آنچه باید درباره نرم افزار NGL و رشد آن بدانید

تب و تاب جدید پیام ناشناس

به نظر می‌رسد هر چند سال یکبار، یک پلتفرم پیام‌رسان ناشناس جدید وارد بازار می‌شود و به سرعت پایگاه هواداران، سرمایه‌گذاری‌ها و توجه رسانه‌ها را به دست می‌آورد. سپس افول می‌کند و کم‌کم از بین می‌رود. معمولا علت ترکیبی از قلدری، آزار و اذیت بدون محدودیت یا اطلاعات نادرست است که در این پلتفرم‌ها شکوفا می‌شود. با این حال برنامه‌های جدید از این نوع همچنان در راه است. یکی از جدیدترین محصولات NGL است که از کاربران دعوت می‌کند تا سوالات و نظرات ناشناس را از طرفداران خود در اینستاگرام، توییتر، فیسبوک یا جاهای دیگر درخواست کنند. وبسایت اپلیکیشن توضیح می‌دهد که NGL به معنای دروغ نمی‌گوید است.
کد خبر: ۱۳۷۴۷۵۸
نویسنده مهدی خانقلی - خبرنگار

به گفته Sensor Tower، یک شرکت تجزیه و تحلیل اپلیکیشن، در ماه ژوئن و نیمه اول جولای، NGL حدود 3.2میلیون بار در ایالات متحده دانلود شده‌است و این دهمین برنامه با بیشترین دانلود در فروشگاه‌های اپل و گوگل‌پلی در ماه ژوئن بوده‌ است.
شری ترکل، پروفسور M.I.T که بر رابطه مردم با فناوری کار می‌کند، می‌گوید: میل به ناشناس‌ماندن و بودن همیشه وجود داشته‌است. 
تمایل به ناشناس‌ماندن هرگز فقط به خاطر خود ناشناس‌ماندن نبوده‌است. از این گذشته، در بسیاری از موارد، وعده ناشناس ماندن چندان معتبر نیست و مثلا کشیش اغلب می‌داند اعتراف‌کننده کیست و اپلیکیشن‌هایی که اسرار را جمع‌آوری و توزیع می‌کنند به طور همزمان داده‌های خصوصی کاربران خود را جمع‌آوری می‌کنند. 
در واقع، NGL که در ماه نوامبر آغاز به کار کرده‌است حتی فراتر رفته و به کاربران در مورد پاسخ‌دهندگان خود با قیمت 9.99 دلار در هفته نکاتی ارائه می‌دهد.
پروفسور ترکل گفت: «ناشناس‌بودن راهی است برای باز کردن دری به روی احساس و فضایی محدود بین قلمروها که در آن می‌توانید چیزی را درست بیان کنید یا چیزی را درست بگویید که در بقیه عمرتان نمی‌توانید انجام دهید.»
هارولد دیوید، 34 ساله، مدیر یک شرکت تناسب اندام در نیویورک، اخیراً NGL را امتحان کرده‌است. او گفت: «این جالب است که ببینیم مردم وقتی ناشناس هستند چه می‌گویند. چه کسی دوست ندارد افکار پنهانی کسی را در مورد آنها بداند؟»
او گفت چند نفر از دوستان خود را دیده‌است که از این برنامه استفاده می‌کنند و انتظار دارد نظرات بیشتر یا زشت‌تر ارائه شود. اما، او گفت در واقع سیل گرمی از پاسخ‌ها در مورد تجربیات مردم با من بود، بنابراین شگفتی بسیار خوبی بود.
تجربه هاراس شرلی، 26 ساله، یک افسر منابع مدرسه در ایندیاناپولیس‌چندان مثبت نبود. آقای شرلی پس از ارسال پیوندی به NGL در فیسبوک و اینستاگرام حدود ده‌ها پاسخ دریافت کرد. او گفت: «تصور کردم که سؤالات بیشتری در مورد من وجود خواهد داشت و می‌توانم بینشی در مورد نحوه پرسیدن آن سؤالات به درستی ارائه دهم. در عوض، او گفت، بیشتر سؤالات سطحی بودند و می‌پرسیدند رنگ مورد علاقه‌اش چیست یا آخرین چیزی که خورده‌ است.»
او جذابیت اپلیکیشن را درک می‌کند. «این برنامه‌ها به شما این ایده را می‌دهند که مردم به شخصیت شما علاقه دارند و می‌خواهند درباره شما بیشتر بدانند. اما این واقعاً برای بچه‌های دبیرستانی و دبیرستانی مناسب است.»
به همان سرعتی که دانلود این برنامه افزایش یافت، با انتقاداتی مواجه شد.
پلتفرم‌های پیام‌رسان ناشناس مانند ASKfm، Yik Yak، Yolo و LMK مدت‌هاست برای مهار قلدری، آزار و اذیت و تهدید به خشونت تلاش کرده‌اند. 
پیام‌های مربوط به Yik Yak باعث شد چندین مدرسه در پاسخ به تهدیدات بمب‌گذاری و تیراندازی دانش‌آموزان را تخلیه کنند. اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ناشناس، توسط مادر نوجوانی که خودکشی کرده‌است مورد شکایت قرار گرفته‌اند. این برنامه‌ها در اسنپ چت ادغام شده‌اند، شرکت مادرش، اسنپ، ابتدا متهم در این دعوا بود، اما دیگر چنین نیست.
Secret، یکی دیگر از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ناشناس، در سال 2015 با وجود سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های بزرگ تعطیل شد. دیوید بیتو، یکی از بنیانگذاران آن، در یک پست مدیوم که بسته شدن این شرکت را اعلام کرد، نوشت ناشناس ماندن « شمشیر دو لبه» است.
میچ پرینشتاین، مدیر ارشد علمی انجمن روان‌شناسی آمریکا می‌گوید در اینترنت، مردم تصور می‌کنند نظرات چند نفر نشان‌دهنده بخش بزرگی از جمعیت است. ناشناس بودن، این را بدتر می‌کند. نتیجه این است که اگر کسی نظری ناشناس بگذارد که بگوید مدل موی شما زشت است، برای مثال، شما شروع به فکر می‌کنید که همه فکر می‌کنند مدل موی شما زشت است.
وب‌سایت NGL می‌گوید دستورالعمل‌های انجمن آن «به‌زودی ارائه می‌شود» و این برنامه از «هوش مصنوعی کلاس جهانی» استفاده می‌کند تا محتوای نامناسب را تعدیل کند. 
پاملا راتلج، مدیر مرکز تحقیقات روان‌شناسی رسانه می‌گوید: «اگر کسی مرتکب توهین‌های نژادی یا هر چیز دیگری شود که بتواند هوش مصنوعی را پشت سر بگذارد، می‌توانید او را مسدود کنید. اما ترسیم مرزها در اطراف نظراتی که طرز فکر شما را در مورد خودتان تضعیف می‌کنند، دشوار است.»
زمانی که رجی باریل، موسیقیدان 28ساله در لس آنجلس پیوند NGL را برای 12هزار دنبال کننده خود در اینستاگرام منتشر کرد، انتظار داشت در مورد حرفه خود سوال شود. او گفت: «خیلی اشتباه کردم. از 130 پاسخی که او دریافت کرد، نفرت بیشتر به چشم می‌آمد.»
او در یک مصاحبه تلفنی چند کامنت را با صدای بلند خواند.مثلا این که تو می‌توانی خیلی موفق باشی، اما طرز فکرت افتضاح است، تو موفق نخواهی‌شد. من مطمئن نیستم رجی 2015 رجی 2022 را دوست داشته باشد. او از این مسأله شگفت‌زده شد. او گفت: «من عاشق شوخی کردن هستم اما ناامنی زیادی در متن‌ها حس کردم.»
در بررسی‌های آنلاین، کاربران NGL گفته‌اند این برنامه سؤالات و نظرات جعلی را به آنها ارائه می‌کند، پدیده‌ای که نشریات متمرکز بر فناوری از جمله TechCrunch می‌گویند آنها با آزمایش‌های خود آن را تکرار کرده‌اند. مشخص نیست آیا این پاسخ‌ها توسط برنامه یا ربات‌ها ایجاد می‌شوند.
جانی جی. لوید، 32 ساله، نمایشنامه نویسی که در نیویورک زندگی می‌کند، NGL را به عنوان راهی برای افزایش تعامل در اینستاگرام خود قبل از اکران نمایشنامه جدیدش دانلود کرد. در سه باری که از آن استفاده کرد، متوجه موارد ارسالی عجیب و غریب شد. برای مثال این که «اخیرا به چه دختری پیام دادی؟» پیام دیگر رمزآلودتر بود. آقای لوید گفت: «می‌دانی چه کار کردی؟»
فکر می‌کنم NGL به سرنوشت سایر برنامه‌هایی که به همان سرعتی که ظاهر شدند ناپدید می‌شوند، دچار خواهد شد. مدتی بعد دیگر کسی از این نرم‌افزار صحبت نخواهد کرد.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها