صف‌آرایی صد‌ها هزار انگلیسی علیه دولت

روباه در تله اعتصاب

آمریکا گاز را به ۴ برابر قیمت به اروپا می‌فروشد

کاسبی بایدن از زمستان سرد اروپا

درست در روز‌های آغازین سرما و در حالی که بازیگران اروپایی ناتو به اجبار و اصرار کاخ سفید به آتش‌آوران معرکه جنگ اوکراین تبدیل شده‌اند، مقامات کاخ سفید حتی حاضر به حمایت‌های حداقلی خود در تامین گاز و انرژی متحدان خود نیستند! به عبارت بهتر، مقامات آمریکایی حتی دستمزد بازی اروپاییان در زمین خود را نمی‌دهند.
کد خبر: ۱۳۸۴۳۲۵
نویسنده محمد مهرعلی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل
شاید برخی اروپاییان تصور می‌کردند با خروج ترامپ از کاخ سفید، استفاده ابزاری واشنگتن از اتحادیه اروپا نیز کمتر نمود خواهد داشت، اما اکنون متوجه خطای صدباره محاسباتی خود شده‌اند!

بغض مکرون ترکید

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در نشست خبری پس از اجلاس سران اتحادیه اروپا در شهر بروکسل در بلژیک از آمریکا به دلیل اتخاذ معیار‌های دوگانه در زمینه قیمت فروش گاز طبیعی انتقاد کرد.
مکرون گفت که آمریکا گاز خود را به اروپایی‌ها با قیمتی سه تا چهار برابر بیشتر از قیمت گاز در بازار داخلی خود می‌فروشد.

وی گفت: «گاز آمریکا در بازار داخلی سه تا چهار برابر ارزان‌تر از قیمتی است که آن‌ها به اروپایی‌ها عرضه می‌کنند. این‌ها معیار‌های دوگانه هستند.»

رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد در سفر ماه آتی خود به کاخ سفید، این مساله را مطرح کند. با این حال بر همگان مسجل است که چنین لابیگری و جنجالی فایده‌ای به حال اروپاییان و فرانسوی‌ها ندارد! قبلا نیز این رایزنی‌ها در حوزه‌های پنهانی مراودات اروپا -آمریکا مسبوق به سابقه بوده و البته در نهایت ثمره‌ای به حال زار اروپاییان نداشته است.

سردرگمی فرانسوی‌ها ادامه دارد

رئیس‌جمهور فرانسه در حالی این سخنان را بیان کرد که بحران انرژی در این کشور بالا گرفته و مردم در روز‌های گذشته دست به اعتصاب و تظاهرات زده‌اند.

روزنامه «لوموند» در این زمینه نوشت: دولت فرانسه امیدواراست که التهابات ناشی از اعتصابات پیش از شعله‌ورشدن فروکش کند. بیش از دو هفته از آغاز اولین اعتصابات در پالایشگاه‌های نفت می‌گذرد، اینک دولت فرانسه با خطر بیشتری مواجه است و آن امکان گسترش اعتصابات به سایر بخش‌هاست. به نوشته لوموند، در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از آرام‌شدن اوضاع وجود ندارد و اعتصابات در پالایشگاه‌ها منجر به درخواست اعتراضات گسترده شده است. بحران انرژی در اتحادیه اروپا در اوایل جولای، زمانی که اولین وقفه در عرضه گاز از روسیه به شماری از کشور‌های اتحادیه اروپا رخ داد، بدتر شد. این بحران به دلیل مشکلاتی در تعمیر و نگهداری توربین‌های خط لوله نورد استریم به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه رخ داد. موسسه «ورسیک ماپل کرافت» نیز اعلام کرده است که اگر اروپا در زمستان امسال با اختلال غیرمنتظره در عرضه گاز مواجه شود، احتمالا افزایش بیشتر ناآرامی‌های داخلی و بی‌ثباتی دولت‌های اروپایی را در برخواهد داشت.

عواقب بازی اروپا در زمین آمریکا

بازی اروپا در زمین آمریکا نه‌تن‌ها موقعیت قاره سبز را در جهان بهبود نبخشیده بلکه منجر به افزایش تصاعدی هزینه‌های شکست اروپا در جهان شده است. سال ۲۰۱۴ میلادی، اتحادیه اروپا که از همان ابتدا دل خوشی نسبت به شکست انقلاب نارنجی اوکراین و حضور ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور شرق‌گرای این کشور در قدرت نداشت، با دریافت پالسی خطرناک از سوی آمریکا، بازی نافرجام دیگری را در کی‌یف کلید زد. وقوع درگیری‌های خونین در اوکراین و از دست‌رفتن کنترل این کشور توسط یانوکوویچ و تبدیل کی‌یف به کانونی از آتش و خون، نتیجه این بازی مداخله‌جویانه بود. هیچ گاه در طول دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، سابقه نداشت که مقامات روسی صراحتا از «تقابل نظامی با اروپا» در صورت گسترش ناتو به شرق سخن به میان آورند، اما این اتفاق هم‌اکنون افتاده و اوکراین در جنگ به سرمی برد. نقشه امنیتی و استراتژیک اروپا بر اثر مواجهه مستقیم با روسیه، کابوسی است که یادآوری آن سران اتحادیه اروپا را در جای خود میخکوب می‌کند.

اعتیاد اروپاییان به آمریکا

اعتیاد اقتصادی و امنیتی اروپا به آمریکا همواره برای قاره سبز دردسرساز بوده است. وقوع بحران اقتصادی سال ۲۰۰۶ میلادی در آمریکا که با ایجاد بحران مسکن در این کشور کلید خورد و تسری آن به اتحادیه اروپا، موضوع دیگری است که حتی برای اقتصاددانان اروپایی نیز همچنان مایه تاسف است. ایجاد پیوستگی اقتصادی و تجاری کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با آمریکا از یک سو و ناتوانی سران اروپایی در مواجهه با بحران بدهی‌های خارجی خود سبب شد بحران اقتصادی آمریکا به بدترین نحو ممکن به همه کشور‌های اروپایی سرایت کند. اروپائیان طی دهه‌ها و سال‌های گذشته و اخیر، در سیاست‌های بین‌المللی کاخ سفید، نقش یک کاتالیزور و عامل تسریع‌کننده را به سود واشنگتن ایفا کردند. اتحادیه اروپا جهت از بین‌بردن هزینه‌های ناشی از بازی در زمین آمریکا، چاره‌ای جز پوست‌اندازی کامل و تغییر جهت ملموس خود در حوزه‌های اجتماعی، سیاست داخلی، اقتصادی و سیاست خارجی ندارد، اما وجود سیاستمداران وابسته و ناکارآمد مانع از روند اصلاحات در این مجموعه شده است. وجود سیاستمداران بحران‌سازی مانند امانوئل مکرون، شولتز، جانسون، تراس و... به اندازه کافی منجر به عقبگرد اروپای واحد در نظام بین‌الملل گردیده است! به نظر می‌رسد پا پس‌کشیدن سیاستمداران کهنه‌کار و باتجربه‌تر اروپایی مانند ژاک شیراک، دو ویلپن، گرهارد شرودر، واسلاو کلاوس و... از آتشی که نسل جدید سیاستمداران اروپایی آن را برافروخته‌اند بیش از این به صلاح اروپای واحد نباشد. اروپا در آستانه انفجاری بزرگ است. چنانچه مشاهده می‌شود، پیروی از سیاست‌های آمریکا نتیجه‌ای جز افزایش تصاعدی و روزانه هزینه‌های اقتصادی، استراتژیک، سیاسی و اعتباری اتحادیه اروپا به همراه نیاورده است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها