نیویورک تایمز اعلام کرد:

استفاده اوکراین از تسلیحات ممنوعه

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد جنگ در جنوب اوکراین در اطراف شهر‌های میکولایف و خرسون تشدید شده است.
کد خبر: ۱۳۶۲۸۱۱
به گزارش جام جم آنلاین، استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران افزود: شاهد تشدید جنگ در جنوب اوکراین، در اطراف میکولایف و خرسون، علاوه بر درگیری‌ها و حملات هوایی هستیم و گلوله باران شدید در میکولایف، باعث قطعی آب در این شهر شده و مردم مجبور به استفاده از آب نهر و رودخانه‌ها هستند.

دوجاریک گفت: امدادگران هشدار داده اند که حداقل دو بیمارستان در این شهر با خطر کمبود آب مواجه هستند.

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: تشدید اخیر خصومت‌ها در اوکراین به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب وارد می‌کند و وضعیت وخیم بشردوستانه در این کشور را بدتر می‌کند.

وی افزود: از آغاز جنگ تاکنون بیش از ۲ هزار غیرنظامی در سراسر اوکراین کشته شده اند، اما می‌دانیم که تعداد کشته‌ها بسیار بیشتر است، زیرا بسیاری از گزارش‌هایی که دریافت کرده ایم هنوز تایید نشده اند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان آژانس پناهندگان سازمان ملل در نشست شورای امنیت اعلام کردند: از زمان آغاز تهاجم روسیه در ماه فوریه، در مجموع ۴ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۵۸۹ نفر اوکراین را ترک کرده اند.

به گفته آنها، لهستان بیش از ۲.۸ میلیون پناهنده اوکراینی را پذیرفته است و این کشور پذیرای بیشترین پناهنده اوکراینی است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار برقراری آتش بس چهار روزه در اوکراین همزمان با "هفته مقدس" مسیحیان ارتدوکس شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها