ارتودنسی پیشگیری چیست و هزینه آن چقدر است؟

اگر لیست های موسوم به بهترین متخصص ارتودنسی دندان در شهرهای مختلف را دیده باشید، احتمالا متوجه شده اید که یکی از خدمات اصلی آن ها انجام ارتودنسی پیشگیرانه است.
کد خبر: ۱۳۴۹۹۶۱
اگر لیست های موسوم به بهترین متخصص ارتودنسی دندان در شهرهای مختلف را دیده باشید، احتمالا متوجه شده اید که یکی از خدمات اصلی آن ها انجام ارتودنسی پیشگیرانه است. ارتودنسی پیشگیری عبارت است از انجام کلیه معاینات، تشخیص ها و اقدامات پیشگیری از کج شدن دندان ها و یا بروز ناهنجاری های فکی است. این اقدامات معمولا با درمان های اصلی ارتودنسی متفاوت هستند و بر جنبه پیشگیری یا درمان اولیه و به موقع تاکید دارند.
 

ارتودنسی پیشگیری چیست و هزینه آن چقدر است؟


بهترین سن شروع ارتودنسی پیشگیری چه سنی است؟


متخصصان ارتودنسی بر این باورند که از سن 6 سالگی باید کودکان را به مطب متخصص ارتودنسی برد. در این سن که به سن طلایی ارتودنسی شهرت دارد می توان کودک را معاینه کرد و از بروز مشکلات ارتودنسی در آینده پیشگیری کرد. همچنین سن 10 تا 14 سالگی بهترین سن آغاز درمان های اصلی ارتودنسی است. اما خوشبختانه در صورت انجام درمان های ارتودنسی پیشگیرانه در سن 6 سالگی احتمالا دیگر نیازی به درمان های اصلی در سنین بعد از 10 سالگی نخواهیم بود.
 

مهمترین درمان های ارتودنسی پیشگیری چیست؟


درمان ها یا روش های زیر تنها تعدادی از کارهایی است که توسط یک متخصص ارتودنسی با هدف پیشگیری از ناهنجاری های فکی و نامنظمی های فکی در سنین کودکی انجام داده می شود:
 

نصب فضا نگهدارنده


مهمترین چیزی که در خصوص ارتودنسی پیشیگری وجود دارد، مدیریت دندان های شیری است. این دندان ها مطابق با یک جدول زمانی رشد کرده و از سن 6 سالگی کم کم جای خود را به دندان های دائمی می دهند.

اگر قبل از روش دندان دائمی، دندان شیری زودتر از موعد بی افتد، کودک با کج شدن دندان ها مواجه خواهد شد. این یعنی دندان های دائمی نیز به خوبی از لثه بیرون نمی آیند زیرا موقعیت آن ها توسط دندان های شیری کج اشغال شده است.

برای پیشگیری از این مشکل یک متخصص ارتودنسی از فضا نگهدارها استفاده می کند. فضا نگهدار در موقعیت دندان شیری که کشیده شده یا افتاده، قرار می گیرد و تا زمان در آمدن دندان دائمی در آنجا باقی خواهد ماند.
 

کمک به هدایت رشد فک


برخی از کودکان به سبب مشکلات ژنتیکی که دارند، رشد فکی مناسبی را در طول دوره رشد خود تجربه نمی کنند. مثلاً ممکن است یکی از فک ها به اندازه کافی یا با سرعت خوبی رشد نکنند. در چنین حالتی متخصص ارتودنسی باید دست بکار شده و با پیاده کردن تکنیک های ارتودنسی دندان پیشگیری، به رشد کافی فک کمک کند.

در حدود 6 سالگی اگر متخصص متوجه شود که فک به اندازه کافی رشد نکرده با کمک دستگاه های وسیع کننده کام یا پالاتال اکسندرها به متسع شدن و افزایش رشد فک کمک می کنند. اینکار موجب می شود که فضای کافی برای رشد تمام دندان های دائمی ایجاد شود و بعد ها با مشکل کج بودن دندان ها روبرو نشویم.
 

ارتودنسی پیشگیری چیست و هزینه آن چقدر است؟


کشیدن دندان شیری


گاهی اوقات یک دندان شیری زمانی که قرار است یا میباید، نمی افتد. در این موارد، دندان دائمی می تواند در محل نامناسبی رشد کند، زیرا دندان شیری از فضا بیرون زده نشده است. اگر چنین باشد، ممکن است لازم شود دندان شیری را بکشید تا رویش و فاصله مناسب دندان دائمی ایجاد شود.

از آنجایی که ممکن است برخی از والیدن از نحوه رویش دندان های شیری و دائمی اطلاع کافی نداشته باشند میبایست کودک را از سنین 6 سالگی به نزد یک دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی برد تا اگر مشکلی در خصوص افتادن یا نیوفتادن دندان های شیری وجود دارد متخصص تشخیص داده و درمان مناسب و به موقع را انجام دهد تا دندان های دائمی به خوبی رشد کنند.

ممانعت از عادات مخرب مانند مکیدن انگشت شست (ساده ترین اقدام ارتودنسی پیشیگیری)


مکیدن مکرر انگشت شست یا انگشتان دیگر می تواند باعث انحراف دندان های بالا یا فک به سمت جلو شود. اینکار همچنین می تواند منجر به اوربایت جدی (جلو بودن فک بالا) شود که به درمان ارتودنسی گسترده نیاز دارد.

یک متخصص ارتودنسی می تواند با کمک دستگاه های عادت شکن که به مرور زمان به ترک عادت مکیدن انگشت شست کمک کند و مانع از ادامه یافتن عادت خواهد شد. با همین درمان ساده و بسیار کم هزینه، شما از پرداخت قیمت ارتودنسی در آینده پیشگیری خواهید کرد. زیرا مکیدن انگشت در ساده ترین حالت باعث اپن بایت می شود. اپن بایت مشکلی است که اصلاح و  درمان آن در آینده هزینه بر است و می تواند مشکلات صحبت کردن، جویدن و زیبایی ایجاد کند.

اپن بایت زمانی است که در حالت بسته بودن دهان بین دندان های فک بالا و پایین در جلو فاصله قابل توجهی وجود دارد و فک ها همپوشانی مناسبی ندارند.
 

ارتودنسی پیشگیری چیست و هزینه آن چقدر است؟


تجویز هدگیر ارتودنسی


هدگیرها واقعا وسایل کاربردی هستند. آن ها می توانند کاری کنند تا در آینده نحوه چینش و قرار گیری دندان های آسیاب اصولی باشد. هدگیر ارتودنسی در واقع یک گزینه پیشگیرانه است که برای اصلاح نحوه قرار گرفتن دندان های آسیاب بالا و پایین با یکدیگر استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای ایجاد فضای اضافی برای تراز دندان های دائمی استفاده کرد. هدگیر عمدتاً در خانه و شب هنگام خواب استفاده می شود.

آن ها تنها به منظور پیشگیری و در کودکان استفاده می شود. معمولا کودکانی که در سنین رشد هستند و استخوانشان انعطاف کافی دارد و در عین حال مشکلات مروبط به فک دارند مناسب هستند. هر چه سن کودک بیشتر می شود استفاده از هدگیر کارایی و اثربخشی کمتری خواهد داشت.
 

چرا باید به ارتودنسی پیشگیرانه اهمیت بدهیم؟


2 دلیل عمده وجود دارد که چرا والدین باید به ارتودنسی پیشیگرانه فرزندان خود اهمیت دهند. اول اینکه بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های دندانی یا فکی به راحتی در سنین پایین قابل پیشگیری است. اگر به موقع به یک دکتر ارتودنسی مراجعه کنید به ناهنجاری امان نخواهید داد ایجاد شده یا گسترش یابد.

دوماً سن کودکی بهترین سن برای برطرف کردند هرگونه مشکلی است که به تازگی ایجاد شده است. شما می توانید با شناسایی زودهنگام انحرافات فکی و مشکلات دندانی دلبند خود، در اولین فرصت مشکل را درمان و برطرف کنید.

سوما، شما با انجام درمان های پیشیگرانه ارتودنسی در هزینه ها صرفه جویی خواهید کرد. اگر شما با پرداخت حداقل هزینه و قیمت ارتودنسی دندان درمان پیشیگیرانه کودک خود را آغاز کنید در آینده مجبور نخواهید بود تا میلیون ها تومان هزینه صرف منظم کردن دندان ها و فک فرزندتان کنید. زیرا هزینه های ارتودنسی و جراحی فک واقعا زیاد است و روز به روز بیشتر خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها