بازار خودرو مدت زمان طولانی است که حال خوشی ندارد و این ناخوش احوالی بازار در سال جدید با افزایش های افسار گسیخته قیمت ها تا اواخر اردیبهشت بیش از پیش نمود پیدا کرد و با اعلام رسمی خبر آزادسازی واردات در اواخر اردیبهشت ماه بود که بازار برای مدتی کوتاه روندی کاهشی به خود گرفت و این روزها هم بازار خودرو در ثبات کامل با افزایش ها و کاهش های مقطعی به سر می برد.
کد خبر: ۱۳۶۹۹۰۲

قیمت خودرو افزایش می یابد؟. منتظر افزایش قیمت خودرو باشیم؟ قیمت خودرو در بازار چند؟ قیمت خودرو گران می شود. تداوم روند افزایشی قیمت خودرو در بازار.


به گزارش جام جم آنلاین از اقتصادآنلاین، اواخر سال گذشته شنیده شدن شایعاتی مبنی بر آزادسازی واردات خودرو، بازار را در مقطعی که در سالیان گذشته همواره زمان اوج خرید و فروش بود به رکود مطلق برد و قیمت ها هم تا وصول خبر نهایی بدون تغییر بودند.

در ابتدای سال جاری هم دقیقا زمانی که بنا بر اخبار رسیده مبنی بر مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، واردات بیش از پیش غیر ممکن به نظر می رسید، قیمت خودروهای پر متقاضی با افزایش های چند ده میلیونی مواجه شدند.این افزایش ها به گونه ای بود که پژو 206 تیپ دو به قیمت 318 میلیون تومان هم معامله می شد.

این افزایش ها تا اواخر اردیبهشت تا زمان اعلام رسمی آزادسازی واردات خودرو ادامه دارد بود. پس از آن هم قیمت ها در بازار با کاهش های اندکی روبرو شدند به گونه ای پژو 206 که از 278 میلیون تومان به 318 میلیون تومان رسیده بود با کاهشی 15 میلیونی در این مدت به 303 میلیون تومانی رسید.

اما سوال همیشگی پیرامون بازار خودرو و قیمت های اعلامی در آن وجود دارد که چگونه حتی اعلام خبری بدون عملی شدن یا حتی شایعه ای پیرامون واردات می تواند تا این اندازه بر روی قیمت ها و حجم معاملات در بنگاه ها اثرگذار باشد که اقتصادآنلاین در صحبت با امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو تلاش کرد تا به آن پاسخ دهد.

کاکایی با عنوان فاصله گرفتن بازار خودرو از نقطه تعادل گفت: با وجود عرضه و تقاضا نامتناسب به معنای وجود تقاضای سرمایه گذاری یا همان تقاضا برای کسب سود در بازار آزاد شما نمی توانید از بازار انتظار روندی منطقی یا به دور از هیجان داشته باشید.

در چنین شرایطی شما با تغییر ظاهری قیمت مواجه می شوید. تغییر ظاهری به این معناست که به دلیل رکود کامل در بازار خودرو قیمت ها به وسیله معاملات تعیین نمی شود و این هم به آن دلیل است که دولت با جایگزین کردن خود با بازار آن را به کالایی سرمایه گذاری تبدیل کرده و کوچکترین خبری حتی از بورس و ارزش ریال می تواند این بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

او با نقض عدد اعلامی نیاز کشور به یک و نیم میلیون دستگاه خودرو توسط مسئولین گفت: بنا به تخمین کارشناسان و خودروسازان نیاز واقعی کشور چیزی حدود 700 تا 800 هزار خودرو است و دلیل این حجم از تقاضا، دخالت دولت در بازار است که آن را تبدیل به کالایی جهت سرمایه گذاری کرده است. این روند موجب می شود تمانی مردم به نوعی تبدیل به دلال شوند.

وی دلیل مشخص نبودن روند قیمت ها در بازار را عدم وجود بازار عنوان کرد و گفت: در شرایط رکود کامل فروش یک دستگاه خودرو در زیر یا بالای قیمت بازار روز گذشته می تواند قیمت ها در بازار آن روز را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس صنعت خودرو پیرامون روند آینده بازار گفت: به دلیل عدم توانایی خودروسازان در افزایش تولید به دلایلی چون مشکلات برق و گاز صنایع و مشکلات جهانی نیمه رساناها و همچنین مشکلات ارزی احتمالی پیش روی آزادسازی واردات قیمت خودرو افزایشی خواهد بود.

امیرحسن کاکایی همچنین گفت: بنا به اخبار رسیده مسئولین به دنبال واردات خودرو به شکل CBU (واردات کامل خودرو) و CKD (مونتاژ) هستند که عملا به معنای نابودی تولید در داخل است. تولیدی که بنا به گفته او با سیاست های دستوری چند ده ساله دولت رو به نابودی گذاشته است.

حالا باید دید سیاست هایی همچون راه اندازی سامانه تخصیص خودرو و عدم توجه مسئولین به حل مشکلات تولید تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود و بازار چه واکنشی نسبت آن نشان می دهد.

مروری بر وضعیت قیمت خودرو در بازار

بررسی‌های بازار خودرو طی یک هفته اخیر نشان می‌دهد که این‌ بار تعیین‌کنندگان قیمت پله‌ها را چند تا یکی طی کرده و همینطور روزانه قیمت‌ها را بالا می‌برند.

به گزارش ایسنا، روند قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد که دلالان به تکاپو افتاده و مدام قیمت خودروها را به‌ویژه در محصولات با مدل ۱۴۰۱ افزایش می‌دهند.

پیش از این رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز بر این موضوع تاکید کرده بود که تقاضا برای خودروهای با مدل ۱۴۰۱ بیشتر شده و این در حالیست که هنوز تعداد خودروهای با مدل جدید در حال حاضر (نسبت به خودروهای مدل سال گذشته) کمتر است و از همین روی فاصله قیمت‌ها بسیار شده است؛ اما طی روزهای اخیر قیمت برخی محصولات با مدل‌های ۱۴۰۰ و بعضا ۱۳۹۹ هم مشمول افزایش قیمت قابل توجه شده‌اند.

پیشنهاد نماینده تهران برای شکسته شدن افزایش قیمت خودرو

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم برای شکسته شدن بحران افزایش قیمت خودرو پیشنهاد حداقل چند هزار خودرو در محدوده قیمتی خودروهای تولید داخل وارد کنید.

به گزارش ایسنا، عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: حل یکی از مشکلات بزرگ کشور که ممکن است جراحی بزرگ اقتصادی نامیده شود، می‌طلبد که تمامی ارکان نظام و مردم پای کار بیایند. به فرموده مقام معظم رهبری دولت کارهای اقتصادی بزرگی در پیش دارد. بهترین کمک به دولت اجرای به موقع قوانین و تمهید مقدمات اجرایی آن خصوصا در عرصه رسانه‌ای است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت:‌ باید به موقع به فریاد دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی برسیم تا معضلات آتیه ایجاد نشود. بیمه‌ها باید کاهش پرداخت از جیب مردم را جبران و بار تفاوت قیمت‌ها را به دوش بکشند. برای این موضوع در لایحه بودجه سال جاری پیش بینی‌های خوبی داشتیم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: وزارتخانه‌های بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه و معاون اول رئیس جمهور باید هماهنگی‌های اولیه در زمان تهاتر مطالبات و بدهی به بیمه‌ها را فراهم کنند. در حال حاضر صنعت دارو، دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و شرکت‌های پخش بیش از ۸ الی ۱۳ هزار میلیارد تومان مطالبات دارند. شرکت های دارویی شستا از بیمه تامین اجتماعی مطالباتی دارند که باید تهاتر شوند و یا به صورت علی الحساب تصمیماتی اتخاذ شود. وزرای کار و بهداشت پای کار بیایند تا نقدینگی لازم صنعت دارو و بیمه فراهم شود تا در آینده با مشکلات مواجه نشویم و از پیش مانع از ایجاد بحران ها شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی واردات حداقل چند هزار خودرو در محدوده قیمتی خودروهای تولید داخل را لازم و ضروری دانست و گفت: این پیشنهاد برای این است که بحران افزایش قیمت شکسته شود.

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
ایستاده در سیل

روایت دست‌اول امدادگران از عملیات جست‌وجو و نجات در سیل امامزاده داوود و فیروزکوه

ایستاده در سیل

نیازمندی ها