نوسان قیمت در بازار خودرو کشور ادامه دارد. اما به گفته کارشناسان، بازار در رکود قرار دارد و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.
کد خبر: ۱۳۷۰۷۹۸

قیمت خودرو در بازار با نوسان های عجیب سیر صعودی دارد. هر روز قیمت خودرو در بازار آزاد دستخوش تغییراتی می شود. اما با وجود رشد قیمت خودرو ، خبرها حاکی از رکود در این بازار است. حالا خودرو از کالایی مصرفی به نوعی سرمایه تبدیل شده و همین باعث رشد عجیب قیمت خودرو شده است. اما قیمت خودرو امروز در چه قیمت هایی تعیین شده است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت خودرو صفر داخلی در روز چهارشنبه یکم تیر ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

پراید ۱۱۱ به قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان عرضه می‌شود.

دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ سه میلیون تومان نسبت به روز گذشته کاهش قیمت داشت. این خودرو هم‌اکنون در قیمت ۵۰۹ میلیون تومان در بازار کشور موجود است. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز به ۴۰۵ میلیون تومان رسید.
 
افزایش قیمت خودرو | قیمت خودرو درگیر صعود در رکود

قیمت خودرو‌های پرطرفدار


تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌اکنون با نرخ ۲۱۲ میلیون تومان معامله می‌شود. پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ به ۳۰۱ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز پنج میلیون تومان نسبت به روز گذشته افزایش قیمت داشت و در بازار کشور به ۳۶۰ میلیون تومان رسید. پژو پارس اتوماتیک بر قله ۴۴۲ میلیون تومان ایستاد.

خودروی تارا اتوماتیک امروز در بازار دو میلیون تومان نسبت به روز گذشته افزایش یافت و هم‌اکنون با قیمت ۵۹۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روز‌های آینده

 
عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو گفت: نسبت به روز‌های گذشته نوسان قابل توجهی در بازار مشاهده نمی‌شود. بازار خودروی کشور در حال حاضر به دلیل ابهامات موجود در تصمیمات و صحبت‌های مسئولین در رابطه با موضوع واردات، همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. زیرا با آزادسازی و یا عدم آزادسازی واردات حودرو به کشور، احتمال ضرر خریداران و فروشندگان وجود دارد.

وی اضافه کرد: شنیده می‌شود تعدادی خودرو خریداری شده و در حال حاضر در گمرک‌ها منتظر تعیین تعرفه‌ها و در نهایت، ورود این خودرو‌ها به بازار کشور هستند. این اخبار در روند رکود بازار تاثیر دارد.
 

میزان تقاضای واقعی و قیمت خودرو

او در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی میزان تقاضای واقعی بازار خودرو چقدر است گفت: تقاضای واقعی بازار خودرو یک موضوع داینامیک است به این معنا که این میزان تقاضا متناسب با تغییرات کلان اقتصادی ازجمله تولید ناخالص داخلی و سرانه درآمد افراد تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال زمانی که سرانه درآمد افراد جامعه افزایش و قدرت خرید مردم رشد می‌کند تقاضا هم رشد می‌کند.

او ادامه داد: در شرایط فعلی ۲موضوع تشدیدکننده تقاضاست. در وهله نخست بحث خودرو‌های فرسوده و جایگزینی آن‌ها مطرح است و در وهله دوم بحث همگن‌سازی خانوار‌های دارای خودرو مطرح است.

او افزود: اگرچه سرانه مالکیت خودرو در ایران مناسب است، اما همگن نیست و عادلانه توزیع نشده است یعنی برخی خانواده‌ها به‌طور مثال چند خودرو دارند، اما برخی خانواده‌ها خودرویی ندارند یعنی اگر در بازار، محصول اقتصادی تولید شود بازار خودرو می‌تواند رشد کند و حتی تا ۲میلیون دستگاه در سال نیز توزیع شود با این حال باید توجه کرد که حجم تقاضا در کلاس‌های مختلف نرخ خودرو متفاوت است و میزان تقاضا برای خودرو‌های کلاس A با خودرو‌های کلاس B و C که نرخ بیشتری دارند متفاوت است بنابر این نمی‌توان یک رقم واحد و کلی برای میزان تقاضای بازار اعلام کرد.

سردرگمی وزارت صمت در تعیین قیمت خودرو و عرضه در بورس

به گزارش جام جم آنلاین، عرضه کالا در بورس هم به‌عنوان راهکاری برای ارتباط مستقیم میان خریدار و فروشنده مطرح بوده و مهم‌ترین دستاورد حضور کالا در بورس، کشف قیمت براساس میزان عرضه و تقاضاست. از سوی دیگر باید توجه داشت بورس کالا محلی برای عرضه کالای واسطه‌ای جهت متناسب‌شدن قیمت تمام‌شده کالاست. این ویژگی منحصربه‌فرد باعث شده در مقاطعی که فشار افکارعمومی به قیمت‌گذاری خودرو افزایش می‌یابد به‌عنوان یک مُسکن وارد عمل می‌شود و خودروسازان با آگاهی از کمبود عرضه و احتمال بالای افزایش قیمت‌ها در بورس این طرح را مطرح می‌کنند.

این طرح در دولت‌های گذشته نیز بار‌ها مطرح شد، اما بنا به دلایلی، سرانجام خاصی نداشته است. البته طرح واگذاری خودرو در بورس کالا موافقان و مخالفانی داشته است. فردین آقابزرگی، کارشناس حوزه خودرو به‌عنوان یکی از موافقان این طرح در این خصوص می‌گوید: «با عرضه خودرو در بورس کالا، اختلاف قیمت فعلی محصولات خودروسازان در بازار و کارخانه کاهش خواهد یافت. کشف قیمت با عرضه خودرو در بورس کالا سبب خواهد شد که سفته‌بازی و دلالی در بازار آزاد محصولات خودروسازان ازبین‌برود.»

در طرف مقابل، تعدادی دیگر از کارشناسان صنعت خودروسازی معتقد هستند که عرضه محصولات خودروسازان در بورس، تأثیر خاصی بر قیمت‌های بازار ندارد. درهمین‌خصوص چندی پیش فربد زاوه گفته بود: «دولت حاضر نیست سازوکار قیمت‌گذاری در بازار را به‌رسمیت‌بشناسد و تصور می‌کند می‌تواند با تصمیم‌هایی از این دست، ناکارآمدی خود را جبران کند. قیمت محصولات در بورس به بازار نزدیک می‌شود، ضمن این‌که قیمت‌های دستوری در کارخانه منطقی نیستند و نمی‌توان انتظار داشت که بورس از آن‌ها تبعیت کند.»

یکی از نقد‌های جدی به طرح واگذاری خودرو در بورس، نحوه قیمت‌گذاری است. چگونه می‌توان برای خودرو‌هایی که توسط شورای رقابت و اخیرا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت‌گذاری می‌شود قیمت پایه تعیین کرد؟ از طرف دیگر فاصله بین قیمت کارخانه و بازار چگونه پر خواهد شد تا این بازار نیز به یک بازار سوداگری تبدیل نشود؟ سوال دیگر این‌که بسیاری از مردم و کارشناسان معتقدند قیمت خودرو‌های تولید داخل به‌نسبت کیفیت آن گران است، اما خودروسازان اعلام می‌کنند به دلیل این قیمت‌گذاری، خودرو را با ضرر به فروش می‌رسانند.

این موضوع چگونه قرار است حل شود؟ با وجود ابهامات فراوان، وزارت صمت در دولت سیزدهم بار دیگر بحث واگذاری خودرو از طریق بورس را مطرح کرد و در نخستین گام قرار بود دو خودروی خارجی دیگنیتی و فیدلیتی را در بورس عرضه کنند. این طرح با وجود تصویب در وزارت صمت برای واگذاری در ۱۸خرداد با مخالفت وزارت صمت مواجه شد تا بار دیگر این وزارتخانه تصمیم‌های خود را وتو کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها