انهدام شبکه بزرگ جعل و کلاهبرداری در طالقان

مرد شیاد به پدربزرگ نابینایش رحم نکرد

شبکه بزرگ جعل و کلاهبرداری که با سندسازی املاک افراد خارج از کشور را تصاحب می‌کردند با پیگیری رئیس حوزه قضایی طالقان و ماموران اداره اطلاعات این شهر دستگیر شدند. یکی از اعضای این باند برای اجرای نقشه خود به پدربزرگ نابینایش هم رحم نکرده بود.
کد خبر: ۱۳۷۹۴۸۵
نویسنده محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث

به گزارش خبرنگار جام‌جم، رسیدگی به این پرونده از اواخر تیر امسال و با شکایت صاحب ملکی در یکی از روستاهای چهارباغ آغاز شد. شاکی اظهار کرد: «مدتی در خارج از کشور سکونت داشتم و وقتی به ایران برگشتم، متوجه شدم ملک من در یکی از روستاهای چهارباغ بدون اطلاع من به فردی فروخته شده است و فرد یا افرادی با جعل اسناد و مدارک من این انتقال را انجام داده‌ا‌ند.»

پس از این شکایت، پرونده با دستور قضایی در اختیار ماموران اداره اطلاعات طالقان قرار گرفت و با شروع تحقیقات مشخص شد، یک شبکه بزرگ کلاهبرداری و ارتشا پشت این ماجرا هست. در نخستین گام سردفتری که انتقال ملک را انجام داده بود و خریدار شناسایی شده و تحقیقات از آنها آغاز شد. سردفتر مدعی شد هنگام انتقال ملک، اسناد هویتی خریدار و فروشنده را به‌خوبی بررسی نکرده و از ماجرای جعلی بودن مدارک اطلاعی نداشته است.

خریدار نیز پیرمرد نابینایی بود که در تحقیقات عنوان کرد: «به درخواست نوه‌ام در دفترخانه حاضر شده و از ماجرای کلاهبرداری بی‌اطلاع بوده‌ام.»

نوه پیرمرد مظنون جدید این پرونده بود که اظهاراتش در جریان تحقیقات باعث شد ماموران به او شک کرده و با بازرسی‌های خود چندین وکالتنامه و اسناد دفترچه‌ای مربوط به پیش از انقلاب کشف و ضبط شد. روند جعل و انتقال سند این احتمال را پیش روی ماموران قرار داد که به احتمال زیاد، افرادی در اداره ثبت اسناد و املاک نیز با آنها همکاری دارند. با بررسی‌های بیشتر در این شاخه، مشخص شد در مورد برخی اراضی دیگر نیز کسانی که درخواست تنظیم سند داشته‌اند با هماهنگی رئیس وقت اداره ثبت اسناد و املاک طالقان، به دفترخانه معرفی و وکالتنامه‌ای به نام سردفتر یا اشخاص واسطه سردفتر تنظیم کرده بودند که مبالغی بین ۱۰ الی ۴۰ میلیون تومان دریافت می‌شده و پس از پرداخت وجوه به رئیس سابق، معاون ثبت و دو نفر از کارمندان اداره ثبت اسناد و املاک، اقدامات ثبتی متقاضی را انجام می‌دادند.

مجتبی مومنی، رئیس حوزه قضایی طالقان در این‌باره گفت: پس از رصد مالی و استخراج مستندات، دستور بازداشت رئیس سابق اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان طالقان به همراه معاون و دو کارمند فعلی این اداره به اتهام ارتشا صادر شد.

وی با اشاره به بازداشت ۱۰ نفر در این پرونده به اتهامات مختلف از قبیل جعل و استفاده از اسناد مجعول، رشا، ارتشا و کلاهبرداری تصریح کرد: «تحقیقات انجام شده تا این مرحله، حکایت از جعل وکالت نامه‌ها و اسناد رسمی در مورد شش‌دانگ ۸۷قطعه زمین مرغوب واقع در محله «جزینان» در شهرک طالقان، ۱۳ فقره اسناد مجعول در شهرک طالقان، سه فقره در محله «خسبان» شهرک طالقان، ۲۰قطعه زمین در روستای «زعفرانیه» چهارباغ، سه قطعه زمین به مساحت ۳۵۰۰ متر در شهر تهران و دو قطعه در شهرستان قزوین از سوی اعضای این باند و تصاحب املاک مذکور و انتقال برخی از املاک به اشخاص دیگر دارد. تحقیقات تکمیلی در مورد پرونده همچنان ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها