قیمت خودرو در بازار چند؟ قیمت خودرو امروز 24 خرداد 1401. قیمت خودرو نوسان دارد. قیمت خودرو افزایشی شد. قیمت خودرو تمایلی به ارزان شدن ندارد.
به گزارش تجارتنیوز، قیمت خودرو صفر داخلی در روز ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.
قیمت خودرو صفر داخلی امروز ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است:
پراید ۱۱۱ به قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش میرسد.
پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان عرضه میشود.
دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ دو میلیون تومان نسبت به روز گذشته افزایش قیمت داشت. این خودرو هماکنون در قیمت ۵۱۱ میلیون تومان در بازار کشور موجود است. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز با دو میلیون تومان افزایش، به ۴۰۶ میلیون تومان رسید.
تیبا هاچبک پلاس هماکنون با نرخ ۲۱۲ میلیون تومان معامله میشود.
پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ به ۳۰۶ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور از سقف ۳۵۷ میلیون تومان عبور کرد.
پژو پارس اتوماتیک نیز بر قله ۴۴۴ میلیون تومان ایستاد.
تارا اتوماتیک امروز سه میلیون تومان نسبت به روز گذشته افزایش قیمت داشت و هم اکنون در بازار با نرخ ۵۸۸ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارتنیوز در رابطه با طرح جدید وزارت صمت برای حذف قرعهکشی و احتمال حذف ۵۰ طرح فروش و مدل خودرو از فرایند قرعهکشی گفت: خودروهایی که از قرعهکشی حذف میشوند، بستگی به شرکت تولیدکننده و میزان تقاضا برای آنها، شرایط متفاوتی را در بحث قیمتها خواهند داشت.
این کارشناس خودرو توضیح داد: اما اگر میزان عرضه به بازار مناسب باشد، ثبات قیمتی در بازار ایجاد میشود. البته با توجه به افزایش هزینههای تولید، در شرایط ثبات نرخ دلار نیز، نوسان قیمتی در بازار خودرو در حال افزایش است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: مشکل بازار خودرو کشور انحصار و محدودیت عرضه است و موجب شده قیمت خودرو در کشورمان 3 برابر قیمت های جهانی باشد.
به گزارش فارس، بررسی آگهیهای فروش خودرو حاکی از آن است که قیمت فروش خودرو در بازار که از ابتدای امسال روند صعودی به خود گرفته همچنان در حال افزایش است، بطوری که در روزهای اخیر قیمت فروش پراید 111 به 205میلیون تومان رسیده است.
این در حالی است که قیمت فروش این خودرو تا هفته گذشته حداکثر 200 میلیون تومان و در اواخر اسفند ماه سال قبل یعنی حدود دو ماه پیش قیمت این خودرو در بازار حداکثر حدود 182 میلیون تومان بود. همچنین قیمت 206 تیپ 2 مدل 1400 که در دو - سه روز گذشته به حدود 303 میلیون تومان رسیده است در هفته گذشته حدود 287 میلیون تومان بود.
کارشناسان و دست اندرکاران بازار خودرو عامل مهم و تاثیرگذار در افزایش قیمت خودرو را عدم تناسب بین عرضه و تقاضا عنوان می کنند.
سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران می گوید از سال 97 تاکنون عرضه خودرو بین 35 تا 40 درصد کاهش یافته است.
گفتنی است با توجه به وعده های وزیر صمت و مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور برای افزایش تولید خودرو در سال جاری؛ انتظار می رفت که امسال تا حدودی قیمت خودرو کنترل شود اما نه تنها وعده های افزایش تولید تاکنون محقق نشد بلکه در سال جاری شاهد افزایش قابل توجه قیمت خودرو نیز بوده ایم و همانگونه که اشاره شد قیمت اغلب خودروها نسبت به اسفند ماه سال گذشته افزایش قیمت قابل توجهی داشته است.
گزارش منتشر شده یکی از رسانه ها از میزان تولید خودرو توسط شرکت ایران خودرو نشان می دهد که تولید خودرو توسط این خودروساز در فروردین امسال (1401) در مقایسه با فرودین سال گذشته (1400) کاهشی بوده است. براساس آمار منتشر شده در فروردین 1401 ایران خودرو در مجموع 25 هزار و 41 دستگاه انواع خودرو تولید کرده است که این تعداد نسبت به تولید 33 هزار و 819 دستگاه خودرو در فروردین 1400 کاهش 26 درصدی داشته است.
طبق گزارش ماهانه گروه ایران خودرو در فروردین 1401 گروه پژو 30 درصد، گروه سمد 16 درصد، گروه دنا 45 درصد و گروه هایما 27 درصد کاهش تولید نسبت به فروردین سال 1400 داشته است.
البته خودروسازان علت افزایش قیمت خودرو را اثر متغیرهای کلان اقتصادی به اقتصاد عنوان می کنند بطوری که مهدی خطیبی در اواسط فروردین ماه امسال درباره دلایل افزایش قیمت خودرو به خبرنگار فارس، گفت: متغیرهای کلان اقتصادی بر روی برخی فعل و انفعالات در بازار و تقاضای سفته بازی خودرو از مسائلی است که می تواند بر قیمت خودرو در بازار تأثیرگذار باشد اما افزایش قیمت خودرو به علت کاهش عرضه خودرو توسط ایران خودرو را تکذیب می کنم.
سعید مؤتمنی درباره دلایل افزایش قیمت خودرو، گفت: نمی توان یک شبه قیمت خودرو را درست کرد، تا زمانی که میزان عرضه خودرو جوابگوی نیاز بازار نباشد قیمت خودرو افزایش خواهد یافت، بنابراین برای کنترل قیمت خودرو این کالا را باید به جایگاه اصلی اش به عنوان یک کالای مصرفی برگرداند و لازمه این کار نیز آن است که تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شود.
واردات تنها راه کنترل قیمت خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران تنها راه کنترل قیمت خودرو در شرایط فعلی را واردات خودرو عنوان کرد و اظهار داشت: هر زمان خودرو به اندازه کافی وارد بازار شود آن گاه می توان از ثبات قیمت خودرو صحبت کرد.
وی افزود: براساس آنچه که در رسانه ها از آمار تولید خودرو مشاهده می شود تولید در یک ماه گذشته خوب نبوده و حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده است بنابراین می توان نتیجه گرفت که مسئولان به وعده های خود درباره افزایش تیراژ تولید عمل نکرده اند.
موتمنی اظهار داشت: علاوه بر آمار، وضعیت عرضه در بازار نیز کاملا حاکی از آن است که با کاهش عرضه مواجه هستیم بنابراین در این شرایط نمی توان انتظار کاهش قیمت ها را داشت.
این فعال بازار خودرو در پاسخ به این سوال که چرا قیمت پراید به بیش از 200 میلیون تومان رسیده است، گفت: پراید مدتی است که از گردونه تولید خارج شده است و لذا در شرایطی که همه چیز گران می شود دارندگان این خودرو نیز احساس می کنند که می توانند قیمت فروش را بالا اعلام کنند.
وی به اختلاف قیمت بیش از 150 میلیون تومانی 206 تیپ 2 کارخانه و بازار اشاره کرد و افزود: تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار این خودرو بسیار زیاد است و در حالی که قیمت کارخانه این خودرو 149 میلیون تومان است اما در بازار این خودرو با قیمتی بیش 300 میلیون تومان عرضه می شود که این امر ناشی از عرضه کم است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: هر کالایی در بازار محدودیت عرضه داشته باشد، افزایش قیمت خواهد داشت بنابراین خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست لذا برای کنترل قیمت باید اجازه بدهند که خودروهای ارزان قیمت نو و کارکرده وارد شود.
موتمنی با اشاره به اینکه کیفیت پایین خودروهای تولید داخل موجب نارضایتی مردم شده است، گفت: سال هاست که خودروهای تولید داخل فاقد کیفیت است و همین موضوع باعث شده میزان مرگ و میر در تصادفات بسیار بالا باشد در حالی که هیچ اقدام خاصی برای بهبود کیفیت تولیدات توسط خودروسازان انجام نمی شود.
وی افزود: این در حالی است که اگر خودروی با کیفیت وارد شود خودروسازان مجبور به ارتقا کیفیت تولیدات خود می شوند.
موتمنی در مورد تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو گفت: مشکل بازار خودرو انحصار و محدودیت عرضه است، هزینه تولید بالا است بنابراین مصرف کننده برای خرید باید هزینه های هنگفتنی بپردازد.
وی افزود: قیمت خودرو در کشور ما سه برابر قیمت جهانی است، به عنوان مثال اگر قیمت جهانی یک خودرو 600 میلیون تومان باشد در کشور ما همان خودرو با قیمت یک میلیارد و 800 میلیون تومان عرضه می شود و یا اگر قیمت جهانی یک خودرو 900 میلیون تومان است آن خودرو در کشور ما با قیمت 2 میلیارد و 700 میلیون تومان عرضه می شود.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران بیان داشت: قیمت سانتافه مدل 2015 در بازار الان یک میلیارد و 800 میلیون تومان است در حالی که قیمت همین خودرو در کشور حدود 10 هزار دلار است.
مؤتمنی اظهار داشت: باید اجازه بدهند خودروهای نو و کار کرده با محدود قیمت 15 تا 20 هزار دلار وارد کشور شود و اگر در کنار آن تعرفه واردات خودرو نیز کاهش یابد قطعا قیمت ها کاهش می یابد.
وی افزود: بنابراین قیمت این خودرو اگر با دلار 30 هزار تومانی محاسبه کنیم 300 میلیون تومان است و اگر برای ورود آن به کشور 300 میلیون نیز عوارض پرداخت شود قیمت تمام شده واردات این خودرو به کشور 600 میلیون خواهد بود. پس قطعا در صورتی که این خودرو به کشور وارد شود با قیمتی بسیار کمتر از یک میلیارد و 800 میلیون تومان کنونی به فروش خواهد رسید.
وی اظهار داشت: با واردات خودروهای نو و کارکرده با کیفیت قطعا گرایش مردم به سمت خرید این خودروها افزایش می یابد و لذا خودروسازان نیز ترغیب به تولید خودروهای با کیفیت می شوند از طرفی قطعا قیمت خودروهای داخلی با عرضه بیشتر خودرو به بازار کاهش می یابد و قیمت خودروهای وارداتی نیز به علت ورود خودروهای جدید به بازار کاهش خواهد یافت.
سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در روز 13 فروردین امسال در بازدید از دو خودروسازی کشور که تولید خودرو در سال 1401 نسبت به سال 1400 حداقل 50 درصد افزایش می یابد.
همچنین مدیرعامل ایران خودرو نیز از تولید 750 هزار خودرو در سال جاری خبر داده است.
خطیبی در این رابطه گفت: امسال 725 هزار خودروی سواری و 25 هزار خودروی تجاری توسط این گروه خودروسازی تولید خواهد شد.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی میرزابیگی، در گفت و گو با «روزنامه جامجم»:
«جامجم» روشهای مواجهه با کودکان در فضای مجازی و ضرورت سواد رسانهای بزرگترها را بررسی کرده است
درگفتوگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بررسی شد