جام‌جم در گزارشی اختصاصی بررسی می‌کند

جهش ۲۲۰برابری قرارداد‌های فوتبالی در ۳دهه گذشته

واقعیت این است که با شنیدن رقم قرارداد برخی فوتبالیست‌های وطنی، خون‌مان به جوش می‌آید. باید باور کنیم که در لیگ‌برتر فوتبال ایران قرارداد ۲۲میلیاردی بسته می‌شود؟ از این هم می‌گذریم که شایعات مربوط به قرارداد ۷۰میلیارد تومانی هم شنیده می‌شود.
کد خبر: ۱۳۷۱۶۷۴
به گزارش جام جم آنلاین، به هرحال آنچه که در فوتبال ایران در حال رخ دادن است، اصلا با عقل جور در نمی‌آید و بسیار از منطق دور است. البته مساله افزایش حقوق فوتبالیست‌ها کاملا طبیعی است. آن‌ها هم مثل سایر اقشار جامعه با توجه به نرخ تورم و سایر مسائل اقتصادی باید دستمزد بیشتری بگیرند، اما اگر از دیدگاه انصاف نگاه کنیم، باید بگوییم قرارداد ۲۰ میلیاردی دیگر خیلی زیاد است. دور زمانی، مبالغ قرارداد در فوتبال ایران در حد چند هزار تومان بود. اکنون همه چیز زمین تا آسمان با گذشته تفاوت دارد. آنچه در ادامه می‌آید، مروری است بر مبالغ قرارداد فوتبالیست‌ها از دهه ۷۰ تاکنون.

دهه ۷۰
بالاترین قراردادی که در دهه ۷۰ میلادی در فوتبال ایران بسته شد، حدود ۱۰۰ میلیون تومان بوده است. این قرارداد متعلق به مهدی هاشمی‌نسب بود که از پرسپولیس راهی استقلال شد و جنجالی‌ترین انتقال تاریخ فوتبال ایران را به نام خودش زد.
 
اما اگر بخواهیم قرارداد‌های قبل از ماجرای انتقال تاریخی هاشمی‌نسب را بررسی کنیم، باید به سال‌های قبل‌تر برگردیم تا به ارقامی همانند یک تا شش میلیون تومان برسیم. اگر مبنا را همان یک میلیون تومان قرار بدهیم و این مبلغ اوایل دهه ۷۰را کنار ۲۲ میلیارد امروز بگذاریم متوجه افزایش ۲۲۰ برابری نرخ قرارداد به نسبت امروز می‌شویم.
البته ناگفته نماند که آن روز‌ها به وفور قرارداد‌های زیر ۵۰۰ هزار تومان بسته می‌شد.
 
دهه ۸۰
دقیقا نمی‌دانیم نخستین قرارداد‌هایی که اوایل دهه ۸۰ بسته شدند، چقدر بودند. اما می‌توانیم مبنا را بر اساس مبلغ ۲۰۰ میلیون تومانی بگذاریم که در سال ۸۱ خیلی قابل توجه بود. این موضوع افزایش ۱۱۰ برابری را نسبت به مبلغ قرارداد این روز‌های فوتبال نشان می‌دهد.
البته در همان اوایل دهه ۸۰ قرارداد ۵۰۰ میلیون تومانی در فوتبال ایران متولد شد که علی دایی با پیوستن به پرسپولیس در سال ۸۲ یکی از همین قرارداد‌ها را داشت.
هر چه زمان می‌گذشت مبلغ موجود در قرارداد فوتبالیست‌ها بیشتر می‌شد و به ۸۰۰ و ۹۰۰ میلیون تومان هم رسید. جریان میلیاردی شدن قرارداد‌ها از اواخر همین دهه آغاز شد.
 
دهه ۹۰
نخستین کسی که قرارداد یک میلیارد تومانی در فوتبال ایران بست را اصلا به یاد نمی‌آوریم. اما همین قرارداد‌های میلیاردی درست از اوایل همین دهه شروع شد. با یک حساب و کتاب سرانگشتی متوجه می‌شویم که جهش ۲۲ برابری در رقم قرارداد‌ها (به نسبت قرارداد ۲۲ میلیاردی امروز) به وجود آمده است.
به همین ترتیب بود که قرارداد‌ها از یک میلیارد تومان مدام در طول این دهه پیشروی کرد و به دو، سه، چهار و سپس ۱۰ رسید. بعد هم که نوک نمودار افزایشی به ۱۵ و ۱۶ میلیارد رسید و امروز هم با مبلغ ۲۲ میلیارد تومانی روبه‌رو هستیم.
البته اگر بخواهیم کمی هم به شایعات توجه کنیم به عدد‌های نجومی‌تری مثل ۴۰ میلیارد و ۷۰ میلیارد هم می‌رسیم.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها