نتیجه یک تحقیق‌بزرگ در مورد اعتیادمجازی
هرچه فقیرتر، اعتیاد به شبکه‌های‌اجتماعی بیشتر

نتیجه یک تحقیق‌بزرگ در مورد اعتیادمجازی

فناوری با سرعتی دیوانه‌وار در حال پیشرفت است و بخش‌های مختلف جهان معاصر را تغییر داده‌است. گفته می‌شود در 10سال آینده به اندازه 100 سال گذشته شاهد پیشرفت فناوری و تغییر دنیای خودمان خواهیم بود. هر تغییری نیز پیامدهایی دارد.
فناوری با سرعتی دیوانه‌وار در حال پیشرفت است و بخش‌های مختلف جهان معاصر را تغییر داده‌است. گفته می‌شود در 10سال آینده به اندازه 100 سال گذشته شاهد پیشرفت فناوری و تغییر دنیای خودمان خواهیم بود. هر تغییری نیز پیامدهایی دارد.
کد خبر: ۱۳۶۰۵۰۲

در چنین جهان در حال تغییری، شناخت هر چه بیشتر فناوری‌های آینده می‌تواند به درک این تغییرات و همسو شدن با آن کمک می‌کند.

مک‌ کینزی یکی از سه شرکت برتر جهان در زمینه مشاوره مدیریت، یکی از نهادهایی است که جدیدترین فناوری‌ها را از نزدیک مورد بررسی قرار می‌دهد.

این شرکت با 30هزار کارمند در سراسر جهان، فرصت‌های جدید فناوری‌های نوظهور را به سرمایه‌گذاران، کسب و کارها و افراد علاقه‌مند معرفی می‌کند. در ادامه قصد داریم مروری بر 10 فناوری برتر دهه آینده به انتخاب این غول تحقیقاتی جهان بیندازیم.

اتوماسیون و ربات‌ ها

تقریبا نیمی از تمام فعالیت‌های کاری موجود در جهان ممکن است در چند دهه آینده خودکار شوند؛ زیرا اتوماسیون فرآیند و مجازی‌سازی نسل بعد قرار است رایج‌تر شود.

مک‌کینزی پیش‌بینی می‌کند تا سال 2025، بیش از 50 میلیارد دستگاه به اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) متصل خواهندشد. ربات‌ها، اتوماسیون، چاپ سه‌بعدی و فناوری‌های مرتبط حدود 79.4 زتابایت داده در سال تولید خواهندکرد.

اتصالات نوین

اتصالات دیجیتال سریع‌تر که از 5G و اینترنت اشیاء استفاده می‌کنند، قابلیت باز کردن درهای جدیدی روی فعالیت‌های اقتصادی را دارند. ترکیب5G و IoT از جذاب‌ترین روندهای فناوری در دهه آینده خواهدبود. مک‌کینزی اعلام کرده با این اتصالات سریع‌تر، صنایع مربوط به جابه‌جایی، مراقبت‌های بهداشتی، تولید و خرده فروشی می‌توانند تولید ناخالص داخلی جهانی را تا سال 2030 از میزان 1.2 تریلیون دلار به 2 تریلیون دلار افزایش دهد.

زیرساخت‌های توزیع‌شده

تا پایان سال جاری میلادی 70درصد شرکت‌ها از پلتفر‌م‌های ترکیبی مبتنی بر ابررایانه‌ها به عنوان بخشی از زیرساخت فناوری اطلاعات توزیع شده استفاده خواهندکرد. در نتیجه داده‌ها و پردازش‌ها را می‌توان در فضای ابری مدیریت کرد اما سریع‌تر در دسترس دستگاه‌ها قرار داد. مک‌کینزی اعلام کرده این روند فناوری به شرکت‌ها کمک می‌کند سرعت و چابکی خود را افزایش دهند، از پیچیدگی بکاهند، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و به تقویت امنیت سایبری خود بپردازند.

نسل بعدی محاسبات

مک‌کینزی معتقد است نسل بعدی محاسبات، راه‌حل‌هایی ارائه می‌کند تا مشکلات بزرگ علم و جامعه را حل ‌کند.

این فناوری شامل مجموعه‌ای از پیشرفت‌های گسترده، از هوش مصنوعی کوانتومی تا وسایل نقلیه کاملا خودمختار هستند.

بنا بر اعلام مک‌کینزی، محاسبات نسل بعدی صنایع موج اول (مانند امور مالی، گردشگری، تدارکات، انرژی جهانی و مواد و صنایع پیشرفته) را به شدت تغییر خواهدداد.

هوش مصنوعی کاربردی

هوش مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین گرایش‌های فناوری است و ما هنوز در روزهای اولیه توسعه هوش‌مصنوعی هستیم.

این فناوری روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و کاربردهایی متنوع‌تر پیدا می‌کند. تا سال 2024 حدود 50 درصد تعاملات انسان‌ها با رایانه بر اساس صداهای تولیدشده توسط هوش‌مصنوعی خواهدبود.

با این حال، شرکت‌ها همچنان در جست‌وجوی راه‌هایی برای استفاده مؤثر از هوش‌مصنوعی هستند. مک‌کینزی می‌گوید کمتر از یک چهارم شرکت‌ها اعلام کرده‌اند هوش مصنوعی تاثیری قابل توجه بر کسب و کارشان گذاشته‌است.

آینده برنامه‌نویسی

در دهه بعدی باید برای استفاده از نسل دوم نرم‎افزارها آماده شویم. در این دوره شبکه‌های عصبی و یادگیری ماشین کد می‌نویسند و نرم‌افزار جدید تولید می‌کنند.

به گفته مک‌کینزی، در آینده انتشار سریع برنامه‌های کاربردی جدید غنی از داده و مبتنی بر هوش مصنوعی کاملا رایج خواهدبود. همچنین کارایی نرم‌افزارها نیز به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

معماری‌های مبتنی بر اعتماد

در سال 2019، بیش از 8.5 میلیارد داده در معرض خطر قرار گرفت. با وجود پیشرفت در امنیت سایبری، مجرمان همچنان تلاش خود را مضاعف می‌کنند تا به داده‌ها دسترسی داشته‌باشند.

معماری مبتنی بر اعتماد به عنوان یک روند رو به رشد فناوری، به مبارزه با جرایم سایبری کمک خواهندکرد. یکی از رویکردهای ایجاد یک معماری مبتنی بر اعتماد، استفاده از دفترکل توزیع شده، مانند بلاک‌چین است.

مک‌کینزی خاطرنشان می‌کند معماری‌های مبتنی بر اعتماد و توافق جمعی، علاوه‌بر کاهش خطر نقض داده، هزینه رعایت مقررات امنیتی را کاهش می‌دهند، هزینه‌های عملیاتی و مالی مرتبط با امنیت سایبری را کاهش می‌دهند و معاملات مقرون‌به‌صرفه‌تری را بین خریداران و فروشندگان ممکن می‌سازند.

انقلاب زیستی

در حال حاضر پیشرفت‌هایی در حوزه بیولوژیک دیده می‌شود که نوید تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد و زندگی ما را می‌دهد و بر صنایع، از بهداشت و کشاورزی گرفته تا کالاهای مصرفی، انرژی و مواد تأثیر خواهدگذاشت.

انقلاب زیستی که توسط هوش مصنوعی، اتوماسیون و توالی‌یابی DNA پیش می‌رود، توسعه ژن‌درمانی، داروهای بسیار شخصی‌سازی‌شده و راهنمایی‌های مبتنی بر ژنتیک در مورد غذا و ورزش را نوید می‌دهد. این روندهای فناوری علاوه‌بر ایجاد بازارهای جدید، برخی سوالات اخلاقی مهم را نیز مطرح خواهند کرد.

نسل بعدی مواد

تحولات در علم مواد قابلیت تغییر بخش‌های مختلف بازار از جمله داروسازی، انرژی، حمل و نقل، بهداشت، صنایع تولید قطعات نیمه‌هادی و تولید را دارد. این مواد جدید حاوی گرافن خواهندبود که یک لایه منفرد از اتم‌های کربن هستند که در یک شبکه لانه زنبوری چیده شده‌اند.

این ماده علیرغم نازکی باورنکردنی، حدود 200 برابر محکم‌تر از فولاد است. گرافن هادی بسیار کارآمدی است و نوید انقلابی در عملکرد نیمه‌هادی‌ها را می‌دهد. ماده دیگر با نام دی سولفید مولیبدن نیز وجود دارد که نانوذرات آن در حال حاضر در الکترونیک انعطاف‌پذیر استفاده می‌شوند.

مک‌کینزی می‌گوید با تغییر اقتصاد، طیفی گسترده‌ از محصولات، خدمات و مواد نسل بعدی با کارایی بسیار بالاتر در بسیاری از حوزه‌های کاربردی بکر وجود خواهدداشت که ممکن است اقتصاد صنعت را تغییر داده و باعث شوند شرکت‌های تغییرات ساختاری زیادی داشته‌باشند.

آینده فناوری پاک

مک‌کینزی معتقد است شرکت‌ها باید با طراحی برنامه‌های بهبود عملیاتی مرتبط با توسعه فناوری، تدارکات، تولید و کاهش هزینه، با فرصت‌های نوظهور ایجاد کسب‌وکار همگام شوند. پیشرفت فناوری‌های پاک همچنین نوید عرضه فراوان انرژی سبز برای حفظ رشد نمایی فناوری را می‌دهند.

رضا کریمی- خبرنگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها