محققان مؤسسه بابراهام در کمبریج بریتانیا روش جدیدی را کشف کرده اند که می تواند به طور قابل توجهی روند پیری را معکوس کند.
کد خبر: ۱۳۶۸۲۵۲

به گزارش جام جم آنلاین، مطالعات جدید تیمی از پژوهشگران بریتانیایی منجر به ابداع روشی شد که می تواند سلول های پوست را تا حدود ۳۰ سال جوان کند.

تعداد سال ‌های جوان شدن در این روش، به ‌طور قابل ‌توجهی بیشتر از آن چیزی است که تکنیک ‌های برنامه ‌ریزی مجدد قبلی مدیریت می‌ کردند.

یافته های این مطالعه پتانسیل تبدیل پزشکی بازساختی را دارد که هدف آن رفع یا جایگزینی سلول های قدیمی یا فرسوده است. این روش به خوبی می توانند رویکرد متمرکز تری را برای مبارزه با پیری ترویج دهند.

در توضیح این روش باید گفت که سلول های بنیادی هسته اصلی پزشکی بازساختی هستند که گاهی اوقات به آن درمان با سلول های بنیادی نیز می گویند.

به گزارش سیناپرس،این سلول های معجزه گر به ترمیم یا جایگزینی سلول ها یا بافت های آسیب دیده، ناکارآمد یا بیمار کمک کرده و می توانند به هر سلول تخصصی تبدیل شوند.

محققان پزشکی بازساختی همچنین سال‌ها در حال بررسی چگونگی معکوس کردن این فرآیند یعنی تبدیل سلول ‌های تخصصی به سلول‌ های بنیادی هستند. آنها راه ‌هایی را برای ایجاد سلول‌ های بنیادی القایی، توسعه داده‌اند.

باید توجه داشت سلول های بنیادی در حالی که برای بسیاری از بیماری ها و مشکلات مفید هستند، می توانند مشکلاتی نیز ایجاد کنند.

به عنوان مثال، آنها می توانند از طریق تکثیر سلول های مضر، منجر به سرطان شوند. بنابراین، توانایی برنامه‌ ریزی مجدد سلول‌ های بنیادی القایی به سلول‌های تخصصی بسیار ارزشمند است.

اگرچه دانشمندان در مطالعات پیشین خود دریافتند که تمایز مجدد سلول های بنیادی به سلول های تخصصی دشوار است اما این روش جدید به غلبه بر چالش موجود کمک می کند.

این تکنیک که از ایده پروفسور شینیا یاماناکا نشأت می‌گیرد، هویت سلولی را کاملاً از بین نمی ‌برد بلکه این سلول ها در نیمه‌ راه برنامه ‌ریزی مجدد متوقف می ‌شود. به این ترتیب سلول ‌ها قادر می شوند تا جوان ‌تر شده و عملکرد جوانی خود را بازیابند.

یاماناکا که در سال ۲۰۱۲ جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کرد، در سال ۲۰۰۷ روشی را برای تبدیل سلول های طبیعی به سلول های بنیادی غیر تخصصی کشف کرد. این فرآیند شامل چهار مولکول خاص است که به عنوان عوامل یاماناکا شناخته می شوند و حدود ۵۰ روز طول می کشد تا تکمیل شود.

در مقابل، این روش جدید که به عنوان برنامه ریزی مجدد گذرا مرحله بلوغ شناخته می شود، سلول های پوست را تنها به مدت ۱۳ روز در معرض آن مولکول ها قرار می دهد. پس از آن سلول ها به طور موقت هویت خود را از دست دادند.

با این حال، به نظر می‌رسد سلول ‌هایی که تا حدی دوباره برنامه‌ریزی شده‌ اند، نشانگرهای سلول ‌های پوست را زمانی که اجازه رشد در شرایط معمولی داده می ‌شوند، دوباره به دست می ‌آورند.

طی این مطالعه جدید، محققان معیارهای سن سلولی را برای تایید جوان ‌سازی سلول ‌ها بررسی کردند.

آنها هم ساعت اپی ژنتیک و هم رونوشت های ژنتیکی سلول ها را بررسی کردند. این اندازه‌ گیری ‌ها نشان داد که سلول‌ های برنامه ‌ریزی ‌شده مجدد با سلول‌هایی که حدود ۳۰ سال جوان ‌تر بودند، قابل مقایسه هستند.

نکته بسیار مهم این است که این تغییر ویژگی فقط مربوط به ظاهر سلول ها نبوده و این سلول ها همچنین عملکرد جوانی خود را بازیافتند.

سلول های پوست یا فیبروبلاست های جوان شده، پروتئین های کلاژن بیشتری تولید می کنند که ساختار بافت ها را فراهم می کند و به بهبود زخم ها کمک می کند. این سلول‌ ها همچنین در مقایسه با سلول ‌های قدیمی ‌تر سریع‌ تر به سمت مناطقی که نیاز به ترمیم دارند، حرکت کردند.این موضوع نشان می دهد که آنها پتانسیل استفاده برای ساخت سلول هایی را دارند که باعث بهبود سریع تر زخم می شوند.

دانشمندان خاطرنشان کردند که این روش جدید بر سایر ژن‌های مرتبط با اختلالات و علائم مرتبط با افزایش سن تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، ژن APBA2 مرتبط با بیماری آلزایمر و ژن MAF مرتبط با آب مروارید، تغییراتی را در سطوح رونویسی دوران جوانی نشان دادند.

دکتر دیلجیت گیل، یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در آزمایشگاه پروفسور ولف ریک، در این رابطه گفت: نتایج این مطالعه، یک گام بزرگ رو به جلو در درک ما از برنامه ریزی مجدد سلولی است. ما ثابت کرده ‌ایم که سلول‌ ها را می‌ توان بدون از دست دادن عملکردشان جوان‌سازی کرد و به نظر می‌رسد که این روند جوان‌ سازی، برخی از عملکردها را به سلول‌ های قدیمی بازگرداند. این واقعیت که ما همچنین شاهد معکوس شدن شاخص های پیری در ژن های مرتبط با بیماری ها بودیم، به ویژه برای آینده این کار امیدوار کننده است.

تیم تحقیقاتی در مرحله بعدی قصد دارد مکانیسمی را که زیربنای برنامه ریزی مجدد سلولی موفق است، کشف کند. دانشمندان امیدوارند که این امر بتواند جوانسازی را بدون نیاز به برنامه ریزی مجدد و تنها با تکیه بر تنظیم کننده های زیربنایی ترویج کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها