چک نوعی پول نقد محسوب می‌شود و نقدینگی آن به تاریخ وصولش بستگی دارد. گاهی این برگه می‌تواند برای خرید و تجارت استفاده شود و گاهی هم می‌تواند حکم ضامن را داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۶۹۹۰۵

سفته از نظر کاربرد ضمانت به چک شباهت دارد و در مواقع بسیاری می‌توان آن را جایگزین چک کرد. در ادامه این مطلب از تفاوت ضمانت این دو برگه برایتان خواهیم گفت.

ویژگی‌های حقوقی چک و سفته

صاحب چک در صورت عدم وصول در تاریخ آن، با اقدام کیفری روبه‌رو می‌شود. چون در قانون، امضای چک بی‌محل نوعی جرم کیفری تعریف شده است.

درحالی‌که سفته چنین شرایطی ندارد. چک نوعی پول نقد است و در تاریخ مشخص‌شده باید به پول نقد تبدیل شود. اما سفته این ویژگی را ندارد و تنها نوعی تعهد محسوب می‌شود.

در واقع سفته‌دهنده متعهد می‌شود که در تاریخ مشخص‌شده به تعهد خود عمل کند و پول یا مال گرفته‌شده را به سفته‌گیرنده بازگرداند.

سفته برخلاف چک جنبه کیفری ندارد و تنها وجه حقوقی دارد. یعنی در صورتی که صادرکننده سفته در زمان مشخص شده به تعهد خود عمل نکند، دارنده سفته می‌تواند برای دادخواست به محاکم حقوقی مراجعه کند. اما شکایت کیفری برعلیه صادرکننده ممکن نیست.

سفته هم مثل چک در زمان معامله و عقد قرارداد، یک نوع سند تجاری محسوب می‌شود و بسیاری از مردم در روابط کاری خود از آن استفاده می‌کنند.

امروزه کاربرد سفته بیشتر از گذشته است و در بسیاری از مواقع می‌تواند به‌عنوان ضمانت، جایگزین چک شود.

گاهی از ضمانت سفته می‌توان برای دریافت وام‌ از سامانه‌های مالی به‌منظور خرید انواع کالاهای دیجیتال یا لوازم خانگی استفاده کرد.

به‌عنوان مثال اگر وارد صفحه خريد گوشي قسطی در سامانه لندو شوید، می‌توانید با ضمانت سفته تا سقف 20 میلیون تومان وام بگیرید. بعد از دریافت اعتبار 20 میلیونی لندو شما می‌توانید از صدها فروشگاه معتبر طرف قرارداد با این سامانه به صورت آنلاین خرید کنید.

تفاوت ضمانت چک و سفته در چیست؟

سفته نیازی به حساب بانکی ندارد

برای صدور چک شما باید حتماً از یک بانک دسته چک دریافت کنید. شرایط داشتن دسته چک هم برای همه مقدور نیست. اولین شرط صدور دسته چک، داشتن حساب جاری یا سپرده بلندمدت است. در ضمن لازم است که از زمان افتتاح حساب جاری حداقل 2 سال گذشته باشد. این زمان برای حساب بلندمدت حداقل 6 ماه است.

بنابراین اگر برای ضمانت به دسته چک نیاز دارید، اما خودتان شرایط دریافت آن را ندارید، باید از دیگر صاحبان دسته چک تقاضا کنید تا با صدور یک برگه، ضمانت شما را برعهده بگیرند. اما سفته در بسیاری از مواقع می‌تواند جایگزین چک شود تا برای ضمانت از آن استفاده کنید.

سفته به راحتی در دسترس است و می‌توانید بدون نیاز به افتتاح حساب آن را از بانک بخرید. یکی از دلایل نیازهای اصلی ما به چک، کاربرد آن به‌عنوان ضمانت در زمان دریافت وام است.

اگر وارد صفحه خرید اقساطی در لندو شوید، می‌توانید بدون ارائه چک از این سامانه برای خرید کالا به صورت اقساطی وام فوری با سفته دریافت کنید. لندو با همکاری بانک آینده تا سقف 20 میلیون تومان به متقاضیان وام خرید کالا می‌دهد و برای دریافت این وام، ارائه سفته به‌منظور ضمانت کفایت می‌کند.

تفاوت ضمانت چک و سفته در چیست؟

دریافت وام خرید کالا؛ با سفته و بی‌دردسر

وام‌های بانکی معمولاً به شرط معرفی ضامن و همچنین ارائه چک به متقاضیان داده می‌شود. چک ضمانت می‌تواند به نام متقاضی هم نباشد و شخص دیگری ضمانت را برعهده بگیرد. بنابراین برای دریافت وام، شما بار قضایی برای دیگران ایجاد می‌کنید. درحالی‌که سفته فقط به امضای متقاضی نیاز دارد و دیگر شخص سومی دچار چالش ضمانت نخواهد شد.

معرفی یک شخص به‌عنوان ضامن و همچنین ارائه چک، هر دو از شروط پرچالش وام‌های بانکی است. البته بعضی از سامانه‌های مالی که وام خرید کالا در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، شرط معرفی ضامن را از میان قوانین خود حذف کرده‌اند.

از طریق این سامانه‌ها می‌توانید هر نوع کالا از جمله محصولات دیجیتالی، لوازم خانگی، طلا و جواهر، پوشاک و... را به صورت اقساطی تهیه کنید.

اگر وارد صفحه خرید لپ تاپ قسطی در سایت لندو شوید، می‌توانید این کالای پرطرفدار را بدون معرفی ضامن و همچنین بدون ارائه چک تهیه کنید البته از طریق این سامانه علاوه بر لپ‌تاپ می‌توانید هزینه هر نوع کالای دیگری مثل لوازم خانگی، گوشی و... یا خدماتی مثل بیمه، بلیت هواپیما و... را به صورت قسطی پرداخت کنید.

لندو نه‌تنها شرط معرفی ضامن را از قوانین وام‌دهی خود حذف کرده است، بلکه سفته را هم جایگزین چک کرده است تا بتوانید به راحتی با خرید سفته وام خرید کالا دریافت کنید.

برای دریافت وام خرید کالا، درخواستتان را ثبت کنید

اگر نمی‌خواهید درگیر فرآیند پرچالش پیدا کردن ضامن شوید و همچنین دسته چک هم به‌نام خودتان ندارید، بهتر است وقت‌تان را برای درخواست وام‌های بانکی تلف نکنید.

کافیست وارد سامانه لندو شوید تا تنها با ارائه سفته به‌عنوان ضمانت، تا سقف 20 میلیون تومان وام خرید کالا دریافت کنید. برای دریافت این وام نیازی به پیش‌پرداخت نیست و همچنین جریمه دیرکرد هم در قوانین آن تعریف نشده است.

این وام با همکاری بانک آینده به صورت اعتبار خرید کالا در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. پس از تأیید مدارک و دریافت اعتبار، امکان خرید آنلاین از فروشگاه‌های طرف قراراداد برایتان فراهم می‌شود و می‌توانید هزینه کالا یا خدمات مورد نظرتان را تا سقف 20 میلیون تومان به صورت اقساطی پرداخت کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها