مطالعات جدید محققان نشان می دهد میکروب های موجود در دستگاه گوارش کلید جوانی محسوب شده و نوع مدفوع در این فرایند اهمیتی زیاد دارد. داشتن مدفوعی نرم و پرهیز از یبوست می تواند شما را جوان تر نگه دارد.
کد خبر: ۱۳۶۶۴۲۸

به گزارش جام جم آنلاین، محققان معتقدند کلید جوانی موجودات به مدفوع و به طور خاص، میکروبیوتای موجود در دستگاه گوارش آن ها مرتبط است.

ایمی پارکر (Aimée Parker) به همراه همکارانش با توجه به تحقیقات میکروب‌ های روده و سلامت بدن در مؤسسه کوادرام اخیراً مطالعه‌ ای را انجام دادند که نشان دهنده اهمیت مدفوع در جوان ماندن است.

این محققان برای بررسی دقیق این موضوع، پیوندی از مدفوع روان انجام دادند که منجر به شکل گیری مدفوع نرم و رفع یبوست در موش ها شد.

به گفته پارکر، بیشتر باکتری ‌ها و همچنین ویروس‌ ها و قارچ‌ ها را که ما به‌ طور خاص به آن‌ ها توجه نکرده ایم، در مدفوع وجود دارد.

به باور محققان، این مطالعه نسبتا کوتاه مدت بوده و تنها چند هفته به طول انجامید اما محققان تغییرات قابل توجهی را در موش هایی که تحت درمان قرار گرفتند، مشاهده کردند. طی این مطالعه چندین وخامت مرتبط با سن، از جمله عملکرد شناختی و تغییرات در شبکیه مورد بررسی قرار گرفت.

مکانیسم‌ هایی که توسط آن میکروب ‌های خاص بر بدن تأثیر می ‌گذارند به طور کامل شناخته نشده اما محققان ایده مناسبی از آنچه در حال رخ دادن است، به دست آوردند. در این میان برخی از گونه‌ های میکروبی با کاهش التهاب یا کاهش چاقی مرتبط هستند. آنها به میکروب های خوب شهرت دارند.

پارکر گفت: ما همچنین با تغییر ساختار مدفوع، شاهد کاهش برخی گونه‌ های میکروبی که بیماری ‌زا یا مضر در نمونه های حیوانی بودیم. علاوه بر این، میکروبیوم روده از طریق شبکه گسترده ای از نورون ها که از روده به مغز می روند، خطوط باز ارتباطی با مغز را حفظ می کند.

به گزارش سیناپرس، برخی از میکروب ‌ها قادر به تولید همولوگ‌ های انتقال‌ دهنده عصبی هستند که اعصاب روده را پیش از راه‌ یابی به سراسر بدن و مغز فعال می ‌کنند، که تنها یکی از راه‌ های ارتباط میکروب‌ ها با سایر بخش های بدن در فواصل بیولوژیکی وسیع است.

مکانیسم بالقوه دیگر شامل متابولیت ‌هایی است که میکروب‌ ها تولید می‌ کنند و همراه سایر محصولات میکروبی حاوی پروتئین یا RNA که بعداً وارد جریان خون می ‌شوند، تأثیراتی بر سیستم ایمنی بدن دارند که باعث تحریک یا کاهش التهاب می‌ شوند که همگی می ‌توانند به تسریع روند پیری کمک کنند.

از آنجایی که این مطالعه تنها چند هفته به طول انجامید، محققان مطمئن نیستند که پیوند میکروبیوتای مدفوع تأثیر طولانی مدتی بر طول عمر داشته باشد، اما مطالعات پیشین در مدل های حیوانی دیگر نشان می دهد که این مسئله امکان پذیر است.

گفتنی است این تحقیق هنوز برای آزمایش‌ های بالینی انسانی آماده نیست، اما میکروبیوتای روده انسان با افزایش سن، مشابه آنچه در موش‌ ها مشاهده می ‌شود، تغییر می ‌کند. انواع میکروب ها و تنوع آنها با افزایش سن کاهش می یابد و برخی از اختلالات عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون ترکیبات میکروبی متفاوتی را نسبت به افراد سالم نشان می دهند.

پیوند میکروبیوتای مدفوع هر چقدر هم که ناراحت کننده به نظر برسد، در صورتی که اثرات مشابه را در انسان نشان دهد، می تواند کیفیت زندگی و به طور بالقوه طول عمر را بهبود بخشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها