آخرین جزئیات از سریال جدیدی که قرار است مسعود ده‌نمکی جلوی دوربین ببرد

رستگاری در عالم ماورا

رسانه‌ ملی از ابتدای دهه ۸۰ موج تازه‌ای در سریال‌های تلویزیون به راه انداخت و با تولید مجموعه‌های ماورایی نه‌تنها منجر به تحولاتی در عرصه سریال‌سازی در ایران شد، بلکه مردم با علاقه پیگیر تماشای چنین آثاری شدند و مورد توجه قرار گرفت.
کد خبر: ۱۳۷۹۶۸۸
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه
شاید در شروع راه این تصور نبود که این نوع سریال‌ها با اقبال بیش از اندازه مردم رو به رو شود، اما علاقه‌مندی مخاطبان نشان داد اتفاقا چنین سریال‌هایی را دوست دارند. شروع این اتفاق در تلویزیون با سریال کمکم کن بود و بعد از آن سریال‌هایی با موضوع شیطان، روح، دنیای برزخ و ... ساخته و پخش شد. اما اواسط دهه ۹۰ تعداد تولید این سریال‌ها کاهش پیدا کرد و می‌توان گفت حتی تولیدی اتفاق نیفتاد تا این‌که علیرضا افخمی سال ۱۴۰۰ سریال احضار را برای رمضان کارگردانی کرد. مرکز سیمافیلم که تولید آثار پر مخاطب تلویزیون را در کارنامه دارد، می‌خواهد سریال جدیدی در گونه ماورایی تولید کند که سکانداری آن را به‌عهده مسعود ده‌نمکی گذاشته است. این سریال با نام رستگاری قرار است تولید شود که در گزارش زیربه جزئیات این مجموعه تلویزیونی پرداخته‌ایم.

رسانه‌ملی در مسیر تحولاتی که آغاز کرده، تلاش دارد فیلمنامه سریال‌های تلویزیونی از قوت و انسجام خوبی برخوردار باشند، زیرا فیلمنامه اولین سنگ بنای آثار نمایشی محسوب می‌شود که باید سازندگان به این موضوع توجه کامل داشته باشند.

همچنین دکتر پیمان جبلی، رئیس رسانه‌ملی در این باره تاکید زیادی به مدیران، تهیه‌کنندگان و کارگردانان مجموعه تلویزیونی دارد و در بازدید از سریال‌های الف ویژه و الف سازمان صداوسیما به این موارد اشاره کرده است. به همین دلیل فیلمنامه سریال‌های تلویزیونی نسبت به دوره‌های قبل با نظارت بهتری به نگارش در می‌آید.

متفاوت‌تر از دیگر سریال‌های ماورایی

یکی از تولیدات جدید رسانه‌ملی که فیلمنامه آن از چندی پیش به نگارش درآمده، سریال تلویزیونی رستگاری است. ممکن است برای مخاطبان این سؤال پیش بیاید که موضوع این سریال چیست و قرار است به چه اتفاقاتی بپردازد؟

باید در این باره گفت این سریال در گونه ماورایی ساخته می‌شود و شنیده‌های ما حاکی از آن است که گروه نویسندگان قرار است از زاویه‌ای تازه به مبحث عالم برزخ و در قالب یک قصه شنیدنی و پر از گره بپردازند. ضمن این‌که اعلام شده قصه این مجموعه متفاوت‌تر از دیگر سریال‌های ماورایی است که تا امروز تولید و از شبکه‌های تلویزیون پخش شده است. نگارش متن سریال رستگاری را حسن وارسته انجام می‌دهد و سرپرست نویسندگان هم مسعود ده‌نمکی است.

کافی است نگاهی به کارنامه وارسته در طول سال‌های اخیر داشته باشیم. این نویسنده خودش را به محدود به نگارش مجموعه‌های تلویزیونی در گونه خاصی نکرده و سعی کرده قصه‌هایش متنوع باشد. به همین دلیل در کارنامه او می‌توان نگارش سریال‌های طنز همچون فصل‌های ۲، ۳ و ۴ مجموعه پایتخت، دنگ و فنگ روزگار، زندگی به شرط خنده، سریال‌های اجتماعی و خانوادگی بچه مهندس، دیوار به دیوار و ... را دید.
او دیگر رگ خواب مخاطبان را خوب می‌شناسد و می‌داند آن‌ها به چه مواردی علاقه‌مند هستند و این روز‌ها مشغول نگارش سریال رستگاری است. شنیده‌ها حاکی از آن است که نگارش این سریال در روز‌های پایانی به سر می‌برد و در ۳۰قسمت قرار است جلوی دوربین برود.

کلید خوردن پروژه

تهیه‌کنندگی و کارگردانی سریال رستگاری به‌عهده مسعود ده‌نمکی است. او اخیرا سریال تلویزیونی آزادی مشروط را برای سیما فیلم کارگردانی کرده که مراحل تصویربرداری آن تمام شده و این روز‌ها تدوین می‌شود. ده‌نمکی قرار است سکاندار سریال رستگاری باشد و با نظارت او این روز‌ها فیلمنامه این سریال نوشته می‌شود. وی جزو کارگردانانی است که همیشه آثارش در سینما و تلویزیون در میان مخاطبان سر و صدای زیادی به پا کرده است.

او در کارنامه‌اش سه‌گانه پرمخاطب و ماندگار «اخراجی‌ها» را دارد که حتی با ساخت اخراجی‌های یک توانست به شهرت زیادی برسد. شهرت او فقط به سینما خلاصه نمی‌شود و در تلویزیون هم سریال‌های پر مخاطب ساخته است که می‌توان به معراجی‌ها، دارا و ندار و دادستان اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های قابل تامل در کار‌های ده‌نمکی این است که او هم خودش را محدود به گونه خاصی از فیلمسازی نمی‌کند و علاقه‌مند است آثاری با مضامین متفاوت بسازد، به همین دلیل نگاه به مردم جامعه دارد که دغدغه‌های این روزهایشان چیست و بعد بر آن اساس دست به کار می‌شود. از دیگر آثار او مستند فقر و فحشاست که با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شد. این مستند به موضوعات اجتماعی می‌پرداخت. آخرین ساخته این کارگردان به نام «آزادی مشروط» در فضای طنز و با موضوع کروناست.

او برای ساخت این مجموعه از زبان طنز و شیرین استفاده کرده بود. اما بعد از ساخت این اثر ساخت مجموعه ماورایی سریال رستگاری را انتخاب کرده است.

جلوه‌های ویژه سنگین

ده‌نمکی پیش تولید این سریال را آغاز کرده، اما هنوز بازیگری انتخاب نشده و شنیده‌ها هم حاکی از آن است که قرار است ظرف یک ماه آینده سریال رستگاری کلید بخورد و فضای سریال کاملا برای مخاطبان متفاوت از دیگر سریال‌های ماورایی است.

در ضمن برای این‌که سریال رستگاری قرار است عالم برزخ را به تصویر بکشد به همین دلیل جلوه‌های ویژه سنگین برای این اثر به کار برده می‌شود.

در واقع، مرکز سیمافیلم قرار است با ساخت این اثر یک قصه باورپذیر را به تصویر بکشد که بخش برزخ داستان برای مخاطبان تماشایی باشد. به همین دلیل، این موضوع کار سازندگان این اثر را سخت می‌کند. حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که جلوه‌های ویژه این اثر با دیگر کار‌های ماورایی تلویزیون متفاوت است و می‌توان منتظر یک اثر خوش‌ساخت دیگر از سیما فیلم بود.

همچنین خبر‌ها حاکی از آن است که مخاطبان شاهد آثار جدیدی از سیما فیلم خواهند بود که موضوعات متفاوتی را دستمایه قرار می‌دهد.

تا امروز سریال‌های بسیاری با محوریت ماوراء تهیه و روانه آنتن شده که هر یک از تهیه‌کنندگان این آثار، موضوعات مختلف را دستمایه تولید قرار دادند که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

شیطان در خانواده

علیرضا افخمی سراغ ژانر ماورایی رفت و سریال او یک فرشته بود را سال ۸۴ ساخت. سریال درباره تصادف مردی مومن و معتقد به نام بهزاد با دختری جوان و پناه دادن به اوست.

دو راهی دکتر پژوهان

سیروس مقدم سال ۸۶ تصمیم گرفت شانس‌اش را امتحان کند و سریال ماورایی اغما را ساخت. داستان درباره دکتر طه با بازی امین تارخ، فوق متخصص جراحی مغز و اعصاب است.

زندگی سارا و فاطمه

بهرام و حمید بهرامیان سال ۹۰ سریال ماورایی سقوط یک فرشته را کارگردانی کردند. داستان این مجموعه زندگی دو دختر به نام‌های سارا و فاطمه را به تصویر می‌کشید.

سفر ۴دوست

علیرضا افخمی بعد از گذشت سال‌ها دوری از گونه ماورا، سریال احضار را سال ۱۴۰۰ ساخت. داستان این سریال با سفر چهار دوست شروع می‌شود.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها