تلاش آمریکا برای خلق اوکراینی دیگر در شرق‌آسیا

جنگ اوکراین اگرچه با حمله روسیه به این کشور آغاز شد اما ریشه آن به رفتارهای آمریکا و تحریکات ناتو در چند دهه گذشته برمی‌گردد که در وقوع جنگ نظامی در اوکراین بروز یافت.
کد خبر: ۱۳۸۲۷۸۵
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل
آمریکایی‌ها در این سال‌ها بر خلاف وعده‌های قبلی خود در چند مرحله ناتو را به سمت شرق گسترش دادند و با تحریک مداوم اوکراین به دنبال عضویت این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی بودند که این مساله از سوی روسیه تحمل نشد و آتش جنگ در اسفند سال گذشته برافروخته شد؛ جنگی که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، منفعت اصلی‌اش برای آمریکاست و کشور‌هایی مثل روسیه، اوکراین و کشور‌های اروپایی باید تا سال‌ها تاوان آن را پس بدهند.

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها همین الگو را در شرق آسیا نیز پی گرفته‌اند و با اقدامات تحریک‌آمیز خود در تایوان می‌خواهند در آن منطقه نیز آتش‌افروزی کنند. در همین زمینه می‌توان به سفر‌های متعدد مقامات آمریکایی به تایوان اشاره کرد که ناقض توافق چین واحد است و البته در کنار این مساله، کمک‌های نظامی آمریکا به تایوان نیز بر التهابات و حساسیت‌های چین افزوده است.

چند هفته قبل بود که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا قانونی را به تصویب رساند که بر مبنای آن به طور قابل توجهی حمایت نظامی ایالات متحده از تایوان افزایش می‌یابد. بنا به مفاد قانون مصوب از سوی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، میلیارد‌ها دلار کمک امنیتی دیگر از سوی آمریکا به تایوان اختصاص می‌یابد. آمریکا این اقدامات را به بهانه گسترش حضور نظامی چین در اطراف تایوان صورت می‌دهد.

همچنین در گذشته بار‌ها گزارش‌هایی مبنی بر آموزش نظامیان تایوانی توسط نیرو‌های آمریکایی منتشر شده که واکنش مقامات چین را به همراه داشته است. همین رفتار آمریکا باعث شده مردم تایوان نیز اشتیاق زیادی به رویارویی با چین پیدا کنند و هر چند روز یکبار اخباری از اقدامات جدید در تایوان برای مقابله نظامی با چین منتشر می‌شود.

بسیاری از شهروندان غیرنظامی تایوان اکنون به‌طور جدی مشغول تمرین تکنیک‌های جنگ‌های نامنظم هستند. آن‌ها عمدتا در تعطیلات آخر هفته‌ها در کلاس‌های آموزش جنگ‌های چریکی شهری شرکت می‌کنند تا برای جنگ با چین آماده شوند. چند روز قبل هم اعلام شد یک شهروند ثروتمند تایوانی مبلغ هنگفتی را برای آموزش نظامی میلیون‌ها نفر از مردم این جزیره اختصاص داده است.

براساس این گزارش، رابرت تسائو، ۷۵ساله -که یکی از موفق‌ترین تاجران تایوان است- برای آموزش نظامی سه میلیون شهروند این جزیره، ۳۳ میلیون دلار به دولت اهدا کرده است. او اعلام کرده به دنبال ایجاد یک ارتش غیرنظامی از جنگجویان است و قصد دارد در سه سال آینده ۶۰۰میلیون دلار برای آموزش سه میلیون جنگجو که می‌توانند در کنار ارتش کار کنند، اختصاص دهد و ۴۰۰میلیون دلار دیگر برای آموزش ۳۰۰هزار تیرانداز با مهارت تک‌تیراندازی استفاده خواهد شد.

همه این‌ها در حالی است که برتری نظامی چین بر تایوان قابل انکار نیست؛ بنا بر گزارش وزارت دفاع ایالات متحده، ارتش چین بیش از یک میلیون نفر نیرو دارد، در حالی که شمار نیرو‌های ارتش تایوان حدود ۸۸هزار نفر است. شمار تانک‌های چین نیز دست‌کم ۶۳۰۰تانک در مقابل ۸۰۰ تانک متعلق به تایوان است. چین مجهز به ۱۶۰۰هواپیمای جنگنده است، درحالی که تایوان تنها ۴۰۰ هواپیما از این دست دارد.

این گزارش‌ها نشان می‌دهد اگر روزی جنگ نظامی میان چین و تایوان در بگیرد، این جزیره توانایی مقابله با چین را ندارد، اما آمریکایی‌ها سعی دارند با تحریکات روزافزون خود شرایط این منطقه را به سمت جنگ پیش ببرند تا بستر مناسب‌تری برای اهداف خود فراهم کنند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها