نگاهی به برنامه «رخ‌به‌رخ»

حرف می‌زنیم تا بشناسمت

جبار آذین منتقد و مدرس سینما و تلویزیون درباره برنامه زندگی پس از زندگی یادداشتی نوشته است.
کد خبر: ۱۳۶۴۱۰۷

به گزارش جام جم، حقیقت و چگونگی مرگ و زندگی پس از مرگ و ماوراء، ازمهم‌ترین پرسش‌های بشر در تمام قرون و اعصار بوده و همچنان جزو دغدغه‌های انسان است. درطول تاریخ، علما، فلاسفه، انبیا، عرفا و محققان کوشیده‌اند از دو منظر به سوال‌های یادشده، پاسخ‌های متقن و قانع‌ کننده دهند.

گروهی از دانشمندان، محققان و فیلسوفان به‌ویژه آنها که صرفا با هستی، در پی دستیابی پاسخ پیدایش و چگونگی هستی، روند، حرکت، هدفمندیابی هستند، با استفاده ازداده‌ها و برگرفته‌های علمی برای توضیح و توجیه نظریه‌های خود، عمدتا از علوم تجربی بهره گرفته‌اند.

ازآن سو هم انبیا، عرفا و علما و خداباوران، ازنگاه خالق هستی به پدیده‌های هستی و مرگ و زندگی و ماوراء نگریسته و به این پرسش‌ها از منظرخداوند و قوانین الهی و طبیعی پاسخ داده‌اند.

در امتداد توجه و تحقیق مسائل یادشده و جهانشمولی این مضامین، قشرهای مختلف اجتماعی درکنار همدلی و همسویی با انسان‌های پرسشگر به این عرصه‌ها ورود کرده‌اند.

اهالی فرهنگ و هنر و رسانه ازآن جمله هستند. چاپ و انتشار هزاران مقاله، بحث ونقد در این ارتباط و تولید صدها فیلم و مجموعه تلویزیونی مستند و داستانی و ترکیبی هنرمندانه و محققانه و هدفمند، نمایشگر اهمیت حیاتی و توجه شایسته به این مهم است.

گرچه هرکدام ازگروه‌ها و جریان‌های فکری، هنری، دینی و علمی از زوایای نگرش خود در این راستا کوشیده‌اند اما مقبول‌ترین، درست‌ترین و باورپذیرترین پاسخ‌ها را خداباوران داده‌اند. تلویزیون ایران هم مانند تلویزیون‌ها و آثارسینمایی خارجی که تاکنون صدها برنامه و تولید در این جهت داشته‌اند، به همت عباس موزون درمقام مجری، محقق و نویسنده و طراح و تهیه‌کننده و کارگردان، مجموعه غنی و قوی پژوهشگرانه‌ای را با عنوان زندگی پس از زندگی تدارک دیده که تاکنون در چند فصل و در ماه مبارک رمضان از شبکه چهار سیما پخش شده و فرهیختگان، پژوهشگران، مومنان و روزه‌داران را با هر سطح از سواد و تجربه با خود همراه کرده است.

برنامه‌ای که افزون بر امتیازهای هنری و استفاده از عناصر ترکیبی مناسب و نمایشی، بر مبنای پژوهش علمی و دینی قوام یافته و به یاری ارائه تجارب ماورائی تجربه‌گراها و بحث‌های کارشناسی، اجرای خوب و هوشمندانه، مسیر هدفمند را طی می‌کند و در بزرگراه توحید با تکیه بر آموزه‌های اسلامی، بر استحکام باورهای خداباوران و خداجویان می‌افزاید. زندگی پس از زندگی، محققانه، هنرمندانه و باورمندانه ساخته شده و از آثاردرخشان و مانای توحیدی و قرآنی و معناگرای تلویزیون است.

​​​​​​​جبار آذین - منتقد رسانه/گروه رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها