بختیاری از تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی زنجان خبر داد و گفت:با ساختارهای معمولی اداری نمی‌توان به نتیجه‌ی مطلوبی در جوانی جمعیت رسید.
بختیاری از تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی زنجان خبر داد و گفت:با ساختارهای معمولی اداری نمی‌توان به نتیجه‌ی مطلوبی در جوانی جمعیت رسید.
کد خبر: ۱۳۷۴۳۳۴
به گزارش جام جم آنلاین زنجان؛حسن بختیاری در اولین نشست مشاورین امور بانوان روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی قطب ۶ کشور که در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه برگزار شد، گفت: در کنار فرهنگ‌سازی، امکانات تسهیل‌کننده و افزایش مراکز درمان ناباروری نیز باید جدی گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به الزام ایجاد مراکز تخصصی درمان ناباروری سطوح دو و سه در استان‌ها طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تصریح کرد: آنچه که در قوانین و آئین‌نامه‌ها در خصوص تعداد مراکز درمان ناباروری آمده است، به حداقل‌ها اشاره دارد، ولی برای حصول نتیجه‌ی مطلوب، می‌توان فراتر از آن گام برداشت.

رئیس شورای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کلان‌منطقه۶ آمایشی کشور خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در جلسات کمیتۀ عمرانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان پیگیری می‌شود، راه‌اندازی مراکز درمان ناباروری سطح۲ در شهرستان‌های استان است.

وی ازدواج‌های دیرهنگام و غیرمتعارف را یک تهدید جدی برای جوانی جمعیت دانست و افزود: ازدواج به موقع و فرزندآوری زودهنگام از موضوعاتی است که باید مورد توجه و تشویق قرارگیرد.
بختیاری خطر طلاق را یکی از موانع فرزندآوری در خانواده‌ها تلقی کرد و گفت: از زن و مردی که در معرض خطر طلاق قرار دارند، نمی‌توان انتظار فرزندآوری داشت و از همین رو، آسیب‌شناسی این مقوله برای اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت ضروری است.
وی با تاکید بر لزوم توجه کلان و همه‌جانبه به موضوع جوانی جمعیت و بررسی همه‌ی شاخص‌های موثر بر آن، تصریح کرد: این موضوع باید در اسرع وقت و به صورت جهادی پیگیری شود و هرگونه غفلت در این خصوص، فرصت جبران نخواهد داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان به بیان تعریف پنجره جمعیتی پرداخت و گفت: پنجره جمعیتی یا فرصت طلایی به زمانی گفته می‌شود که هنوز دو سوم جمعیت، بین ۱۵ تا ۶۵ سال می‌باشد و فرصت جبران و رشد جمعیت وجود دارد، ولی اگر این نسبت کمتر شود پنجره جمعیتی بسته می‌شود.

وی افزود: اینکه جمعیت سالمند کشور طی ۲۰ سال آینده دوبرابر خواهد شد، بدین معنا نیست که برای افزایش جمعیت کشور، ۲۰سال فرصت داریم بلکه فرصت ما برای جبران، بسیار اندک و حدود ۷ سال است.

بختیاری میانگین نرخ باروری استان زنجان در حال حاضر را ۱.۷۴ اعلام کرد و گفت: این رقم هم‌اکنون در سطح کشور ۱.۶۵ است، در حالی که میانگین نرخ باروری برای حفظ جمعیت موجود کشور، حداقل باید ۲.۱ باشد و این ارقام نشان می‌دهد به سمت کاهش جمعیت و مهم‌تر از آن کاهش جمعیت جوان و مولد پیش می‌رویم که یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بخش عمده‌ای از وظایف به وزارت بهداشت محول شده است، خاطرنشان کرد: در این قانون برای همه‌ی دستگاه‌ها وظایفی مشخص شده است و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی باید از طریق نهاد‌های قانونی مثل استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، همه‌ی دستگاه‌ها را موظف و ملزم به انجام وظایف قانونی خود در قبال این مسئله کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با اشاره به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در این دانشگاه، اظهار کرد: وقتی عنوان قرارگاه بر روی موضوعی گذاشته می‌شود، آن موضوع باید به صورت جهادی پیگیری شود و با ساختار‌های معمول اداری نمی‌توان به نتیجه‌ی مطلوبی در آن موضوع دست یافت.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص موضوع جمعیت، خطاب به حاضرین گفت: ما به عنوان اجزای وزارت بهداشت و درمان، رسالت مهمی در این راستا داریم و باید بتوانیم گام‌های موثری در این مسیر برداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان ابراز امیدواری کرد این نشست گامی در جهت اعتلاء و پویایی جامعه و رفع تهدید سالمندی جمعیت باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها