وقتی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکایی‌ها پس از پایان یک سخنرانی با توهمی بی‌سابقه با فردی خیالی در کنار دستش خوش و بش کرد و حتی دست داد، بسیاری تصاویر عجیب آن را به عنوان یک گاف دیپلماتیک دست به دست کردند.
کد خبر: ۱۳۸۲۶۷۸

مواجهه رسانه‌ها و البته مردم این کشور با این اتفاق هم بیشتر به مطایبه گذشت، اما توالی مکرر این اتفاق در موقعیت‌های متفاوت، برخی از سیاستمداران این کشور را بر آن داشت تا این بار خیلی جدی با نامه‌نگاری به مراجع بهداشتی، سراغی از سلامت روان رئیس‌جمهور را بگیرند.

همان روز‌ها خبر آمد بایدن از دوچرخه خود سقوط کرده و چندی بعد هم خبر آمد در اتفاقی دیگر پای او شکسته است، اما مراجع پزشکی خیلی زود و دستپاچه نامه‌ای منتشر کردند که حکایت از این داشت که رئیس‌جمهور آمریکا به لحاظ پزشکی مشکلی ندارد! در کنار همه این اتفاقات، نظرسنجی‌های گاه به گاه صورت گرفته نشان از افول محبوبیت او میان عامه مردم داشت.
 
اتفاقی که بسیاری آن را به ناکارآمدی‌های اقتصادی بایدن همچون تورم افسارگسیخته و معضل سوخت در آمریکا نسبت می‌دادند. اتفاق بعدی، اما اعتراف عجیب بایدن در میانه یک سخنرانی درباره ابتلایش به سرطان بود! سخنرانی‌ای که دوباره سخنگوی کاخ سفید آن را شوخی خواند و مربوط به حال حاضر ندانست، اما در همه این ماجرا‌ها اتفاق ثابت وهم عجیب جو بایدن بود، او همچنان در مقابل دوربین‌های تلویزیونی و شهروندان با آدم‌های خیالی دست می‌دهد و به نوعی خوش و بش می‌کند!
 
آدم‌هایی که به‌نظر می‌رسد تنها جو بایدن قادر به دیدن آنهاست! تاثیر این نوع رفتار‌ها حالا نمود‌های بیشتری در نظرسنجی‌های صورت‌گرفته دارد. آن‌قدر که در نظرسنجی اخیر مشخص شده ۵۹درصد شهروندان آمریکایی پیرامون سلامت روحی و روانی جو بایدن ابراز نگرانی کرده‌اند که در میان آنها، ۳۶ درصد گفته‌اند که بسیار نگران حال بایدن هستند! این موضوع در تفکیک‌های صورت گرفته حزبی هم نتایج قابل تاملی به همراه داشته است، به این مفهوم که براساس این نظرسنجی‌ها و به تفکیک حزبی، ۳۹ درصد دموکرات‌ها و ۸۲ جمهوریخواهان نگران سلامت روانی بایدن هستند. نگرانی از وضعیت روانی بایدن تنها نگرانی شهروندان آمریکا نیست و محبوبیت او هم طی چند سال صدارتش بر آمریکا هم به شدت رو به افول است، تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در نزد افکار عمومی آمریکا همچنان «بشدت» نامحبوب است این درحالی است که به گفته کارشناسان و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا، این مسأله می‌تواند بر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره تاثیرگذار باشد.
 
شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتشار این خبر و با اشاره به درپیش بودن انتخابات میان‌دوره‌ای در آبان‌ماه، نوشته است بایدن همچنان نزد افکار عمومی آمریکا فاقد محبوبیت بوده، این در حالی است که میزان محبوبیت وی نزد آمریکایی‌ها می‌تواند کلید موفقیت حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر به‌شمار رود. بنابر نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان که در دو ایالت آریزونا و نوادا به عمل آمد، میزان محبوبیت بایدن در میان رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده تنها ۳۹ درصد بوده، اما عدم محبوبیت وی ۶۰ درصد است که به گفته این رسانه آمریکایی این خبر «بدی» است. در نظرسنجی‌های قبلی سی‌ان‌ان که از ۲۷ شهریور تا ۱۲مهر به‌عمل آمد، میزان محبوبیت بایدن همان ۳۹درصد بود، اما میزان عدم محبوبیت وی در آن تاریخ ۵۲ درصد بود که اکنون ۸درصد بر عدم این محبوبیت افزوده شده است. هرچند همان‌طور که گفته شد، برخی سعی داشتند این محبوبیت تباه‌شده رئیس‌جمهور را به مسائلی خارج از رفتار او نسبت دهند، اما تیر آخر این ماجرا را جمهوریخواهان آمریکایی زدند. آن‌ها ماه گذشته به صورت رسمی خواستار آزمایش سلامت روان بایدن شدند! این اولین باری نبود که مجلس نمایندگان خواستار چنین آزمایشی می‌شد و اتفاقا کنار هم قرار دادن هر سه باری که این اتفاق افتاده نیز آورده‌های جالب‌توجهی دارد. به این معنا که اولین بار تیر سال گذشته تنها ۱۳ نماینده نامه درخواست بررسی سلامت روان بایدن را امضا کردند، بهمن سال ۱۴۰۰ یعنی حدود هشت ماه پس از آن، این نامه دوباره با امضای ۳۷ نماینده امضا شد و ماه گذشته تعداد امضا‌های این افراد در مجلس نمایندگان برای بررسی سلامت روان رئیس‌جمهورشان به ۵۴ امضا رسیده است!
 
روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها