پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو، آزمایش ساده‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند افراد مبتلا به نشانه‌های زوال عقل را شناسایی کند.
کد خبر: ۱۳۵۱۸۹۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ پژوهشگران آمریکایی در پروژه جدید خود، آزمایش ساده‌ای را ابداع کرده‌اند که می‌تواند به پزشکان در تشخیص زودهنگام نشانه‌های زوال عقل کمک کند. پژوهشگران "دانشگاه ایالتی اوهایو" (OSU)، آزمایش ساده‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند افراد مبتلا به نشانه‌های زوال عقل را شناسایی کند. هدف از ابداع این آزمایش موسوم به "SAGE" این است که نشانه‌های بیماری را زودتر از بررسی‌های استاندارد تشخیص دهد.

داده‌های به دست آمده نشان می‌دهند که این آزمایش طی ارزیابی ۶۰۰ بیمار در "مرکز اختلالات حافظه و شناختی" (Center for Cognitive and Memory Disorders) دانشگاه ایالتی اوهایو توانست افراد مبتلا به اختلال خفیف شناختی را که نهایتا به زوال عقل رسیدند، شش ماه زودتر از روش‌های کنونی شناسایی کند.

به گفته پژوهشگران، تشخیص زودهنگام برای مدیریت موثر از دست دادن عملکرد شناختی مرتبط با افزایش سن، حیاتی است؛ به ویژه این که درمان‌های جدید نیز در حال توسعه هستند.

دکتر "داگلاس شار" (Douglas Scharre)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این آزمایش برای شناسایی افرادی طراحی شده است که تفکر معمولی دارند، به اختلال شناختی خفیف دچار هستند یا مشکلات شناختی شدیدتری دارند که مطابق با شرایط زوال عقل است.

وی افزود: این آزمایش را می‌توان به مرور زمان تکرار کرد تا اطلاعاتی را ارائه کند که نشان می‌دهند توانایی‌های شناختی شخص، در حال کاهش یا بهبود است.

شار ادامه داد: آزمایش SAGE، یک ارزیابی شناختی چهار صفحه‌ای است و سؤالاتی را شامل می‌شود که زبان، حافظه، توانایی‌های ترسیم کردن و سایر جنبه‌های عملکرد شناختی را آزمایش می‌کنند. کامل کردن این آزمایش، حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان می‌برد.

به گفته شار، نسخه آنلاین این آزمایش را که طی همکاری با شرکت "برین تست" (BrainTest) مستقر در شهر کلمبوس ایالت اوهایو ابداع شده است، می‌توان با تبلت یا رایانه صفحه لمسی در هر مکانی انجام داد.

پژوهشگران گفتند که نسخه آنلاین این آزمایش، با سیستم الکترونیکی سوابق پزشکی "مرکز پزشکی وکسنر" (Wexner Medical Center) در ایالت اوهایو ادغام خواهد شد تا خودآزمایی، ذخیره و بررسی نتایج را برای بیماران و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به آن‌ها، ساده‌تر کند.

براساس گزارش "انجمن آلزایمر آمریکا" (Alzheimer's Association)، حدود شش میلیون نفر در این کشور به زوال عقل مبتلا هستند که بیماری آلزایمر، شایع‌ترین نوع آن است. گزارش این انجمن نشان می‌دهد که تشخیص دقیق و زود هنگام زوال عقل با استفاده از روش‌های موجود از جمله آزمایش‌های عملکرد شناختی و فناوری‌های تصویربرداری مغز مانند "تصویرسازی تشدید مغناطیسی" یا "ام‌آرآی" (MRI) و "برش‌نگاری با گسیل پوزیترون" یا "پت اسکن" (PET scan)، کاری چالش‌برانگیز است.

روش‌های جدید مانند آزمایش‌های خون برای شناسایی افرادی که سطح بالایی از پروتئین آمیلوئید بتا دارند که با آلزایمر مرتبط است، می‌توانند این فرآیند را ساده‌تر کنند. شار گفت: با وجود این، تشخیص زودهنگام نشانه‌های این بیماری همچنان مهم است.

وی افزود: SAGE، بیماری آلزایمر یا هیچ بیماری شناختی خاصی را تشخیص نمی‌دهد، اما امکان ارزیابی قوی توانایی‌های شناختی را برای پزشکان فراهم می‌کند. این امر به ویژه با توجه به درمان‌های جدید بالقوه‌ای که برای پیشگیری و درمان زوال عقل وجود دارند، مهم است.

داده‌های این پژوهش نشان می‌دهند که SAGE طی این بررسی توانست افراد مبتلا به اختلال خفیف شناختی و افرادی را که مشکلات شناختی شدید داشتند، حداقل شش ماه زودتر از رایج‌ترین ارزیابی یعنی "آزمون کوتاه وضعیت ذهنی" (MMSE) شناسایی کند.

به گفته انجمن آلزایمر، پزشکان طی آزمون کوتاه وضعیت ذهنی، سوالاتی را از بیماران می‌پرسند که برای آزمایش مهارت‌های ذهنی روزمره طراحی شده‌اند.

حداکثر امتیاز در این آزمون، ۳۰ امتیاز و نمره ۲۰ تا ۲۴ نشان‌دهنده زوال عقل خفیف است؛ در حالی که نمره ۱۳ تا ۲۰ نشان‌دهنده زوال عقل متوسط و نمره کمتر از ۱۲ نشانه زوال عقل شدید به شمار می‌رود.

شار اضافه کرد: نظارت موثر با استفاده از آزمایش‌هایی مانند SAGE، به شناسایی زودهنگام اختلالات شناختی خفیف کمک می‌کند که به پزشکان امکان می‌دهند گزینه‌های درمانی بیشتری را در اختیار داشته باشند و بتوانند زودتر درمان را انجام دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها