدئوی برخط به این دلیل است که ایشان خواستار چند پاره کردن امر تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر است که ایده ایشان در نهایت به عدم تنظیمگری ختم میشود.
محمدصادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا؛ دیگر مهمان تلفنی برنامه گفتوگوی فرهنگی گفت: موضوع اصلی در این برنامه رادیویی، موضوع تنظیمگری اجتماعی است. یکی از مباحث مرتبط با تنظیمگری اجتماعی، مسئولیت اجتماعی پلتفرمها است. هر پلتفرمی نسبت به مجوزی که از ساترا دریافت میکند هم در قبال قانون مسئولیت دارد و هم در قبال مردم و کاربران خود یک نوع مسئولیت اجتماعی دارد. گاهی اوقات برخی سریالهای نمایش خانگی که هماکنون از پلتفرمها در حال پخش هستند مجوز تولید خود را از سازمان سینمایی دولت قبل دریافت کردند که البته ساترا اکنون در حوزه پخش آثار ماموریت و تکلیف خود را درخصوص ممیزی انتشار انجام میدهد، اما پلتفرم هم میتواند با هوشمندی مسئولیت اجتماعی خود را در قبال مردم طوری انجام دهد که آسیبی در هیچیک از حوزههای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متوجه جامعه و مردم نشود.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای زنجیره تولید که فیلمنامه نوشته میشود تا زمانی که پلتفرم میخواهد یک اثر را پخش کند، میتوان برای فیلمنامهنویس، تهیهکننده، کارگردان و پلتفرمها یک مسئولیت اجتماعی درنظر گرفت که اساسا آیا این فیلمنامهای که نوشته میشود منجر به افزایش امید در نسل جوان، نوجوان و عموم مردم میشود یا خیر؟ آیا سریالهای شبکه نمایش خانگی در کشور منجر به آینده بهتری برای کشور میشود؟ با تاکید بر مسئولیت اجتماعی پلتفرمها، حتما میتوان مسیری را دنبال کرد که آینده بهتری را رقم بزنیم. افراسیابی در پایان تاکید کرد: علاوهبر مواردی که عرض کردم، معتقدم تمام پلتفرمها باید برای کاربر و مخاطب خود پیوست سواد رسانهای طراحی کنند کما اینکه این موضوع قبلا در کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی مصوب شده بود و دو سال پیش دستورالعمل الزامات ارتقای سواد فضای مجازی با رویکرد مسئولیت اجتماعی پلتفرمها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ شده است. از آن زمان تاکنون همکاریهایی شکل گرفته که البته کافی نیست و امیدواریم در این دولت، شاهد همافزاییهای بهتری با این دو دستگاه و همینطور پلتفرمها باشیم.
روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد