آیا در مورد خطرات و حوادث مرتبط با عدم رعایت دستورالعمل و ایمنی استفاده از مینی فرز اطلاعاتی دارید؟ در این گزارش با رعایت ایمنی، آماده سازی و کار با مینی فرز آشنا خواهیم شد.
آیا در مورد خطرات و حوادث مرتبط با عدم رعایت دستورالعمل و ایمنی استفاده از مینی فرز اطلاعاتی دارید؟ در این گزارش با رعایت ایمنی، آماده سازی و کار با مینی فرز آشنا خواهیم شد.
کد خبر: ۱۳۷۷۴۳۴

اگر در مشاغل صنعتی مشغول به کار هستید حتما با مینی فرز آشنایی دارید و یا در کار خود از آن استفاده می کنید. اگر قصد دارید با مینی فرز کار کنید و خود را از حوادث و اتفاقات ناگوار در کار با مینی فرز یا حتی سنگ فرز دور نگه دارید، در این گزارش همراه ما باشید تا این موارد را بررسی کنیم.

موارد ایمنی که در زمان خرید مینی فرز باید توجه کنیم

مینی فرزها در دو مدل دسته بلند و کوتاه در بازار موجود هستند که بنا به نوع کاری که انجام میدهیم می توان هریک از آنها را خریداری نمود.

اگر برای استفاده در داخل منزل و کارهای عمومی نیاز قصد خرید مینی فرز را دارید بهتر است از بین مینی فرز های دسته بلند بروید و مینی فرز دسته بلند خریداری نمایید.

این نوع مینی فرزها مانند سنگ فرز دارای دسته بلندی هستند که راحت تر در داخل دو دست قرار میگیرند و تسلط بیشتری را در زمان استفاده بهمراه دارند. در عین حال اگر مدت زمان طولانی با مینی فرز کار میکنید بهتر است از مینی فرزهای کوتاه استفاده نمایید چون سبک تر و کم حجم تر هستند و در زمان کار طولانی کاربر را کمتر خسته می کنند.

اگر برای کار عمومی و کاربردهای مختلف مینی فرز تهیه می کنید بهتر است از بین مینی فرزهای دیمردار انتخاب کنید که امکان تنظیم سرعت را برای کاربردهای مختلف برای شما فراهم می کند. دیمر تنظیم سرعت در مینی فرزهای دسته بلند این امکان را بوجود می آورد که بتوان حتی برای سنباده زنی یا پولیش کاری هم از مینی فرز استفاده کنیم.

در زمان خرید به دسته جانبی مینی فرز دقت کنید که دسته جانبی ضد لرزش داشته باشد که در زمان کار لرزش ایجاد شده را به دست و بدن شما انتقال ندهد. البته توجه کنید که برخی از شرکت ها مدعی تولید دسته های ضد لرزش هستند که به هیچ عنوان کارایی لازم را ندارد اما برخی برندهای معتبر این قابلیت را به خوبی در محصولاتشان قرار داده اند.

کلید روشن و خاموش مینی فرز را دقت کنید که کلید بزرگ و ارگونومیکی باشد که در زمان وقوع حادثه براحتی بتوان مینی فرز را خاموش کرد و یا در زمان کار امکان روشن و خاموش کردن راحت را داشته باشد.

راهنمای استفاده و نگهداری از مینی فرز

 در برخی از برندهای معتبر جهانی مانند مینی فرز متابو یا مینی فرز بوش یک کلاچ ایمنی در دستگاه تعبیه شده که در زمان گیرکردن صفحه مینی فرز در داخل قطعه کار، دستگاه به طور خودکار از حرکت می ایستد و تا آزاد شدن صفحه به کار خود ادامه نمی دهد. مینی فرز هایی که دارای کلاچ ایمنی هستند می توانند از سلامتی و ایمنی شما محافظت کنند. البته در این مورد هم برخی از برندهای چینی ادعای داشتن کلاچ ایمنی را دارند ولی باید توجه کنید که نمی توانید به این کلاچ ایمنی اعتماد کنید.

راه اندازی اولیه و استفاده از مینی فرز

پس از انتخاب و خرید مینی فرز مورد نظر خود اولین کاری که باید انجام دهید این است که گارد محافظ یا محافظ صفحه را روی مینی فرز نصب کنید چون اکثر شرکت های تولید کننده برای اینکه حجم بسته بندی کاهش پیدا کند گارد محافظ و دسته جانبی را به صورت جدا در داخل جعبه قرار میدهند. لطفا توجه داشته باشید که به هیچ عنوان هیچگاه بدون گارد محافظ صفحه با مینی فرز یا سنگ فرز کار نکنید. گارد محافظ از پرتاب شدن تکه های صفحه سنگ در زمان قلاب کردن و شکستن صفحه جلوگیری می کند و اجازه برخورد قطعات صفحه را با بدن و صورت شما نمی دهد.

اولین وظیفه گارد محافظ، هدایت پلیسه و جرقه مینی فرز است که به سمت خارج از بدن و دست کاربر منتقل شود و آتش جرقه ها به سمت کاربر پاشیده نشود. ولی همین گارد محافظ در زمان شکستن صفحه سنگ نیز از شما محافظت می کند. در برخی از مینی فرز های با کیفیت برند های معتبر تنظیم گارد محافظ صفحه بدون نیاز به ابزار انجام میشود و توسط یک اهرم امکان تنظیم محافظ صفحه در جهات مختلف امکان پذیر است. در برخی از مینی فرز های ارزان قیمت، تنظیم محافظ صفحه بوسیله آچار آلن یا پیچ گوشتی انجام می شود که تفاوت چندانی در کارکرد آن نداشته و فقط راحتی استفاده را دربر خواهد داشت.

پس از نصب گارد محافظ صفحه باید دسته جانبی مینی فرز را متصل نمایید که در مینی فرز ها امکان اتصال به دو طرف دستگاه وجود دارد و در سنگ فرز ها می توان دسته جانبی را در دو طرف و همچنین در بالای دستگاه نیز نصب کرد که برای سنگ زنی و ساب گزینه مناسبی است.

راهنمای استفاده و نگهداری از مینی فرز

توجه داشته باشید که اتصال دسته جانبی در سمت راست مینی فرز به برای استفاده چپ دست ها است که بتوانند براحتی ابزار را با تسلط کامل در دست نگه دارند ولی نکته قابل توجه این است که اگر دسته جانبی در سمت مخالف مینی فرز بسته شود آتش جرقه به سمت کاربر خواهد آمد که در زمان استفاده باید به این نکته توجه لازم را داشته باشید.

پس از نصب دسته جانبی و گارد محافظ نوبت بستن صفحه سنگ روی مینی فرز است. برای بستن صفحه به چند مرحله باید دقت نمایید. ابتدا اینکه بر روی شفت یا همان اسپیندل مینی فرز و سنگ فرز دو مهره زیر و مهره رو قرار دارد که صفحه در بین این دو مهره بسته میشود. ابتدا مهره ی روی شفت را باز کنید، صفحه را روی مهره زیر قرار دهید و مهره رو را ببندید. پس از بستن مهره رو باید قفل اسپیندل که در روی گیربکس و پشت شفت قرار دارد را فشار داده تا شفت قفل شود تا بتوانید بوسیله آچار مهره رو را محکم نمایید.

در مرحله بستن صفحه دقت کنید که صفحه های سنگ فرز دارای دو ضخامت متفاوت هستند که صفحات برش و صفحات ساب است. صفحاتی که دارای ضخامت بالا و به اصطلاح دارای ضخامت 6 میلی متر هستند، طرفی از مهره رو را بر روی صفحه قرار دهید که دارای یک برآمدگی است و بعد صفحه را محکم کنید. برای صفحه هایی که دارای ضخامت کمتری هستند مانند صفحه استیل بر یا صفحه برش آهن که ضخامت های 1 تا 3 میلی متر دارند باید از طرف صاف و مسطح مهره رو استفاده کنید و طرف مسطح مهره را روی صفحه قرار داده و بوسیله آچار محکم کنید. به این نکته توجه کنید!

راهنمای استفاده و نگهداری از مینی فرز

استفاده از تجهیزات ایمنی فردی در زمان استفاده از مینی فرز

پس از این مراحل می توانید مینی فرز را روشن نموده و از آن استفاده نمایید ولی قبل از آن به تجهیزات ایمنی فردی توجه کنید که حتما از دستکش چرمی ضخیم، عینک ایمنی استاندارد، لباس کار مناسب و شیلد صورت استفاده نمایید تا در زمان استفاده ایمنی فردی را رعایت کرده باشید. بحث ایمنی به همین جا ختم نمی شود و مبحث گسترده تری است اما در این مطلب صرفا مهمترین موارد در استفاده از مینی فرز بیان شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها