مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان:

تنش آبی دائم در ۸۶ روستای استان زنجان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: روستا‌های دارای مشکل آب را تقسیم‌بندی کرده‌ایم که ۸۶ روستا دارای تنش دائم آبی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: روستا‌های دارای مشکل آب را تقسیم‌بندی کرده‌ایم که ۸۶ روستا دارای تنش دائم آبی است.
کد خبر: ۱۳۷۱۴۳۸
به گزارش  جام جم آنلاین  زنجان؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با تاکید براینکه صرفه‌جویی در مصرف آب منحصر به یک هفته نیست گفت: روستا‌های دارای مشکل آب را تقسیم‌بندی کرده‌ایم که ۸۶ روستا دارای تنش دائم آبی هستند.

جزءقاسمی افزود: صرفه‌جویی نباید منحصر به یک هفته شود و با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان، نیازمند مصرف بهینه از آب در طول سال هستیم.

وی با بیان اینکه خشکسالی، موضوع جهانی است، گفت:  حدود ۳۰ سال است که درگیر خشکسالی هستیم هر چند در بعضی سال‌ها ترسالی می‌شود، اما در مجموع در وضعیت خشکسالی قرار داشته‌ایم.

جزءقاسمی افزود: میزان بارندگی در استان نسبت به میانگین بلندمدت ۲۸ درصد کاهش داشته به‌گونه‌ای که میانگین بارش باید ۳۰۰ میلی‌متر باشد در حالی که ۸۲ میلی‌متر کمتر از این میزان بوده است.

وی ادامه داد: این امر در استان زنجان که بیش از ۷۵ درصد تامین آب، متکی به منابع زیرزمینی است، تاثیر می‌گذارد ضمن اینکه بارش‌ها از برف، تبدیل به باران شده و همچنین به‌صورت رگباری و کوتاه‌مدت است که اجازه جذب را نمی‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه سفره‌های زیرزمینی و روان‌آب‌ها وضعیت مناسبی ندارند، گفت: امسال ذخیره آب سد تهم ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کمتر شده و این در حالی است که در سال گذشته نیز در تامین منابع آبی مشکل داشتیم.

وی گفت: تقاضای آب را با فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی باید مدیریت کرده و بخشی را هم با پروژه‌هایی برطرف کنیم که در دست اجرا داریم.

جزءقاسمی ابراز کرد: بیش از ۲۳۶ پروژه در روستا‌ها در دست اجرا داریم، اما به علت خشکسالی، وضعیت مناسبی در روستا‌ها نداریم و حتی چاهی که اخیراً حفر شده بود، خشک شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شُرب به ترتیب ۹۰، ۴ و ۶ درصد است، افزود: علت تاکید بر مصرف بهینه در بخش آب شُرب این است که تامین آب شُرب، گران است.

وی با اشاره به هدررفت آب به ۲ روش ظاهری و واقعی گفت: دستگاه‌های نظامی و انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی، مصرف آب زیادی دارند.

جزءقاسمی با بیان اینکه هدررفت ظاهری مربوط به مصارف بدون کنتور و انشعابات غیرمجاز است، افزود: ۵۰ درصد آب در روستا‌ها و ۲۴ درصد در شهر‌ها به هدر می‌رود که در هر ۲ بخش ۵۰ درصد هدر رفت ظاهری و ۵۰ درصد نیز واقعی است در حالی که میزان هدررفت آب شهری در کشور‌های توسعه‌یافته ۱۵ درصد است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها