با وجود خشکسالی و کم آبی در کشور و بسیاری از مناطق جهان، امروزه کاشت نهال های مقاوم به کم آبی بسیار بیشتر از گذشته محبوب شده است.
کد خبر: ۱۳۷۷۵۶۸

برای مناطق خشک و کویری انتخاب این نوع ارقام خطر خشکی و از بین رفتن نهال های را به حداقل می رساند.

خرید درختان مقاوم به کم آبی

اغلب باغداران برای احداث باغ خود به دنبال درختان مقاوم به کم آبی و خشکی هستند. ایران در ناحیه‌ای کویری قرار دارد و حدود 90 درصد از آن را مناطق خشک و کم آب تشکیل داده است. میزان ذخایر آب موجود در کشور ما نیز در حال کاهش است. زیرا گرم‌تر شدن هوا موجب کاهش میزان بارندگی در بسیاری از مناطق کشور شده است. برای مقابله با بحران کم آبی و جلوگیری از خسارت وارده به درختان ناشی از بی آبی، بهتر است درختان مقاوم به کم آبی و خشکی برای پرورش انتخاب شود.

بنابراین اگر شما در مناطق خشک و کم آب زندگی می‌کنید، تفاوتی نمی‌کند که شما می‌خواهید درختان میوه را در باغ خود بکارید، یا تصمیم به کاشت نهال تزیینی در فضای سبز دارید و یا حتی تمایل دارید یک یا چند درخت را حیاط منزل خود بکارید، بهتر است یکی از درختان مقاوم به کم آبی و خشکی را انتخاب کنید. مزیت مهم این درختان این است که اگر به دلایلی آبیاری درختان را فراموش کردید، درختان مقاومت کافی در برابر کم آبی خواهند داشت.

اگر تصمیم دارید که درخت میوه بکارید، درختان عناب، پسته، انجیر، انگور، بادام جز درختانی هستند که به آبیاری کمی نیاز دارند. این درختان معمولا دارای ریشه گسترده و عمیقی هستند و میزان تبخیر آب کمتری دارند. اما درختانی چون آلبالو، گیلاس، گلابی، سیب، به، نهال گردو، شلیل، زردآلو و هلو برای کاشت در مناطق کم آب مناسب نیست. از بین نهال‌های تزیینی نیز می‌توان گفت درختان زبان گنجشک، عرعر و اقاقیا نیاز آبی کمتری دارند. اما درختان تزیینی صنوبر و سپیدار برای کاشت در مناطق کم آب توصیه نمی‌شود.

درختان مقاوم به کم آبی و خشکی

درخت عناب؛ از درختان مقاوم به کم آبی و خشکی

عناب یکی از انواع درختان مقاوم به کم آبی و خشکی است. عناب با آب و هوای اغلب مناطق ایران سازگار است. نهال عناب در سال اول کاشت، باید هر 4 الی 5 روز یکبار آبیاری شود. اما پس از سال اول، هر دوهفته یکبار آبیاری عناب کافی است. در مناطق کوهستانی که میزان بارش برف و باران بیشتر است، در طول فصل رشد، تنها 3 بار آبیاری نهال کفایت می‌کند.

درخت انجیر؛ مقاوم به کم ابی

درخت انجیر یکی دیگر از درختان مقاوم به کم آبی و خشکی است. این درخت در برخی مناطق به صورت دیمی پرورش می‌یابد. این درخت مناسب کاشت در مناطق نیمه گرمسیر است. این درخت به تابستان‌های گرم و زمستان‌های ملایم دارای بارندگی‌های پراکنده نیاز دارد.

از مهمترین ویژگی‌های درخت انجیر، مقاومت بالای آن در برابر شرایط نامساعد محیطی از جمله تحمل بالای شوری خاک است. به همین دلیل در اکثر شرایط آب و هوایی و خاکی قابل پرورش است. عمر درخت انجیر حدود 300 سال است.

پسته مقاوم به کم آب و خشکی

پسته یک از مهمترین درختان مقاوم به کم آبی و خشکی است. پرورش پسته بی شک یکی از بهترین و سودآورترین سرمایه‌گذاری‌ها به شمار می‌رود. تولید محصولات صادراتی درجه یک می‌تواند برای شما سودآوری چشم‌گیری داشته باشد.

این درخت ارزشمند علاوه بر مقاومت بالا در برابر خشکی و کم آبی در برابر شرایط نامساعد محیطی دیگر چون شوری آب و خاک نیز مقاوم است. پرورش پسته در مناطق کویری و خشک کشور ما از جمله استان کرمان رونق دارد. البته نا گفته نماند برخی از ارقام مرغوب پسته نیز مناسب کاشت در مناطق سردسیر است.

درخت بادام؛ از انواع درختان مقاوم به کم آبی و خشکی

یکی دیگر از درختان مقاوم به کم آبی و خشکی، درخت ارزشمند بادام است. درخت بادان نیز همچون درخت پسته، یکی دیگر از درختان بسیار تجاری و سودآور است. بادام انواع مختلفی دارد که می‌توانید مناسب‌ترین رقم را متناسب با شرایط اقلیمی منطقه خود انتخاب کنید.

 این درخت حدود 6 الی 10 متر ارتفاع دارد. همچنین ریشه‌های این درخت بسیار قوی و عمیق است. ریشه درخت بادام تا عمق 3 متر در خاک نفوذ می‌کند، به همین جهت، نیاز آبی خود را از اعماق زمین فراهم می‌کند.

نهال میوه مقاوم به کم آبی

درخت انگور؛ مقاوم به کم آبی

درختان انگور بالغ، از انواع درختان مقاوم به کم آبی و خشکی است و نیاز به آبیاری زیاد ندارد. اما نهال جوان انگور به دلیل نداشتن ریشه قوی، نیاز به آبیاری مداوم دارد و خاک باید همیشه مرطوب بماند. البته برای صرفه‌جویی در مصرف آب می‌توان از آبیاری قطره‌ای استفاده کرد. پس از بلوغ درخت انگور، کافی است هر چند هفته یک بار آن را آبیاری کرد.

آبیاری بیش از اندازه درخت انگور ممکن است موجب خراب شدن ریشه و از بین رفتن درخت شود. درختان انگور بالغ، در ماه‌هایی که بارندگی کم است یا اصلا وجود ندارد، باید حداقل هفته ای یک بار آبیاری گردند. اما پس از میوه‌دهی درخت تا زمان رسیدن میوه‌ها، می‌توان میزان آبیاری درخت انگور را کاهش داد.

درختان تزیینی و غیرمثمر مقاوم به کم آبی و خشکی

در بین درختان تزیینی و غیرمثمر، درختان مقاوم به کم آبی و خشکی وجود دارد. به طور کلی، هنگامی که شهرداری برای زیباسازی سطح شهر تصمیم به کاشت نهال در بوستان‌ها و بلوارها دارد، باید نهالی را انتخاب کند که با شرایط منطقه سازگار باشد و نیازهای نهال به طور کامل بر طرف گردد. بنابراین در مناطق کم آب، بهتر است درختانی کاشته شود که نیاز آبی کمتری دارند. در بین ارقام مختلف درختان زینتی درخت عرعر، اقاقیا و زبان گنجشک مقاومت بسیار بالایی در برابر کم آبی و خشکی دارند.

اگر شما تصمیم به کاشت نهال غیرمثمر در مناطق کم آب به منظور بهره‌برداری از چوب آن را دارید، بهتر است از بین انواع درختان مقاوم به کم آبی و خشکی انتخاب کنید؛ زیرا در غیر این صورت کم آبی ممکن است باعث شود رشد درخت به میزان کافی نباشد و میزان بازدهی آن کاهش یابد.

نکاتی برای کاشت درختان مقاوم به کم آبی و خشکی

در این مقاله خواندیم که به دلیل این که ایران یکی از خشک‌ترین مناطق جهان است، کاشت درختان مقاوم به کم آبی و خشکی مناسب تر است. حال پس از معرفی چند نمونه از درختان مقاوم به کم آبی، نکاتی که برای کاشت این درختان باید توجه داشت، بررسی می‌گردد. قبل از کاشت نهال باید توجه داشته باشید که میزان PH خاک حدود 7.0-6.0 باشد و خاک مقدار کمی خاصیت اسیدی داشته باشد. خاصیت اسیدی خاک موجب جذب بهتر مواد مغذی خاک توسط ریشه درخت می‌شود. در غیر این صورت برای جذب مواد غذایی به میزان کافی، باید خاک را غرقابی کرد.

همچنین توجه داشته باشید که درختان در منطقه‌ای کاشته شود که روزانه حداقل ۶ ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند. البته کاشت درختان مقاوم به کم آبی و خشکی به این معنی نیست که این درختان به هیچ گونه آبیاری نیاز ندارند. بلکه نسبت به درختان دیگر میزان نیاز آبی کمتری دارند. بنابراین توجه داشته باشید درختان در زمان مناسب آبیاری گردند.

ما در این مطلب سعی کردیم تا حد بسیار زیادی باغداران گرامی را راهنمایی کنیم، حال میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید نهال و قیمت انواع نهال میوه در بزرگترین نهالستان منطقه با وبسایت اکین نهال در ارتباط باشید.

منبع: https://alphanahal.ir/

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها