پارچه‌ های چهارخانه را چطور در لباس‌هایمان استفاده کنیم؟

چهارخانه‌ها از پرطرفدارترین مدل‌های پارچه هستند که تقریبا هیچ وقت از مد نمی‌افتند و با توجه به تنوع بالایی که دارند، هر کدام از آنها نامی جداگانه‌ پیدا کرده‌اند و کاربردهای مختلفی دارند.
کد خبر: ۱۳۵۲۷۰۶

 شاید خیلی به این نکته توجه نکرده‌باشید اما طراحان دنیای مد از همین خطوط عمودی و افقی استفاده‌های زیادی می‌کنند و قوانین مختلفی برای ست کردن این پارچه‌ها با هم دارند. این مطلب راهنمای خلاصه‌ای است برای آشنایی دقیق‌تر با دنیای چهارخانه‌ها.

انواع پارچه‌ های چهارخانه

گینگام: این نوع پارچه، چهارخانه‌های ریزی دارند که اغلب برای پیراهن‌های دکمه‌دار مردانه استفاده می‌شوند اما کاربرد دیگر این پارچه برای رومیزی است. معروف‌ترین ترکیب رنگ این پارچه سفید با چهارخانه‌های قرمز یا آبی است اما ترکیب‌های دیگر هم در بازار وجود دارد. این پارچه برای استفاده روزمره بسیار مناسب است.

شاهزاده ولز: بیشتر در ترکیب رنگ مشکی و سفید و گاهی قهوه‌ای دیده می‌شود و برای دوخت کت و شلوار مناسب است. البته این نوع پارچه برای دوخت پالتوهای زمستانی هم انتخاب خوبی است.

پنجره‌ ای: چهارخانه‌های پنجره‌ای طرحی کلاسیک دارند که معمولا برای کت و شلوار یا تک کت و جلیقه به کار می‌رود و کمتر در پیراهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چهارخانه‌های پنجره‌ای همیشه مربع نیستند و گاهی به شکل مستطیل دیده می‌شوند. اگرقد کوتاهی دارید و می‌خواهید قدبلندتر دیده شوید، از پارچه‌های چهارخانه پنجره‌ای با خانه‌های مستطیلی که به صورت عمودی در پارچه قرار گرفته‌اند، استفاده کنید.

تارتان: این پارچه ازخطوط افقی و عمودی متقاطع در رنگ‌های مختلف و بیشتر قرمز و سبز تشکیل شده که در محل تقاطع، رنگ سوم را می‌سازند و هر چه تعداد رنگ‌ها بیشتر می‌شود، رنگ‌های ترکیب شده هم بیشتر می‌شود. به دلیل تنوع و انعطاف‌پذیری این پارچه، از آن در لباس‌های مختلف استفاده می‌شود.

بوفالو: طرح چهارخانه معروف لباس‌های زمستانی است که معمولا با رنگ‌مشکی و قرمز شناخته می‌شود. این پارچه برای پیراهن‌های رسمی کاربرد ندارد و بیشتر برای استفاده روزمره از آن استفاده می‌شود.

گراف: ساده‌ترین نوع چهارخانه است که زمینه سفید با خطوط آبی مرسوم‌ترین طرح آن است. ابعاد مربع‌های چهارخانه‌ها کوچک بوده و با بزرگ‌تر شدن مربع‌ها، لباس غیررسمی‌تر می‌شود.

تاترسال: این پارچه شباهت زیادی به گراف دارد اما برخلاف گراف که خطوط چهارخانه تک رنگ هستند، خطوط در این پارچه دو رنگ و مکمل هستند. ضخامت و پررنگی خطوط هم معمولا با هم متفاوت‌اند اما اندازه مربع‌ها یک اندازه‌اند. این پارچه بیشتر برای پیراهن و جلیقه کاربرد دارد.

مادراس: چهارخانه‌های این پارچه معمولا رنگی رنگی هستند و ابعاد آنها هم با یکدیگر متفاوت است. این پارچه‌ها به خاطر بافت‌شان برای تابستان گزینه خوبی هستند.

چی بپوشیم؟

از معروف‌ترین مدل‌های پارچه چهارخانه ترکیب چهارخانه‌های سفید و مشکی است. شما به این ترکیب می‌توانید هر رنگی را اضافه کنید. به عنوان مثال، در فصل پاییز می‌توانید از رنگ‌های گرم برای ست کردن استفاده کنید.

یکی از بهترین ست‌ها با لباس‌ های چهارخانه، شلوارهای جین تیره رنگ هستند. استفاده از لباس‌هایی با رنگ خنثی هم پیشنهاد خوبی است. چون با هر رنگ و طرحی ست می‌شوند.

این رنگ‌ها در کنار طرح‌های شلوغ چهارخانه تعادل ایجاد می‌کنند. سفید، مشکی، سرمه‌ای، خاکی، خاکستری، بیشتر طیف‌های رنگ قهوه‌ای و بژ جزو رنگ‌های خنثی هستند البته لازم نیست همیشه هم سراغ رنگ‌های خنثی بروید.

می‌توانید لباستان را از دیگر رنگ‌های به کار رفته در ترکیب‌های چهارخانه هم انتخاب کنید. مثلا اگر شلوار آبی دارید، می‌توانید آن را با پیراهن چهارخانه‌ای که رگه‌های آبی داخل آن به کار رفته، ست کنید.

فقط یک چهارخانه

لباس‌ های چهارخانه با طرح‌های مختلف و رنگ‌های متنوعی که در بافت پارچه‌شان به کار رفته، به اندازه کافی جلب توجه می‌کنند. بنابراین سعی کنید چند طرح چهارخانه را با هم ست نکنید چرا که باعث شلوغ و نامرتب جلوه‌کردن ظاهر شما می‌شود البته در یک حالت می‌توانید از چند پارچه چهارخانه استفاده کنید و آن زمانی است که روسری، کیف، کلاه یا دستکش شما چهارخانه باشد. در این صورت می‌توانید یکی از لباس‌های اصلی خود را از طرح چهارخانه متناسب با اکسسوری‌تان انتخاب کنید.

چهارخانه‌ های مردانه

پیراهن‌ های مردانه چهارخانه از پرطرفدارترین لباس‌ها به شمار می‌رود. بهترین رنگ‌هایی که برای این لباس‌ها می‌توانید انتخاب کنید، رنگ‌های قرمز، خاکستری و مشکی است که به راحتی با یک جفت کفش معمولی و شلوار جین یا کتان ست می‌شوند.

پوشیدن تی‌شرت‌های ساده سفید یا مشکی زیر پیراهن‌های چهارخانه یکی از بهترین ست‌ها محسوب می‌شود. همچنین بهتر است از کت و شلوارهای چهارخانه استفاده نکنید اما اگر به این مدل کت و شلوارها علاقه دارید، پارچه آن نازک و ظریف و رنگ خنثی باشد.

در چه موقعیتی هستید؟

به فصل و نوع مراسمی که می‌روید و حتی رنگ پوست‌تان دقت کنید. در فصول سرد و نیز مراسم رسمی‌تر از رنگ‌های تیره‌تر و در فصول گرم سال و مهمانی‌ها و مراسم غیررسمی از رنگ‌های روشن‌تر و پاستیلی استفاده کنید.

به عنوان مثال، بهتر است یک پیراهن چهارخانه رنگ روشن مانند صورتی را در مصاحبه‌های کاری یا مراسم رسمی نپوشید. در چنین موقعیتی اگر می‌خواهید لباس چهارخانه بپوشید، بهتر است از بین رنگ‌های تیره مانند سرمه‌ای یا خاکستری یا طوسی استفاده کنید تا ظاهر شکیل و جدی‌تری داشته‌باشید.

چهارخانه‌ های زنانه

با شومیزهای چهارخانه می‌توانید شلوارهای جین با رنگ روشن و گشاد بپوشید. این شومیزهای راحت و آزاد چهارخانه برای مهمانی‌های غیررسمی گزینه مناسبی است اما برای مهمانی‌ها و مراسم رسمی‌تر، شومیزهای جمع و جورتر که قالب تن باشند بهتر است.

شومیزهای چهارخانه همچنین این قابلیت را دارند که آنها را با جوراب شلواری مشکی هم به راحتی ست کنید. در کنار آن استفاده از اکسسوری‌های طلایی رنگ مانند گوشواره و دستبند به تکمیل شدن ظاهر شما کمک می‌کند.

یادتان باشد تنها با انتخاب رنگ لباس نیست که می‌توانید ظاهری شکیل پیدا کنید بلکه با انتخاب رنگ مناسب اکسسوری‌ها هم می‌توانید به لباس چهارخانه رنگ اضافه کنید.

مانتوی چهارخانه ریز هم برای خانم‌های درشت اندام و چاق و مانتوهای چهارخانه درشت برای خانم‌های ریزنقش و لاغر مناسب‌تر است.

یادتان باشد با چنین مانتوهایی شال یا روسری‌تان ساده یا تک رنگ باشد. پالتوهای چهارخانه را هم به دلیل حجیم بودن، بهتر است با شال یا روسری‌های قواره کوچک است کنید. اگر هم روسریتان قواره بزرگ و تک رنگ است، به گونه‌ای روسری را سر کنید که کمتر روی شانه‌ها قرار گیرد.

ندا اظهری - خبرنگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها