آیا شما هم همیشه با هوس مصرف خوراکی‌ های شیرین مواجه هستید؟ احتمالا مشکل اصلی به سطح قند خون شما برمی‌گردد. درواقع، عدم تعادل در سطح قند خون می‌تواند باعث شکل‌گیری احساس گرسنگی شود و به همین دلیل هم کنترل قند خون برای ازبین‌بردن این هوس غذایی ضروری است.
کد خبر: ۱۳۶۶۱۲۷

به گزارش جام جم آنلاین، خوش‌بختانه راهکارهای ساده‌ای برای کنترل قند خون وجود دارند، ازجمله مصرف بعضی از نوشیدنی‌ها که توانایی ویژه‌ای در این زمینه دارند. در ادامه با نوشیدنی‌هایی آشنا خواهیم شد که مصرف منظم آنها می‌تواند قند خون شما را کنترل کند.

1. چای ماچا

امروزه بیشتر ما به‌واسطه شبکه‌های اجتماعی با این نوع از چای سبز آشنا شده‌ایم. چای ماچا بسیاری از مزیت‌های چای سبز معمولی را دارد، درحالی که شیوه تهیه آن متفاوت است. برای تهیه چای ماچا باید برگ‌های چای تازه را به پودر تبدیل کنید و سپس این پودر را داخل آب جوش بریزید تا نهایتا یک نوشیدنی گرم و سرشار از آنتی‌اکسیدان آماده کنید.

تحقیقات علمی متعددی نشان داده‌اند که مصرف چای سبز با کاهش سطح انسولین ناشتا و کاهش سطح A1c مرتبط است. مزیت کاتچین موجود در چای ماچا این است که باعث بهبودی در حساسیت به انسولین می‌شود. چای ماچا سرشار از EGCG است که میزان جذب گلوکز در سلول‌ها را افزایش می‌دهد و درنتیجه به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند.

2. آب

همه ما می‌دانیم که آب برای سلامتی عمومی و ادامه حیات ما ضروری است، درحالی که عملکرد بهینه بدن هم تحت تاثیر دریافت آب قرار دارد. بنابراین عجیب نیست که مصرف آب ساده بتواند سطح قند خون را هم کاهش دهد.

واقعیت این است که کم‌آبی بدن مستقیما زمینه مناسبی برای افزایش غلظت قند خون به‌وجود می‌آورد، درحالی که خود همین اتفاق هم کم‌آبی بدن را بیشتر می‌کند. به همین دلیل هم مصرف آب کافی در طول روز به حفظ تعادل آب در بدن کمک می‌کند و نقش موثری در دفع گلوکز (قند) اضافی از طریق ادرار دارد.

3. شیر طلایی (شیر زردچوبه‌ای)

شیر طلایی یا شیر زردچوبه‌ای دارای مزیت‌های مختلفی است، ازجمله تنظیم قند خون. اگرچه دستورالعمل‌های مختلفی برای تهیه این نوشیدنی وجود دارند، ‌اما بهترین دستورالعمل شامل شیر زردچوبه، دارچین و زنجبیل است (به‌هیچ‌وجه هم نباید از قند، شکر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای شیرین‌سازی این نوشیدنی استفاده کنید).

اما چرا شیر طلایی تا این اندازه اثربخشی خوبی دارد؟ زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مهمی مانند کورکومین است که خواص ضدالتهابی بسیاری دارد و درواقع همان رنگ پرتقالی را در زردچوبه به‌وجود می‌آورد.

این نکته زمانی اهمیتش را نشان می‌دهد که بدانیم استرس اکسیداتیو نقش مهمی در حساسیت به انسولین دارد، درحالی که آنتی‌اکسیدان‌های زردچوبه می‌توانند استرس را کاهش دهند و کنترل قند خون را به سطح بهتری برسانند. دارچین موجود در شیر طلایی هم توانایی انسولین برای انتقال گلوکز به سلول‌ها را بیشتر می‌کند و از این طریق قند خون را کاهش می‌دهد.

4. دمنوش بابونه

درحالی که دمنوش بابونه در گروه نوشیدنی‌های مناسب برای ارتقای کیفیت خواب شبانه قرار می‌گیرد، اما آنتی‌اکسیدان‌های نهفته در بابونه مزیت‌های دیگری هم دارند.

مطالعات علمی نشان داده‌اند که مصرف دمنوش بابونه باعث بهبودی در نشانگرهای کنترل قند خون در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شود. مصرف دمنوش بابونه بیشتر از همه به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه می‌شود. این افراد باید دمنوش بابونه را پس از هر وعده غذایی اصلی مصرف کنند.

منبع: سلامت

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها