فارس: سخنگوی قوه قضائیه از اتمام تحقیقات پرونده هاله اسفندیاری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در مرحله دادسرا خبر داد.
کد خبر: ۱۳۶۸۹۰

علیرضا جمشیدی امروز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانههای داخلی و خارجی در خصوص آخرین وضعیت پرونده هاله اسفندیاری تبعه ایرانی مقیم آمریکا و متهم به جاسوسی ، کیان تاجبخش نماینده مخفی بنیاد آمریکایی سوروس ، نازی عظیما خبرنگار رادیو فردا وابسته به سازمان سیا در ایران و علی شاکری گفت: اتهامات همه متهمان اقدام علیه امنیت کشور است که تحقیقات مقدماتی از هر 4 نفر نهایی شده و در سه روز آینده نتیجه تحقیقات اعلام خواهد شد.
وی افزود: قاضی پرونده در مرحله رسیدگی در دادسرا این اختیار را دارد که برای متهمان قرار مجرمیت یا موقوفی تعقیب(آزادی) صادر کند.
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص وضعیت جسمی و روحی هاله اسفندیاری گفت: وی در سلامت کامل به سر میبرد و امیدواریم تا اوایل هفته آینده که نتیجه تحقیقات مشخص می شود خانواده اسفندیاری بتوانند با او ملاقات کنند.
جمشیدی متذکر شد که این متهمان در مرحله دادسرا ، رسما9 تفهیم اتهام شدهاند اما اینکه چقدر اتهامات را بپذیرند یا خبر،به زودی مشخص خواهد شد.
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه و در پاسخ به اصرار نمایندگان خبری آسوشیتدپرس و رویترز که آیا هاله اسفندیاری و دیگر متهمان در بازجوییها به اتهامات خود اعتراف کردهاند یا خیر؛ خاطرنشان کرد: من مجاز به پاسخگویی به این سؤال نیستم و همه چیز تا چند روز آینده روشن میشود.
جمشیدی با تکذیب اخباری مبنی بر ممانعت از ملاقات شیرین عبادی وکیل هاله اسفندیاری با موکلش بیان داشت: خانم شیرین عبادی مشکلی ندارند که وکالت خانم هاله اسفندیاری را بر عهده گرفته و با وی دیدار کند.
به گفته جمشیدی در صورتی که برای این متهمان کیفرخواست صادر شود محاکمه به صورت علنی برگزار خواهد شد.
وی در خصوص اینکه چرا کشورهای غربی در خصوص این 4 متهم علیه کشورمان سیاه نمایی می کنند ، گفت: اتهام این 4 تن ، اقدام علیه کشور است که از اتهامات جدی می باشد و طبعا9 آنان باید برابر قوانین ایران دادگاهی شوند.
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه و در خصوص پرونده حسین موسویان ، عضو سابق تیم مذاکره کننده هستهای نیز یادآور شد: با قراری که برای موسویان صادر شده وی آزاد است و تحقیقات در مورد متهمان این پرونده ادامه دارد.
سخنگوی قوه قضائیه همچنین با اشاره به حوادث ماه گذشته دانشگاه امیرکبیر و دستگیری 8نفر از دانشجویان به اتهام این حوادث در این دانشگاه گفت: تحقیقات پرونده در دادسرا نهایی شده و تا هفته آینده اعلام خواهد شد.
جمشیدی همچنین از صدور حکم محکومیت برای متهمان پرونده دانشگاه هاوایی در دادگاه خبر داد.
جمشیدی در آغاز این نشست خبری ، شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یاران در هفتم تیر دهه 60 را تبریک گفت.
وی با اشاره به اینکه در هفته قوه قضاییه برنامه های مختلفی از سوی قوه قضاییه در سراسر کشور برگزار خواهد شد از جمله این برنامه ها را افتتاح نظام قضایی الکترونیکی در سازمان قضایی نیروهای مسلح، مراسم تجدید پیمان با آرمان های امام(ره)،دیدار با مقام معظم رهبری و خانوادههای شهدای هفتم تیر و ارتباط ویدئو کنفرانس رئیس قوه قضاییه با کشورهای سوئد و نروژ برای رفع مشکلات قضایی هموطنان ایرانی در این کشورها برشمرد.
جمشیدی همچنین از تصویب و صدور دستورالعمل تشکیل شورای نظارت و بازرسی از سوی رئیس قوه قضاییه در هفته اخیر خبر داد و افزود: این شورا متشکل از روسای دیوان عالی کشور ، دیوان عدالت اداری ، سازمان بازرسی کل کشور ، معاون اول قوه قضاییه و معاون حقوقی و توسعه قضایی است.
وی از جمله وظایف این شورا را سیاستگذاری ، تقویت کارآمدی نظارت و بازرسی ، ایجاد یکپارچگی و هماهنگی میان دستگاه های نظارتی و افزایش کارایی اقدامات و ارتقای بهره وری و ساماندهی نظارت برشمرد.
سخنگوی قوه قضاییه محل دبیرخانه شورای نظارت و بازرسی را سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد و افزود: رئیس سازمان بازرسی کل کشور دبیر این شورا است و شورا موظف است هر 3 ماه یک بار جلسات خود را بر اساس دستورالعمل و وظایف تعیین شده از جمله تصویب چشم اندازها و برنامه های جامع نظارت برگزار کند.
جمشیدی با اشاره به این که با تصویب لایحه قضازدایی و جرم زدایی عناوین مجرمانه کاهش خواهد یافت ، گفت: با اصلاح آیین دادرسی کیفری با تنوع قرارها مواجه خواهیم بود به گونهای که بنا شده 5 قرار به 10 الی 15 قرار افزایش یابد تا از بازداشت تا حد امکان خودداری گردد وی به لایحه قضازدایی و جرم زایی که در حال حاضر در مجلس در حال بررسی است اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته نه تنها مجازات زندان رشد نداشته بلکه با روند کاهش آن نیز مواجه بودهایم و این در حالی است که با تصویب لایحه قضازدایی و جرم زدایی با کاهش عناوین مجرمانه مواجه خواهیم بود.
جمشیدی تصریح کرد: 44 عنوان غیر از زندان در لایحه قضازدایی و جرم زدایی پیش بینی شده که از موارد آن میتوان به محرومیتهای اجتماعی، خدمات عمومی و جزای نقدی اشاره کنیم.
وی گفت: با اصلاح آیین دادرسی کیفری با تنوع قرارها مواجه خواهیم بود به گونهای که بنا شده 5 قرار به 10 الی 15 قرار افزایش یابد تا از بازداشت تا حد امکان خودداری شود.
جمشیدی ، به بررسی طرح تشکیل پلیس قضایی در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: طرح دو فوریتی تشکیل پلیس قضایی امروز در مجلس مطرح می شود که امیدواریم این طرح به تصویب برسد و شاهد تشکیل پلیس تخصصی در کشور باشیم.
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه خاطرنشان کرد:در طی دو هفته گذشته متاسفانه شاهد دو سیاه نمایی و برخورد غیر منصفانه نسبت به قوه قضاییه بودیم به گونهای که در مورد اول خبری نقل شد که قوه قضاییه با 80 درصد مسائل مربوط به کپی رایت برخورد نمیکند که باید گفت این خبر کذب محض است که دادستان تهران نیز مامور برخورد با عامل اعلام این خبر شده است.
جمشیدی افزود: قانون حمایت از پدید آورندگان آثار صوتی و تصویری را در اختیار داریم اما باید آیین نامهای برای کپی رایت وجود داشته باشد که هنوز نهایی نشده است.
وی بیان داشت: خبری هم در مورد یکی از مفسدان اقتصادی به نام حمید باقری برمنی منتشر شد که به نوعی سیاه نمایی از عملکرد قوه قضاییه بود و جای تاسف است که چنین خبرهایی اعلام می شود.
جمشیدی تصریح کرد: بر اساس اعلام اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکسری از کالاهای فرد مذکور با مدارک استنادی منطبق نبوده و کالای قاچاق محسوب می شده است و ارزش کالای مکشوفه در حدود 697 میلیون تومان بوده که بر اساس قانون نعزیرات حکومتی دو برابر شده است . وی از رسانه ها خواست علیه قوه قضائیه سیاه نمایی نکنند و به جای این کار تحقیق کنند که چرا بانک ها خارج از قوانین وام هایی را می پردازند که به عنوان مفسده اقتصادی مطرح می شود.
سخنگوی قوه قضائیه همچنین به تشکیل 26 مورد پرونده در ارتباط با انتشار غیر قانونی فیلم های سینمایی اشاره کرد و گفت: با شکایت صاحبان حق 26 مورد پرونده در ارتباط با انتشار غیر قانونی فیلم های سینمایی تشکیل شده که در حال رسیدگی است.
جمشیدی همچنین از انفصال به خدمت تعداد قابل توجهی از قضات در سال جاری خبر داد و گفت : تعداد قابل توجهی از قضات از خدمت منفصل شدهاند و باید گفت دستگاه قضائی با قضات متخلف به شدت برخورد میکند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها