رضا رویگری در آیین رونمایی از مستند «تماشاگر بهار»:

شوخی با «مختارنامه» را دوست ندارم

آیین رونمایی از مستند «تماشاگر بهار»؛ پرتره‌ای در مورد رضا رویگری همراه با آیین پاسداشت او در حضور محسن برمهانی، معاون سیما در سالن مذاکرات مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد. از جمله دیگر حاضران در این نشست محسن یزدی، مدیر شبکه مستند، ابوالفضل توکلی، کارگردان و ابوالفضل محمدباقر تهیه‌کننده تماشاگر بهار بودند. در این مراسم این مستند ۵۰دقیقه‌ای پخش شد و بعد از مراسم فرصتی پیش آمد و با رضا رویگری مصاحبه اختصاصی تهیه کردیم.
کد خبر: ۱۳۷۴۶۶۰
نویسنده نرگس کیانی - گروه رسانه
به گزارش جام جم آنلاین، رضا رویگری در حاشیه این نشست در گفت‌وگویی اختصاصی با جام‌جم در پاسخ به این سؤال که با توجه به این که چند گروه دیگر هم متقاضی ساخت مستند در مورد زندگی هنری او بودند، چه شد که به گروه تولیدی از سوی شبکه مستند اجازه این کار را داد، می‌گوید: «بله، گروه‌های دیگری هم بودند، اما تلویزیون و هرکدام از شبکه‌هایش، خانه من هستند. آن هنگام که من به تلویزیون می‌آمدم جلوی درش یک زنجیر بود و وقتی می‌خواستند آدرس بدهند از اصطلاح «دم زنجیر» استفاده می‌کردند، آن زنجیر بعدتر تبدیل به کانکس شد و الان که دم و دستگاهی برای خودش به هم زده است و گیت و... دارد. من از آن‌موقع که ورود به سازمان صداوسیما از روی زنجیر بود به اینجا رفت و آمد می‌کردم، پس خانه‌ام است و طبیعتا به کسی که از خانه‌ام چیزی از من بخواهد، نه نمی‌گویم. از طرف دیگر، شبکه مستند، شبکه‌ای است که می‌توان به آن اعتماد کرد و می‌دانستم سازندگان این مستند از طرف این شبکه آمده‌اند و به‌دنبال حواشی و خبر‌های زرد و این‌گونه چیز‌ها نیستند و واقعا قصد ساخت اثری ماندگار دارند.»

او درخصوص نظرش نسبت به حاصل کار می‌افزاید: «نمی‌دانم می‌دانید یا نه، اما فقط اسم فیلم‌ها و تئاتر‌های من چند صفحه است و هیچ‌کس در این مملکت حتی زنده‌یاد مشایخی به اندازه من تئاتر کار نکرده و خیلی از کار‌های من هنوز دیده نشده است. در این مستند هم نصف چیز‌هایی که باید گفته می‌شد، نشد، مثل برنامه «خندوانه» که دعوتم کردند، اما نصف بیشترش را حذف کردند.»

از شوخی با «مختارنامه» خوشم نمی‌آید

رویگری در جواب این‌که مطابق آنچه در خبر‌ها آمده بود در پی حضورش در پشت صحنه سریال «سلمان فارسی» داوود میرباقری، چه گذشت و آیا احتمال این‌که او را در این سریال ببینیم هست یا خیر، ادامه می‌دهد: «من دو روز در پشت صحنه مهمانش بودم و در حال ساخت قسمتی بودند که کشتی و این‌ها درش بود، اما منتظرم تا داوود میرباقری صدایم بزند و من تا سر صحنه «سلمان فارسی» بدوم. امیدوارم این اتفاق یک‌بار دیگر بیفتد و من مقابل دوربین این کارگردان استثنایی حاضر شوم.» او در جواب این که سکانس تقابل کیان ایرانی با شمر یکی از صحنه‌های به یادماندنی «مختارنامه» است که این روز‌ها بار دیگر در حال بازپخش است و او گمان می‌کند آن صحنه شامل چه ویژگی‌هایی بوده که ماندگار شده است، این‌طور می‌گوید: «به‌هر‌حال مردم ما یک عمر یاحسین گفته‌اند و حسین یارشان بوده است و این که در این صحنه یک ایرانی، شمر را می‌کشد احتمالا در تهییج احساسات ایرانیان علاقه‌مند به امام حسین (ع) موثر است.» رویگری ادامه می‌دهد: «خاطرم هست در مختارنامه یک‌بار نزدیک بود چشمم آسیب جدی ببیند، یک‌بار شمشیر در پایم فرو رفت و یک بار اسب به کانال پرتابم کرد، اما همه این‌ها ارزش داشت و مردم با استقبالی که از مختارنامه کردند و با اقبالی که نسبت به آن نشان دادند خستگی‌مان را در کردند.» او در جواب این که نظرش در مورد شوخی‌هایی که در فضای مجازی با بازپخش‌های مختارنامه می‌شود چیست، گفت: «خوشبختانه من این شوخی‌ها را ندیدم، یک موردش را دیدم که اصلا هم از آن خوشم نیامد و به نظرم درست نیست با اثری که این میزان برایش زحمت کشیده شده است چنین شوخی‌هایی شود.» رویگری ادامه داد: «می‌خواهم بگویم صاحب اصلی این کار امام حسین (ع) است و امیدوارم نظری به این کشور و مردمش که همواره دوستدارش بودند، بکند و نگاهی هم به ما بیندازد. به قول آقای ضرغامی که هر بار مرا می‌دید، می‌گفت امیدوارم این آهنگ؛ «ایران ایران ایران» یا «ا... ا...» ذخیره آخرتت باشد، من هم امیدوارم این سریال ذخیره آخرت سازندگانش و هر کسی که در آن دست داشته است و از جمله من باشد. آرزوی من سرفرازی و پرافتخار بودن کشورم و شادی و سلامت مردمم است و امیدوارم خداوند نظری هم به خودم کند و سلامتم بازگردد.» او در پاسخ به آخرین سؤال که با توجه به درخواست‌های مکررش برای بازگشت به دنیای تصویر، آیا پیشنهاد تازه‌ای هم داشته است یا خیر، توضیح می‌دهد: «بله، اما کارها، کار‌هایی نبودند که برایشان بدوم یا دلم برایشان بتپد. من نباید کاری انجام دهم که خاطره کیان ایرانی را خراب کنم.»

رویگری؛ ستاره قلب همه

از جمله نکات جالب توجه در نشست رونمایی از مستند پرتره تماشاگر بهار با محوریت شخصیت و زندگی هنری رضا رویگری، حاصل کار شبکه مستند بود. در ضمن محسن برمهانی، معاون سیما از محسن یزدی، مدیر شبکه مستند برای ساخت مستند‌های پرتره در مورد شخصیت‌ها و چهره‌های ارزشمندی که ما بر شانه‌هایشان ایستاده‌ایم، سپاسگزاری کرد.

محسن برمهانی در این مورد چنین گفت: «باعث افتخارم است که کنار ستاره سینمای ایران نشسته‌ام و ستاره امروز قلبم را در کنار دارم. رضا رویگری را همه دوست داریم. متشکرم از ابوالفضل توکلی و ابوالفضل محمدباقر برای ساخت این مستند و ممنونم از مدیریت شبکه مستند که به ساخت مستند‌های پرتره اهتمام می‌ورزند تا ما فراموش نکنیم که روی دوش چه کسانی هستیم. مایه شرمندگی دست‌اندرکاران است اگر به رضا رویگری بی‌توجهی می‌شود و مایه سرافکندگی مسئولان است اگر اتفاق ناخوشایندی برای او رخ دهد. می‌خواستم فارغ از این حواشی به منزل‌تان بیایم و برای خودم یادآوری کنم که همچنان شاگرد شما هستم و ممنون قدم‌هایی هستیم که برای فرهنگ و هنر این مملکت برداشته‌اید. سایه‌تان بالای سر هنر این مملکت باشد و ما دوست داریم شما را همچنان بشاش ببینیم و ان‌شاءا... بهبود، سریع‌تر حاصل شود و بدانید ما قدردان شما هستیم.» از جمله دیگر سخنرانان این مراسم ابوالفضل توکلی، کارگردان کار بود. او گفت: «خاطرم هست زمانی که برای ساخت تماشاگر بهار، خدمت رضا رویگری رسیدیم. گروه‌های دیگری هم متقاضی این کار بودند، اما ایشان ما را پذیرفتند. تلاش ما بازنمایی هنر رضا رویگری بدون حاشیه‌ها بود. ایشان بسیار طناز بوده و هستند و حافظه بسیار خوبی هم داشته و دارند که هر دو خصوصیت‌شان یاریگر ما بود و امیدواریم بتوانیم ساخت مستند‌های پرتره را با حمایت شبکه مستند ادامه دهیم.»

همچنین ابوالفضل محمدباقر نیز صحبت‌هایش را با تشکر از مدیر شبکه مستند آغاز کرد و افزود: «شبکه مستند، خانه ما مستندسازان بوده و همبستگی موجود در این شبکه برای ما بسیار ارزشمند است. شخصیت رضا رویگری، شخصیتی سه‌وجهی و شامل هنرنمایی ایشان در عرصه بازیگری، خوانندگی و نقاشی است و ما تلاش کردیم به هر سه وجه شخصیت او بپردازیم.»

پایان بخش این مراسم، امضای پوستر مستند تماشاگر بهار توسط حاضران و تجلیل از رضا رویگری بود.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها