گفت‌وگو با حجت‌الاسلام مظفر سالاری درباره درس‌های عاشورا

ولایت‌مداری؛ بالاترین درس نهضت سیدالشهدا(ع)

حجت‌‏الاسلام مظفر سالاری متولد اسفند 1341 در شهر یزد است. برای بچه‏‌ها داستان، نمایشنامه، فیلمنامه، نقد و مقاله‏‌های آموزشی فراوانی نوشته و شاگردان زیادی هم تربیت کرده‌ است. کتاب‏ها و داستان‏های ایشان در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف ادبی برگزیده شده و از کتاب سال تا دیگر جوایز را در کارنامه فعالیت‌هایش دارد. با او به‌عنوان یک نویسنده موفق مذهبی درباره عاشورا و درس‌هایی که باید از این واقعه همیشه زنده تاریخ، گرفت صحبت کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۳۷۴۹۰۶
نویسنده شیما کرمی - روزنامه‌نگار

درس‌هایی که باید از عاشورا گرفت، چیست؟
به نظر من بالاترین درسی که از نهضت سیدالشهدا و عاشورا می‌توان گرفت، بحث ولایت‌مداری است. عاشورا نشان داد اگر مردم از امام خودشان پیروی نکنند و اهل ولایت نباشند، چه به سر امام‌شان خواهدآمد. یعنی دشمن او را محاصره می‌کند و در حالی که مردم او را یاری نمی‌کنند، با جمع کوچک پیروانش، ایشان را به شهادت می‌رسانند. این بحث خیلی مهمی است. همان‌طور که در قرآن کریم در آیه 59 سوره نساء این مسأله مطرح شده‌است. «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا ا.. وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکمْ» یا در جایی که خداوند به پیامبر می‌فرماید به تمام اهل کتاب بگو‌: «إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ‌ا... فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکمُ ا...» یعنی اگر واقعا شما خدا را دوست دارید، از من پیامبر پیروی کنید و خدا هم شما را دوست خواهدداشت. اهل کتاب در پاسخ به پیامبر می‌گفتند ما می‌دانیم شما پیامبر خدا هستید ولی ما از شما پیروی نمی‌کنیم؛ اما همین که خدا را دوست داریم، خدا کارهایمان را می‌پذیرد و همین برای ما کافی‌ است. در پاسخ به آنان گفته شد اگر شما واقعا خدا را دوست داشتید، از فرستاده او هم پیروی می‌کردید؛ چون چنین کاری را انجام نمی‌دهید، پس در ادعایتان صادق نیستید. اگر انسان فریب شیطان را نخورد و از حجت الهی پیروی کند، نتیجه‌اش این است که خداوند هم او را دوست خواهدداشت. طبق آیه 31 سوره آل‌عمران که خداوند می‌فرماید: «یغْفِرْ لَکمْ ذُنُوبَکمْ » یعنی خداوند لغزش‌ها و گناهان شخصی آنان را خواهد آمرزید. 
 آیا در حال حاضر و در جامعه امروزی هم با این مسأله مواجه هستیم؟ 
در حال حاضر هم، ما با این مسأله مواجه هستیم. چنین افرادی در کشور، تحت تاثیر القائات و تبلیغات دشمن قرار گرفته‌اند و به خیال خودشان، حساب خود را از ولایت جدا کرده‌اند. یعنی به این صورت می‌گویند ما خدا را قبول داریم و به ظاهر هم مسلمان هستیم اما اگر نماز نخواندیم یا روزه هم نگرفتیم، ایرادی ندارد! همین قدر برای ما کافی ا‌ست و خدا از ما می‌پذیرد. یعنی احکام دین را عمل نمی‌کنند و مسائل مربوط به حجاب و عفاف را اصلا رعایت نمی‌کنند اما انتظار دارند خداوند آنها را دوست داشته و بعد از زندگی این دنیا با آنها کنار بیاید. شرط رضایت خدا از انسان‌ها، پیروی از حجت‌های اوست. یعنی به تعبیری اگر انسان‌ها اهل ولایت باشند، هم در ادعای این‌که خداوند را دوست دارند صادق هستند و هم از پیامبران و امامان پیروی می‌کنند. اگر انسانی واقعا خداوند را دوست دارد و می‌خواهد او دستش را بگیرد، شرط این است که اهل ولایت باشد زیرا که رستگاری و سعادت او در دنیا و آخرت مستلزم همین امر است؛ پای خود را جای پای ائمه بگذارند؛ این اتفاق حتما باید رخ دهد تا بتوان به یک نفر گفت مسلمان. امیدوار هستیم این حادثه تلخی که در عاشورا اتفاق افتاد و نتیجه زیرپا گذاشتن ائمه ما است، در زمان حاضر اتفاق نیفتد. 
در حال حاضر خیلی‌ها منتظر ظهور امام زمان(عج) هستند و می‌پرسند چرا ایشان نمی‌آیند؟ علت این است که مردم آمادگی ندارند. در گذشته مردم با 98درصد رای مثبت، چه استقبالی کردند از نظام جمهوری اسلامی اما در تنگناهایی که اتفاق افتاد، بعضی‌ها خودشان را جدا و کار را در نیمه رها کردند؛ صبر نکردند پیروزی نهایی شکل بگیرد. 
درباره ظهور امام زمان(عج) هم ترس این موضوع که دوباره همین قضایا اتفاق بیفتد، وجود دارد. زمانی که امام زمان(عج) بیایند و عده‌ای دور بایستند و تماشا بکنند که حضرت تنها با همین 313 نفر چه می‌کند، این نمی‌شود. حتما باید مردم به یک رشدی برسند که ولایت‌مدار باشند و آقا که آمدند از ایشان پیروی کنند. 
مانند یهودی‌ها نباشیم که اخبار مربوط به پیامبر آخرالزمان را شنیده‌بودند و می‌دانستند ایشان در مدینه ساکن می‌شوند، بنابراین قبایل خود را در اطراف مدینه ساختند؛ منتظر بودند زمانی که پیامبر می‌آید از ایشان پیروی کنند؛ به مردمی که ساکنان اصلی مدینه بودند هشدار می‌دادند زمانی که پیامبر بیاید، ما از او پیروی و شما را از مدینه اخراج می‌کنیم. اما عملا زمانی که پیامبر به مدینه هجرت کردند، یهودیان به جای پیروی از پیامبر (ص) تنها به خاطر مسائل نژادپرستانه، از ایشان پیروی نکردند. یهودیان از فرزندان اسحاق پسر حضرت ابراهیم و از قوم بنی‌اسراعیل بودند اما پیامبر از فرزندان برادر اسحاق یعنی حضرت اسماعیل بودند. در نهایت کسانی که بت‌پرست بودند از پیامبر پیروی کردند اما یهودی‌ها با پیامبر جنگیدند. امیدوارم که تمام این نکات برای ما درس عبرت باشد و سعی کنیم که مسلمان واقعی باشیم. عزاداری برای امام‌حسین(ع)، پیاده‌روی اربعین و ... تماما مقدمه‌ای هستند که ما از سربازان سیدالشهدا باشیم. وقتی «لبیک یا حسین» می‌گوییم یعنی آقاجان ما از یادگار شما که امام زمان(عج) است، تا پای جان پیروی می‌کنیم. 
 یک نویسنده چه هدفی را در الگوی تربیتی و اخلاقی افراد دنبال می‌کند؟
من به عنوان یک نویسنده تمام سعی و تلاشم این است که بگویم، بالاترین نقطه قوت برای ما، پیروی از حجج الهی است. پیروی از کسانی که خداوند آنها را امام و پیشوای ما قرار داده‌است؛ چون آنها معصومند و از خطاهای انسانی دور هستند؛ بنابراین هر کاری انجام یا هر فرمانی بدهند، به سمت و سوی سعادت انسان و رستگاری اشاره دارد. از تمام مسائلی که در مقابل حجت‌های الهی قرار می‌گیرد، پرهیز کنیم زیرا به نوعی نافرمانی ا‌ست. در حال حاضر علت بیشتر اختلاف‌ها، نپذیرفتن ولایت اهل بیت (ع) و فراموش کردن سفارش پیامبر(ص) در روز غدیر خم است. پیامبر در روز غدیر خم سفارش کردند اگر به قرآن و اهل بیت متمسک باشید، هرگز گمراه نخواهیدشد. علت تمام مشکلات در کشورهای مسلمان، نپذیرفتن رهبران الهی و واقعی است.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها