به بهانه آغاز به کار رادیو محرم، یکی از پرشنونده‌ترین رادیوهای فصلی

ندای محرم روی موج رادیو

امسال ششمین سالی است که محرم از طریق امواج رادیو به گوش عاشقان اباعبدا...(ع) می‌رسد. رادیو محرم از روز جمعه ۷مرداد ساعت ۱۸ مصادف با شب اول محرم کار خود را آغاز کرده است و به مدت یک ماه روی موج اف ام ردیف 95.5مگاهرتز پخش خواهد شد. رادیو سراسری محرم امسال با شعار «حسینیه‌ای به وسعت دل‌ها» علاوه بر رادیو از طریق رادیونما در تلویزیون و برنامه کاربردی ایران‌صدا قابل دسترسی است. رادیو محرم در سال‌های گذشته جزو پرشنونده‌ترین رادیوهای فصلی بوده است که همین اتفاق انگیزه دست‌اندرکارانش برای ارتقا و تنوع در تولید برنامه‌ها را چند برابر کرده است. مسعود کاویانی، مدیر رادیو معارف است که با حفظ سمت مدیریت رادیو محرم هم به عهده او گذاشته شده است.
کد خبر: ۱۳۷۴۶۴۷
نویسنده زینب زارع چهارمندان - روزنامه‌نگار

بازخوانی پیام‌های عاشورا
کاویانی در تشریح اهداف رادیو محرم گفت: از مهم‌ترین اهداف راهبردی این رادیو بازخوانی پیام‌ها، درس‌ها و عبرت‌های عاشورایی در قالب مراثی و نوحه‌خوانی، مهندسی الگوی صحیح عزاداری با رویکرد شور و شعور و حماسه و معرفت، تقویت و ترویج اشعار، مداحی‌ها، مراثی و روضه‌خوانی‌های فاخر و متقن، ترویج سبک‌ها و الگو‌های مداحی و مراثی معیار بر اساس رهنمود‌های بزرگان به‌ویژه رهبر معظم انقلاب و ترویج  مقتل‌خوانی و روضه‌خوانی از منابع متقن و معتبر شیعه است که امسال با اوج گرفتن مجدد بیماری کرونا این رادیو برای تحقق اهدافش و تبدیل خانه مومنین به حسینیه نهایت تلاش خود را انجام خواهد داد. 

فعالیت زیرنظر رادیو معارف 
«رادیو محرم زیرنظر رادیو معارف فعالیت خواهد کرد»، مدیر رادیو محرم با بیان این جمله اضافه کرد: رادیو محرم از ابتدای فعالیتش در رادیو معارف شکل گرفت و همکارانم در رادیو معارف عهده‌دار اداره رادیو محرم بوده و هستند. سال گذشته وقتی فعالیت رادیو محرم به پایان رسید و کار را به رادیو اربعین تحویل دادیم در کمتر از یک ماه جلسات شورای سیاست‌گذاری با موضوع رادیو محرم شکل گرفت و محاسن، معایب و راهکارهایی برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ‌ضعف این رادیو بررسی شد. این جلسات به فاصله سه‌ماه مانده به محرم به صورت هفتگی برگزار می‌شود که با تشکیل کارگروه‌های مختلف، اقدامات لازم برای تولید برنامه‌ها انجام می‌شود. 

تاکید بر مقتل‌خوانی
در ادامه او با اشاره به پخش برنامه‌ای با نام «اشک و مقتل» بیان کرد: امسال تاکید ویژه‌ای بر مقتل‌خوانی خواهیم داشت. اشک و مقتل، همراه با معرفی کوتاهی از دیگر مقاتل هر روز ساعت ۱۰و ساعت 21و30دقیقه توسط حجت الاسلام ضیایی ارائه خواهد شد. احکام ویژه محرم را هم هر روز پیش از اذان ظهر خواهیم داشت. از سویی دیگر برای معرفی و شناساندن پیرغلامان و کسانی که یک عمر در هیات‌ها، تکایا و مساجد زیر بیرق امام حسین(ع) عزاداری کردند،30برنامه مستند ۱۵دقیقه ای تهیه کردیم که در جدول پخش قرار گرفته است. 

پاسخگویی به شبهات و سوالات 
وی با اشاره به این نکته که طرح شبهات و سوالات در ایام محرم به‌ویژه در فضای مجازی بیشتر می‌شود، بیان کرد: شبهات در چهار بخش سیاسی، اعتقادی، تربیتی و اخلاقی طبقه‌بندی می‌شوند. امسال سعی کردیم به این شبهات توجه کنیم و پاسخگوی آنها باشیم. بر همین اساس برنامه‌ای تولید شده که مصطفی‌پور به شبهات اعتقادی، تراشیون به شبهات تربیتی، آیت‌ا... خاتمی به شبهات سیاسی و طباطبایی‌نژاد به شبهات اخلاقی پاسخ خواهند داد. 

توجه به مراسم ویژه محرم در همه نقاط کشور 
کاویانی در توضیح برنامه‌های رادیو محرم ادامه داد: رادیو محرم توجه ویژه‌ای به مداحی‌ها، مراسم و مقتل‌خوانی‌ها دارد و تقریبا  75درصد از محتوای این رادیو پخش مداحی‌ها و انعکاس مراسم‌ مختلف عزاداری خواهد بود. از آنجا که رادیو محرم رادیویی سراسری است به مراسم و مداحی و روضه‌خوانی، آداب ویژه شهرها و زبان و لهجه‌ها قومیت‌های کشور توجه ویژه خواهیم داشت و انعکاس خواهیم داد.  مدیر رادیو محرم اضافه کرد: توجه به محتوا هم موضوعی است که امسال در رادیو محرم توجه بیشتری به آن خواهیم داشت، چرا که بر اساس سفارش بزرگان عزاداری‌ها و برگزاری هر نوع مراسم برای امام حسین(ع) باید بر پایه معرفت‌شناسی و شناخت دقیق از عاشورا باشد. با توجه به این اصل بخش‌های مختلف کارشناسی برای مخاطب تدارک دیده شده است؛ از جمله برنامه‌ای با نام «امر به معروف در نهضت حسینی» شامل بیانات رهبرمعظم انقلاب که هر روز ساعت ۱۴و۲۴ پخش خواهد شد. سخنان بزرگانی مانند مرحوم علامه مصباح، آقا مجتبی تهرانی و امام حسین(ع) آیت‌ا... جوادی آملی در بخش‌های مختلفی پخش خواهد شد. 

پخش مداحی به زبان‌های مختلف
کاویانی در پاسخ به این پرسش که چه میزان بعد بین‌المللی برای رادیو سراسری محرم در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: سعی کرده‌ایم پخش مداحی‌ها با زبان عربی، پاکستانی، ترکی، هندی و اردو را در دستور کار قرار دهیم تا دامنه شنوندگان رادیو محرم از فارسی زبانان فراتر برود. مدیر رادیو محرم درباره این‌که تعامل مخاطب با رادیو محرم چگونه خواهد بود، تصریح کرد: مخاطبان با تماس از طریق سامانه ۱۶۲ و سامانه پیامک 30000162 می‌توانند ‌نظرات، پیشنهاد و انتقادات خود را به ما منتقل کنند. درضمن برنامه‌ای برای مداحی‌های درخواستی اختصاص داده شده است. به علاوه در طول محرم، پویش‌هایی در رادیو محرم راه‌اندازی خواهد شد که مخاطبان می‌توانند با آنها همراه شوند. با توجه به رسالتی که بر عهده ما گذاشته شده و با کمک انبیا درصددیم فضای کشور را در این ایام که متعلق به امام حسین علیه السلام و یارانشان است به‌خوبی پوشش بدهیم تا شاهد ارتقای جامعه از حیث معرفت‌افزایی و شعور حماسه حسینی باشیم.

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها