نیویورک تایمز اعلام کرد:

استفاده اوکراین از تسلیحات ممنوعه

روزنامه نیویورک تایمز نوشته است که نیروهای اوکراین به رغم تبلیغات گسترده علیه روسیه و متهم کردن آن به جنایت جنگی، خود نیز از مهمات ممنوع شده بر اساس پیمان های بین المللی مانند بمب های خوشه ای استفاده می کنند.
کد خبر: ۱۳۶۲۷۸۴

به گزارش جام جم آنلاین، با اینکه مطالب بسیاری در باره گلوله باران نیروهای نظامی روسیه بر شهرک های اوکراین گفته و نوشته شده که از میان شهروندان و ساکنان غیرنظامی قربانی می گیرد و بازماندگان را در این مکان های درگیری به زیرزمین ها و پناهگاه ها می راند، اما خطرات همانندی نیز از جانب حملات توپخانه نیروهای اوکراین برای ساکنان این نقاط وجود دارد که برای بازپس گیری بخش های تصرف شده خاک کشورشان به شدت تلاش می کنند.

اوکراین، روسیه و ایالات متحده از پذیرش کنوانسیون ممنوعیت کاربرد مهمات خوشه ای به علت خطر و اسیب کلی که می تواند به شهروندان وارد کند و در ۲۰۱۰ توسط بیش از ۱۰۰ کشور تصویب شد، خودداری کرده اند.

نیویورک تایمز می افزاید: با ورود این جنگ به هشتمین هفته پیاپی، هر دو طرف با حملات سنگین توپخانه و راکت به یکدیگر حمله می کنند. اما تصمیم نیروهای اوکراین برای پراکندن مهمات خوشه ای دارای توانایی از بین بردن شهروندان بی گناه در روستاهای این کشور، تاکیدی بر محاسبات راهبردی آنان برای بازپس گیری خاک کشورشان بدون توجه به هزینه آن است.

مهمات خوشه ای را می توان با راکت، بمب، موشک و گلوله خمپاره و توپخانه شلیک کرد که کلاهک آن در میانه راه شکافته شده و بمب های کوچک در ناحیه گسترده ای پخش می شوند.

کلاهک های این راکت ها حامل نزدیک به 3۰ بمب کوچک ضد نفر، با نزدیک شدن به هدف از بخش پیشرانه راکت جدا و شکافته شده و بمب های کوچک را در مکان هدف پخش می کنند.

این بمب های کوچک هر یک حاوی نزدیک به ۱۱ اونس تی ان تی هستند که اندکی کمتر از ۲ برابر مقدار استاندارد ماده منفجره در یک نارنجک دستی است و خطر این گونه تسلیحات برای شهروندان غیرنظامی بسیار بالاست، زیرا هر یک از بمب های منفجر نشده آن باید دوباره پیدا شده و توسط کارشناسان خنثی شود.

بر اساس ارزیابی گروه های انساندوستانه، ۲۰ درصد یا بیشتر مهمات ضد نفر در هنگام درگیری، عمل نمی کنند و احتمال انفجار آتی آنها در صورت دست زدن به آنها یا دستکاری شدن وجود دارد.

سخنان ساکنان روستای هوساریوکا در شرق اوکراین که در نخستین روزهای مارس به تصرف نیروهای روسیه درآمد و شواهدی که به دست خبرنگاران این روزنامه آمریکایی رسیده، حاکی از رخ دادن چنین حمله ای توسط توپخانه نیروهای اوکراین در اوایل ماه مارس است و کلاهک شکافته شده راکت حامل مهمات خوشه ای که ده ها بمب مرگبار کوچک را در این روستای کشاورزی پخش کرده، به دست آمده است.

این حمله به روستای کشاورزی هوساریوکا با کشتزارهای گندم که لوله های حامل گاز طبیعی از اطراف آن می گذرد، قربانی نداشت.

هر چند در گلوله باران نیروهای اوکراین در همین ماه علیه نیروهای روس، دستکم ۲ تن از ساکنان این روستا جان باختند.

بعد از اینکه نیروهای نظامی اوکراین در حوالی ۲۶ مارس (۶ فروردین ماه) روستای هوساریفکا را که پیش از جنگ بیش از ۱۰۰۰ نفر جمعیت داشت که اکنون به نزدیک به ۴۰۰ تن کاهش یافته، بازپس گرفتند، این روستا که نزدیک خط مقدم جبهه قرار دارد، زیر حملات روزانه توپخانه و هوایی روسیه قرار دارد.

با اینکه نیویورک تایمز به نقل از ادعای گروه های حقوق بشری تائید کرده که نیروهای ارتش روسیه از هنگام آغاز جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، بارها تسلیحات ممنوعه به کار برده اند، اما راکت حامل مهمات خوشه ای که به این دهکده اصابت کرده، از سوی نیروهای روسیه شلیک نشده بود و شواهد و مدارکی که در دیدار از این نقطه به دست گزارشگران نیویورک تایمز رسیده نشان می دهد که به احتمال زیاد از سوی نیروهای ارتش اوکراین که برای بازپس گیری آن تلاش می کرده اند، شلیک شده است.

راکت توپخانه اورگان ۲۰۲۰ میلی متری که در این دهکده فرود آمده، از یک سکوی پرتاب نصب شده بر کامیون در فاصله بسیار دور شلیک شده و در ششم یا هفتم مارس به این روستا اصابت کرده است. با توجه به فرود این راکت نزدیک پایگاه موقت ارتش روسیه در یک کارگاه کشاورزی، تقریبا با اطمینان می توان گفت که هدف آن، نیروهای روسیه بوده است.

مشاور نیروهای مسلح و وزارت دفاع اوکراین از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

نیویورک تایمز در هشتم آوریل تائید کرد که راکت اوراگان همانند حامل مین های زمینی ضد خودرو توسط نیروهای روس به حومه خارکیف شلیک شده است که تا پیش از آغاز این جنگ، دومین شهر بزرگ اوکراین بوده است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها