ناکامی مطلق جودوی ایران در بازی‌های کشور‌های اسلامی

جودو ایپون شد!

اعظم بختی، اولین بانوی مدال‌آور تاریخ شمشیربازی ایران

مدالم را به زنان سرزمینم تقدیم می‌کنم

یک ماه پیش در مسابقات شمشیربازی قهرمانی جهان مصر بود که نام اعظم بختی سر زبان‌ها افتاد؛ جایی که با عملکرد غیرمنتظره‌اش، همه را متعجب کرد. عضو تیم ملی اسلحه اپه با پشت سر گذاشتن حریفانی صاحبنام- که یکی از آنها نفر پنجم دنیا بود- به جدول اصلی این مسابقات(قرار گرفتن در جمع ۶۴ نفر اول) راه پیدا کرد.
کد خبر: ۱۳۷۷۴۷۶
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش

دختر شمشیرباز اصفهانی به‌تازگی اما توانسته دست به کار مهم‌تری بزند. خبر مربوط به مدال‌آوری او در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی قونیه است.

مدالی که اولین عنوان بین‌المللی زنان شمشیرباز ایرانی در رده بزرگسالان به حساب می‌آید.

سهم بختی از این بازی‌ها یک مدال برنز مشترک با نماینده قرقیزستان بود که ارزش زیادی برای اهالی این رشته داشت.

اعظم همچنین در رقابت‌های تیمی نیز درخشش خوبی داشت و توانست یک مدال نقره هم کسب کند. گفت‌وگوی او را با جام‌جم از نظر می‌گذرانید.

از اولین تجربه حضورتان در بازی‌های کشورهای اسلامی بگویید. فکرش را می‌کردید این‌قدر خوب ظاهر شوید؟

من شناختی از بازی‌های کشورهای اسلامی نداشتم. فقط در این حد شنیده بودم که چون فقط نماینده‌های کشور‌های مسلمان در این بازی‌ها حضور دارند، خیلی سطح رقابت در آن بالا نیست. برای همین پیش‌بینی می‌کردم که بتوانم مدال بگیرم. اما وقتی مسابقات شروع شد، دیدم اصلا این‌طور نیست و رقابت خیلی تنگاتنگ است. طوری که برد و باخت هر بازی مشخص نبود. کشورهایی مثل قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان که در شمشیربازی مطرح هستند با بهترین نفرات خود در بازی‌ها شرکت کرده بودند. ترکیه هم به عنوان میزبان مطرح‌ترین نفراتش را به بازی‌ها معرفی کرده بود. در مرحله نیمه‌نهایی با نماینده ترکیه روبه‌رو شدم و مبارزه سختی داشتم؛ هرچند تمام تلاشم را کردم بازی پایاپایی به نمایش بگذارم اما چون او قدرت بدنی بالاتری نسبت به من داشت باعث شد در ثانیه‌های پایانی نتیجه را ۱۳بر۱۱ واگذار کنم. با همه اینها، خوشحالم که در رویدادی با این سطح، اولین مدال تاریخ شمشیربازی زنان ایران را گرفتم.

پس این‌طور که شما می‌گویید بازی‌های کشورهای اسلامی یک تورنمنت معمولی نبود.

بله، بدون هیچ اغراقی می‌گویم حداقل در مورد رشته شمشیربازی این‌طور نبود. چه در رقابت‌های مردان و چه زنان سطح مسابقات بالا بود. ترکیه الان خودش را یک کشور اروپایی می‌داند و دارد همسطح اروپا حرکت می‌کند. تیم سابر مردان آنها چند وقت پیش سوم اروپا شدند. آنها با همان ترکیب در این مسابقات شرکت کردند. یا رنکینگ یک اسلحه سابر زنان جهان از کشور آذربایجان در این بازی‌ها شرکت کرد.

اهالی شمشیربازی می‌گویند اگر قدری تجربه شما و هم تیمی‌هایتان بیشتر بود قطعا می‌توانستید در فینال تیمی به مدال طلا هم برسید؟

درست می‌گویند.ما در فینال با اختلاف ۳۹بر۴۵ به ترکیه باختیم. این بازی‌ها نشان داد ما چیزی از حریفانمان کم نداریم. ما فقط نیازمند توجه و امکانات بیشتر از سوی مسئولان هستیم. با همین سخت‌افزار محدودی که داشتیم توانستیم یک عملکرد خوب از خودمان ارائه بدهیم. دختران شمشیربازی ایران در مقایسه با حریفان آسیایی خود واقعا عقب هستند. حریفان ما مدام در اردوهای خارجی و تورنمنت‌های برون‌مرزی هستند اما متاسفانه ما این شرایط را نداریم. به شخصه معتقدم به این دلیل توانستم در رقابت‌های جهانی مصر به جدول اصلی راه پیدا کنم و الان هم این نتیجه را بگیرم که فدراسیون شمشیربازی و کادر فنی در این چند ماه اخیر، اردوها را پشت سر و هدفمند برگزار کرد. من در مسابقات مصر قول داده بودم اگر برنامه‌ریزی‌ها و تمرینات تا قونیه ادامه داشته باشد حتما آنجا مدال می‌گیریم که همین شد. دلیل این‌که من امروز اولین مدال تاریخ شمشیربازی زنان را گرفتم این بود که در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کردم. این مسابقات تجربه خیلی بزرگی برایم بود. ورزشکار تا میدان نبیند و با سبک مبارزه حریفان آشنا نشود، به تجربه نمی‌رسد. با تمام استرس و فشاری که مسابقات جهانی داشت، توانستم رنک پنج جهان را شکست بدهم.

از عملکرد کادر فنی تیم ملی اپه راضی هستید؟

بله، خیلی زیاد. به نظر من سهم عمده‌ای از نتیجه‌ای که ما امروز گرفتیم به خاطر دانش آقای صداقتی سرمربی تیم است. ایشان خودشان بازیکن اسبق تیم ملی اپه مردان هستند و افتخارات زیادی دارند.

هدف بعدی تان چییست؟

هدف بعدی، حضور در بازی‌های آسیایی است. این بازی‌ها قرار بود امسال برگزار شود که لغو شد. دختران اپه جایی در ترکیب این تیم نداشتند. امیدوارم با این موفقیتی که به دست آوردیم بتوانیم در موعد جدید برگزاری این بازی‌ها به لیست کاروان اضافه شویم. ما شایستگی حضور موفق در چنین رویدادی را داریم، حتی کسب سهمیه بازی‌های المپیک را.

و حرف آخرتان...

مدالم را به همه ملت ایران به‌خصوص زنان سرزمینم تقدیم می‌کنم.

تاریخ‌سازی با دختران اپه

شمشیربازی از آن دسته رشته‌هایی است که در بخش بانوان، چندین سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شروع به فعالیت مجدد کرد.

تقریبا نزدیک به دو دهه است که از فعالیت رسمی این زنان در میادین بین‌المللی می‌گذرد و آنها تا کنون موفق به کسب دو مدال برنز تیمی و انفرادی در رقابت‌های رده سنی جوانان و امیدها شده بودند که البته این افتخارات هم مربوط به تیم ملی اسلحه اپه بود.

حالا اما با رونمایی چهره نوظهور این رشته، اعظم بختی، نه تنها اپه اییست‌ها بلکه شمشمیربازی زنان ایران در مجموع سه اسلحه (سابر، اپه و فلوره) در رده سنی بزرگسالان به مدال رسیده است.

اعظم بختی، مهساسادات پوررحمتی و پریا ماهررخ، نماینده تیم ملی شمشیربازی اسلحه اپه زنان ایران دربازی‌های همبستگی کشورهای مسلمان بودند که به ترتیب در بخش انفرادی مسابقات به عناوین سوم، هفتم و دوازدهمی رسیدند و در بخش رقابت‌های تیمی نتایج را کسب کردند.
​​​​​​​
مرحله یک‌چهارم نهایی: ایران ۴۵ - عربستان ۲۴
مرحله نیمه نهایی: ایران۴۵ - سنگال ۲۳
مرحله فینال: ایران ۳۹ - ترکیه ۴۵

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها