امروز زادروز رادیو گفت‌و‌گوست و ما با مدیران این شبکه به گپ و گفت نشسته‌ایم

«گفت‌وگو» راه حل مشکلات

همه ما خاطرات بسیاری زیادی از جعبه صدا داریم زیرا در گذشته تعداد شبکه‌های تلویزیون محدود بود و تنها مونس ما رادیو بود. به همین دلیل حتی افتتاح یک شبکه رادیویی منجر به ذوق‌زدگی در میان ما قدیمی‌ترها می‌شد.
کد خبر: ۱۳۶۶۵۴۹

تا این‌که معاونت صدای رسانه ملی اواسط سال ۸۵ تصمیم گرفت یک شبکه رادیویی متفاوت با دیگر شبکه‌ها راه‌اندازی کند؛ شبکه‌ای که قرار شد صداهای مختلف را انعکاس بدهد.

به همین دلیل شبکه رادیویی‌گفت‌و‌گو با هدف ایجاد فضای چند‌صدایی راه‌اندازی شد و با توجه به فضای متفاوتی که در رسانه ملی ایجاد کرد، اقدام متفاوتی در نظام رسانه ایران تلقی می‌شود.

این شبکه رادیویی در طول این سال‌ها راه گفت‌و‌گو را برای صاحبنظران و اندیشمندان باز کرد و باعث شد نه‌تنها تضارب آرا را در حوزه‌های مختلف همچون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... انعکاس بدهد بلکه خیلی از مباحث این حوزه‌ها را سروسامان دهد. حتی هرازگاهی این شبکه در مباحث مختلف جریان‌سازی کرده‌است. حال امروز زادروز این شبکه رادیویی است که می‌توان صداهای مختلف را از این شبکه شنید.

جایی برای توسعه آزاداندیشی

رضا کوچک‌زاده تهمتن، مدیر شبکه رادیویی گفت‌و‌گو درباره رویکردهایی که این شبکه دنبال می‌کند، به جام‌جم می‌گوید: با توجه به الزامات گفتمانی انقلاب اسلامی و نیاز به جریان‌سازی رسانه‌ای در کشور، رادیو گفت‌وگو متولد شد. این شبکه تاکنون رویکردی مبتنی بر اتحاد و نزدیک کردن سلایق ملی نسبت به حوزه‌های مشترک‌المنافع داشته تا باعث تقویت گفتمان‌سازی انقلاب اسلامی در جامعه مخاطب هدف شود. تلاش براین بوده و هست تا با سپردن «ایوان سخن» و میزگردهای گفت‌وگویی با جامعه کارشناسی کشور از سلایق مختلف و نقطه اتصال میان فرهیختگان جامعه فراهم شود.

وی ادامه می‌دهد: از رهگذر این تجربه و بر مبنای راهبرد و رسالت سازمانی، این شبکه، ذیل برنامه‌های بالادستی و مأموریت‌های ملی، رویکردهای روبه پیش و «جهادگرانه‌ای» نیز اتخاذ کرده‌است تا در رقابت با جریان رسانه‌ای معاند با حضور پیشدستانه در حد توان و فراخنای مخاطبان، از شبهات رسانه‌ای ممانعت کند. در این فرآیند، از جمله مباحث مهم می‌توان به راهبرد جهاد تبیین، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مقابله با جنگ نرم و هجمه رسانه‌ای دشمن، افزایش ارتباط با جامعه نخبگانی کشور، تعمیق همراهی و همکلامی با مسؤولان‌، پژوهش محور‌شدن برنامه‌ها، تولید برنامه‌های مساله‌محور، توجه به اقتضائات زمانه و نیاز روز مخاطب، نهادینگی ارزش‌های اخلاقی در جامعه و توسعه گفتمان‌های انقلاب اسلامی اشاره داشت.

مدیر رادیو‌گفت‌وگو درباره جایگاه پژوهش در این شبکه عنوان می‌کند: این رادیو خود را موظف می‌داند در بستر پژوهش‌های دقیق از نیازهای رسانه‌ای جامعه انقلابی، برای توسعه گفتمان‌های نظام اسلامی گام بردارد. ترویج مباحث عالمانه و توسعه آزاداندیشی عاقلانه مبتنی بر جهاد تبیین و تهاجم ترکیبی، برای تبیین حقایق انقلاب اسلامی هدفی راهبردی و اساسی است که به تبع راهبرد رسانه‌ای شبکه بر آن قوام یافته‌است. نکته دیگر در باب مساله‌محوری، رویکرد توجه ویژه به نظام مسائل کشور است تا هم با رویکردی تبیینی به تشریح حقایق امور پرداخته شود و هم از جهاتی سلبی، در مقابله با جنگ نرم دشمن، شبهات و تشکیک‌های رسانه‌ای بیگانه پاسخ داده شود.

وی تاکید می‌کند: از این‌رو چشم‌انداز فراررو نیز بر مطالبات گام دوم انقلاب اسلامی استوار است تا ضمن تقویت و تبیین گفتمانی در حوزه افکار عمومی جامعه مخاطب، نوید تمدن‌سازی نوین اسلامی را به صورتی حقیقی و واقعگرایانه تبیین و نهادینه سازد. البته علاوه بر آینده‌نگری، بستر نقدهای صحیح و صریح، ارتباط با قوای سه‌گانه و متولیان امور، ایجاد تعامل دوسویه بین مخاطبان و کارگزاران نظام اسلامی، مردمی کردن رسانه و رسانه‌ای کردن مطالبات جامعه نخبگانی نیز فراهم است تا ضمن ترویج روحیه خودباوری ملی از روح امید و نشاط را در جامعه پویا صیانت کند.

کوچک‌زاده، راهبرد سه‌وجهی مرتبت بر شاخصه‌های تعمیق همدلی ملی، گفت‌وگوی نخبگانی و حرف نو را برنامه پیش‌روی این شبکه برای تأمین اقبال عمومی جامعه مخاطبان «صدا پایه» می‌داند و تصریح می‌کند. البته هرچند رویکرد رسانه‌ای رادیوگفت‌وگو نخبگانی است اما عبور از ارتباطات تک‌گویی و تلاش برای پیوند مخاطب با رادیو، باعث فراگیری پیام این شبکه شده‌است. چراکه مهم‌ترین حرف نو در بستر رسانه‌های امروز جهان، پیام منطبق با ذائقه مردم و درک اقتضائات زمان است که رادیوگفت‌و‌گو به آن پایبند مانده و ملتزم است. چنین است که این رادیو همچنان تپنده، با نشاط و مصمم به راه و رسالت خویش، گام می‌زند.

شنیدنی‌ های مدیر ان و برنامه‌سازان

سید وحید موسوی، مدیر گروهسیاسی- اجتماعی: تولد رادیو گفت‌وگو فضای جدیدی را در شریان رسانه‌ای ایران ایجاد کرده و ضمن ایفای نقش گفتمان‌سازی خود در بستر انقلاب اسلامی به سلامت حکمرانی اسلامی کمک‌می‌کند.

معصومه اسمعیل‌نژاد، تهیه‌کننده: رادیو گفت‌وگو به جهت رسالت خود، نه‌تنها مخاطبان فرهیخته و نخبه دارد، بلکه برنامه‌سازان نخبه نیز در آن فعالیت می‌کنند. شبکه‌ای است که خبر تولید نمی‌کند اما درعین حال تمام خبرهای روز دنیا، منطقه و کشور در آن به نقد، بحث‌وبررسی گذاشته می‌شود.

سیدمحمد معافی‌مدنی، مدیر گروه تاریخ و فرهنگ: ما اینجاییم تا در برابر ساحت گفت‌وگو سر فروبیاوریم، پس از هابیل و قابیل که نماد عینی نخستین برقراری عدم ارتباط در زندگی ابنای بشر بودند تا عصر متاورس، انفجار اطلاعات، هوش‌مصنوعی و علوم‌شناختی گفت‌و‌گو چاره دردها‌ست.

سیده‌فاطمه شعار، تهیه‌کننده: رادیو گفت‌وگو در حالی به ۱۶سالگی می‌رسد که با تولید به‌روزترین دانش‌ها در جامعه رسانه‌ای بین‌المللی نقش‌آفرینی می‌کند در این شبکه نخبگانی دو عرصه پیش روی ماست. ارتباط با نخبگان جامعه و انتقال اندیشه نخبگانی به جامعه.

هادی زینلی، مدیر فضای مجازی: با گسترش روزافزون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در میان مردم، شبکه رادیویی گفت‌وگو به‌منظور افزایش دسترسی و برقراری ارتباط نزدیک‌تر با مخاطبان خود حوزه فضای مجازی راراه‌اندازی کرد.

بهزاد محمودزاده، تهیه‌کننده: برنامه‌های گفت‌وگو محور اصلی‌ترین روند برنامه‌ها را تشکیل می‌دهد و از آنجا که جذب مخاطب برای این دست برنامه‌ها دشوار است، برای جلب نظر مردم باید بسیار هوشمندانه عمل کرد تا قابلیت استفاده از سوی مخاطبان را داشته باشد.

نوشین رهگذر، مدیرگروه تولید و تامین رادیو: رسانه رادیو چون گذشته در لحظه‌لحظه زندگی مردمان نفس می‌کشد و تشریک‌ مساعی می‌کند. امروز رادیو گفت‌وگو با تاکید بر رسالت گفتمان‌سازی احسن، تمرکز و تکریم اصل گفت‌و‌گو میان اندیشه‌ها، قدم در ۱۶سالگی خود می‌گذارد.

فاطمه عودباشی - گروه رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها