یکی از علل عمده نازایی زنان در حال حاضر تنبلی تخمدان ناشی از تخمدان پلی‌ کیستیک (pco) است. امروزه از چاقی به‌درستی به‌عنوان مادر همه بیماری‌ها یاد می‌شود.
کد خبر: ۱۳۵۱۱۱۷

علاوه بر بیماری‌های اسکلتی و متابولیکی که سال‌هاست ارتباط آن با چاقی اثبات شده‌است، یکی از بیماری‌های مهمی که امروزه بیش از پیش به اهمیت آن پی برده شده نازایی ناشی از چاقی است.

چاقی شکمی از عوامل مهم سندرم متابولیک است که به تجمع چربی در اطراف تخمدان منجر می‌شود.

معمولا درمان‌های دارویی زیادی برای رفع این عارضه از سوی متخصصان زنان و زایمان به‌کار گرفته می‌شود.

ولی توصیه اول و آخر اغلب متخصصان برای درمان نازایی ناشی از تنبلی تخمدان، کاهش وزن به‌وسیله یک رژیم غذایی علمی به همراه تحرک متوسط روزانه است. با کاهش شاخص توده بدنی به مرور از حجم میکروکیست‌ها کاسته می‌شود و فعالیت متابولیکی تخمدان به حالت طبیعی برگشته و نازایی درمان می‌شود.

برخی درمان‌های دیگر برای این منظور به‌کار گرفته می‌شود که می‌تواند به طور موقت این عارضه را برطرف کند، مانند استفاده از متفورمین یا هورمون‌درمانی.

ولی موضوع این است که این درمان‌ها ممکن است به‌طور موقت از اندازه توده میکروکیست‌ها بکاهد و موجب باروری شود ولی باعث افزایش بیش از پیش اشتها، میل به شیرینی و چاقی بیشتر خواهد شد که زمینه را برای سقط و دیابت بارداری افزایش می‌دهد. پس یک توصیه مهم برای درمان قطعی، کاهش وزن است.

ولی توصیه اینجانب به‌عنوان مشاور تغذیه، پیشگیری است. قبل از این‌که دچار این وضعیت شوید و مجبور باشید در یک شرایط روحی نامناسب ناشی از اجبار متخصص برای کاهش وزن خود اقدام کنید، همین امروز برای حل مشکل اضافه‌وزن خود دست به کار شوید.

مهرداد رحیم زاده - مشاور تغذیه و رژیم درمانی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها